ועדת הבחירות פסלה העליון החזיר – אבתיסאם מראענה תתמודד ברשימת העבודה

שופטי העליון אישרו ברוב קולות את מועמדתה לכנסת של מראענה וציינו כי לא מצאו בהתבטאויותיה תמיכה במאבק מזוין. בדעת מיעוט נותר השופט מינץ: "אין מקום לגילוי סובלנות כלפי התבטאויות שיש בהם משום שלילת קיומה של המדינה"
דניאל בן חמו |
חיות: לא משוכנעת כי התבטאויות אבתיסאם מראענה הן בעד מאבק מזוין
נציגת מפלגת העבודה אבתיסאם מראענה, צילום: פלאש 90

בית המשפט העליון, ביטל את החלטת ועדת הבחירות המרכזית ואישר את מועמדותה לכנסת מטעם מפלגת העבודה של אבתיסאם מראענה. נשיאת העליון, אסתר חיות, הדגישה כי לא מצאה בהתבטאויותיה של המועמדת "ולו בקירוב כדי תמיכה במאבק מזוין, לא כל שכן של מדינת אויב או ארגון טרור". החלטת העליון התקבלה ברוב של שמונה שופטים מול אחד, דוד מינץ, שנותר בעמדת מיעוט: "ההגבלות המוטלות על הזכות החוקתית לבחור ולהיבחר לכנסת צריכות להיות מינימליות ועליהן להגן על האינטרסים החיוניים ביותר של המדינה".

חיות: לא משוכנעת כי התבטאויות אבתיסאם מראענה הן בעד מאבק מזוין

הדיון התקיים בפני תשעה שופטי בית המשפט העליון, בראשו ישבה הנשיאה חיות שכתבה בין השאר בהחלטתה כי היא "לא שוכנעה כי איזו מן ההתבטאויות של מראענה ובכלל זה ההתבטאות בנוגע לזכרון יעקב, עולה ולו בקירוב כדי תמיכה במאבק מזוין, לא כל שכן במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור."

"עוצמה יהודית בחרה לצטט בבקשתה חלקים בלבד מאמירתה המלאה של מראענה, ולהציג התבטאות זו בתור קריאה להשמדת מועצה מקומית בישראל", כתבה הנשיאה חיות.

אושר בדעת מיעוט. שופטי העליון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

השופטת דפנה ברק-ארז הוסיפה כי מועמדות בבחירות אינה "פרס" הניתן רק לאזרחים למופת או רק לכאלה שדעותיהם רצויות לאחרים. הדרך למועמדות לכנסת אינה אמורה לעבור בכור המצרף של "בדיקת ניקיון" ביחס לכל פרסום מן העבר שכבר אינו מייצג את פועלו הציבורי של אדם. השאלה שיש לשאול היא עד כמה הדברים, קשים וכואבים ככל שיהיו, משקפים את עמדותיה ודרכה של המועמדת באופן כללי, ובעת הזו בפרט.

דוד מינץ נותר בדעת מיעוט: "אין מקום לגילוי סובלנות כלפי התבטאויות שיש בהם משום שלילת קיומה של המדינה"

בדעת המיעוט, נותר השופט דוד מינץ, שביקש לפסול את מועמדתה וכתב בהחלטתו: "שוב מוצא אני את עצמי כקול קורא במדבר. נותר בגפי. נקודת המוצא לדיון משותפת לי ולחבריי. והיא, שההגבלות המוטלות על הזכות החוקתית לבחור ולהיבחר לכנסת צריכות להיות מינימליות, ועליהן להגן על האינטרסים החיוניים ביותר של המדינה".

עוד טען מינץ כי "אין מקום לגילוי סובלנות כלפי התבטאויות (או מעשים) של נבחר ציבור שיש בהם משום שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית או תמיכה במאבק מזוין של ארגוני טרור הקמים עליה לחסלה".

_________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת אסתר חיות

_________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט דוד מינץ

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות