ניצחון בייצוגית: חברות הביטוח יפצו על אי תשלום ריביות

ביהמ"ש המחוזי בת"א קיבל תובענה ייצוגית נגד 5 חברות ביטוח וקבע כי הן ישלמו למבוטחים פיצוי של מאות מיליוני שקלים על אי תשלום ריביות בין השנים 2010-2021
דנה לווינסקי |
אילוסטרציה

שופט בית משפט המחוזי בתל אביב, רחמים כהן קיבל תובענה ייצוגית נגד 5 חברות ביטוח: כלל, מגדל, הפניקס, הראל ואיילון בנושא תשלום ריבית על תגמולי ביטוח. השופט קבע כי מבוטחי החברות יקבלו פיצוי בהיקף כולל של מאות מיליוני שקלים על אי תשלום ריביות בין השנים 2010-2021. החברות תשלמנה 105 אלף שקלים לתובעים המייצגים שהגישו את הבקשה וכן 140 אלף שקל שכ"ט לעוה"ד שייצגו את התובעים בהליך.

התובענות הייצוגיות שהוגשו עסקו בפרשנות לסעיפי חוק חוזה הביטוח, בכל הקשור לשאלה מהו "יום מסירת התביעה", לצורך מנין 30 הימים לתשלום ריבית על תגמולי ביטוח. סעיף 28(א) קובע, שעל תגמולי הביטוח יתווספו הפרשי הצמדה, כמשמעותם בחוק פסיקת ריבית והצמדה, מיום קרות מקרה הביטוח וכן ריבית צמודה, בשיעור שנקבע לפי לחוק פסיקת ריבית והצמדה – מתום 30 ימים מיום מסירת התביעה.

לפני כחמש וחצי שנים נעתר בית משפט המחוזי, השופט יצחק ענבר, לבקשות לאישור התובענות כייצוגיות. לטענת התובעים, "יום מסירת התביעה" הוא מועד דרישת התשלום כשלעצמה, אף אם אינה נתמכת במסמכים כלשהם. מאידך, עמדת הנתבעות היתה, שהכוונה למועד מסירת דרישת תשלום הנתמכת בכל המידע והמסמכים הדרושים לבירור החבות.

המדובר בלקוחות הביטוח אשר מקרה ביטוח פוקד אותם והם צריכים את הכספים באופן מיידי. חברות הביטוח, במקרים רבים דוחות את מועד התשלום כמה שיותר, תוך שהן מעכבות את תהליך ההכרעה בתביעה ואת התשלום למבוטחים, מבלי שהן משלמות את הריבית בגין ההתנהלות הזו.

השופט כהן הגדיר את הקבוצה שתפוצה כ"כל זכאי (מבוטח, מוטב או צד שלישי) אשר במהלך התקופה, שתחילתה שלוש שנים קודם להגשת התובענות וסיומה ביום מתן פסק הדין, קיבל מהנתבעות, שלא על פי פסק דין בעניינו, "תגמולי ביטוח מבלי שצורפה להם ריבית כדין".

"יום מסירת התביעה" ממנו מתחיל מרוץ 30 הימים, שלאחריו תתווסף ריבית צמודה לתגמולי הביטוח בהתאם להוראות סעיף 28(א) לחוק חוזה הביטוח, הוא המועד שבו התקבלה לראשונה בחברת הביטוח או אצל סוכן הביטוח, לפי המוקדם, פניה המעידה על כך, שהמבוטח (או צד ג' או המוטב) מעוניין לקבל את תגמולי הביטוח, ללא צורך בצירוף מסמך כלשהו. הודעה, להבחין מתביעה, היא כאשר המבוטח מודיע במפורש, שאינו מעוניין להפעיל את הפוליסה ולקבל תגמולי ביטוח וכי ההודעה היא למען הזהירות בלבד.

לצורך מימוש פסק הדין, כדי לחשב את ההשבה המגיעה לכל חבר בקבוצה באופן פרטני או על בסיס כלים סטטיסטיים ועל מנת לקבוע את אופן ההשבה לחברי הקבוצה ולחלופין, בדרך של מתן פיצוי לציבור – יש צורך במינוי מומחה, שימונה לאחר קבלת עמדות הצדדים בעניין זה שיוגשו בתוך חודש ימים.

_______________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט רחמים כהן

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות