האם ניתן להגיש תביעה ייצוגית נגד המעסיק?

עובד איקאה טען בתביעה ייצוגית נגד רשת הריהוט הגדולה כי עליה לפצות את מרכיבי המטבחים שלה ביותר מ-4 מיליון שקלים משום שחייבה אותם לאסוף לעבודות הרכבה עובדים נוספים ולא שילמה על כך. ביהמ"ש הפנה את העובד להתלונן בפני הוועד
גילי סיוון-כהן |
איקאה. צילום: פלאש 90

שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, צבי פרנקל, דחה בקשה של מרכיב מטבחים באיקאה לתביעה ייצוגית נגד החברה לאחר שטען כי עליה לפצות את כל מרכיבי המטבחים בסך כולל של מעל ארבעה מיליון שקלים. "אין מדובר בקיפוח של זכויות קונקרטיות, אין מקום להכיר בתביעה ייצוגית של עובד, אלא יש לאפשר לארגון העובדים ולמעסיק לבוא בדברים", נכתב בהחלטת השופט.

בבקשה לייצוגית שהוגשה מרכיב המטבחים טען כי לא קיבל תשלום עבור תפקיד נוסף שהוטל עליו – איסוף עוזר המרכיב בבוקר יום העבודה מביתו וכן השבתו של העוזר מרכיב אל ביתו בתום יום העבודה.

לטענתו, תפקיד זה לא מוזכר בהסכם העבודה שלו שנחתם וכי איסוף והשבת העוזר מרכיב מהווה שירות לכל דבר ועניין שמרכיב המטבחים מעניק לאיקאה, שנהנית מטובת הנאה משמעותית שמעניק לה מרכיב המטבחים- חיסכון בתשלום דמי נסיעה לעוזרי המרכיבים או חיסכון במשאבים הכרוכים בהסדרת שירותי הסעה לעוזרי המרכיבים.

בנוסף טען כי האיסוף וההשבה גורמים למרכיב המטבחים לסטות ממסלול הנסיעה הרגיל שלו בבוקר יום העבודה ובתום יום העבודה ומאריכים את הזמן שבו מרכיב המטבחים עומד לרשות איקאה ומאריכים את זמן העבודה היומי. נוסף לכך, עתר המבקש לתשלום סך של 184 שקלים בגין אי תשלום שכר עבודה עבור זמן הנסיעה לבית הלקוח וחזרה ממנו.

סגן נשיא בית הדין השופט צבי פרנקל דחה את הבקשה להכיר בתביעה כתביעה ייצוגית מפני שבאיקאה יש ארגון עובדים מתפקד, יש הסכמים קיבוציים בין איקאה להסתדרות העובדים הלאומית, ובין היתר מוסדרים זכויות העובדים שאוספים עובדים אחרים. בית הדין קבע שכאשר יש ארגון עובדים במקום עבודה, ואין מדובר בקיפוח של זכויות קונקרטיות, אין מקום להכיר בתביעה ייצוגית של עובד, אלא יש לאפשר לארגון העובדים ולמעסיק לבוא בדברים.

_____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט צבי פרנקל

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות