פרשת קרן אור: עונשי מאסר לחיליק טפירו ולעו"ד אמיר בירמן שהורשעו בגניבה ממשקיעים

שופט המחוזי בתל אביב חאלד כבוב גזר 5 שנות מאסר וקנס של 100 אלף שקל לטפירו ומאסר של 3 שנים לצד קנס של 75 אלף שקלים לעו"ד בירמן, שהורשעו בגניבה ממשקיעים בהיקף של כ-125 מיליון שקל
דנה לווינסקי |
הבורסה בתל אביב, צילום ארכיון: פלאש 90

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, גזר עונש של חמש שנות מאסר וקנס של 100 אלף שקלים על חיליק טפירו, על שותפו של טפירו, עו"ד אמיר בירמן, גזר בית המשפט עונש של שלוש שנות מאסר וקנס של 75 אלף שקלים. השניים, שעמדו בראש חברת "ט.ב. מתקדמים בכספים בע"מ" (בפירוק), לימים "קרן אור", הורשעו בחודש יולי האחרון בעבירות של גניבה בידי מורשה בסכום של כ-45 מיליון שקלים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות של כספי משקיעים בסך של כ-80 מיליון שקלים, עבירות מנהלים בתאגיד, ועבירות של גיוס משקיעים ללא תשקיף.

בהכרעת הדין קבע השופט כבוב, כי בשנים 2014-2012 גייסו טפירו ובירמן באמצעות "קרן אור", כ-80 מיליון שקלים מכ-600 משקיעים. הגיוס נעשה ללא פרסום תשקיף כדין, אגב הבטחת תשואה גבוהה וידועה מראש ותוך הצגת מצגי שווא בדבר מאפייני ההשקעה. טפירו ובירמן התחייבו כי הכספים יושקעו בפרויקטים של תמ"א 38 ובאשראי חוץ בנקאי, אולם בפועל חלק ניכר מהכספים שימש לביצוע החזרים למשקיעים, למימון הוצאות תפעול, לצרכיהם האישיים של טפירו ובירמן וכן לשימושים נוספים שלא תאמו את המצג שניתן למשקיעים.

לקראת שנת 2014 פירקו טפירו ובירמן את השותפות ביניהם. טפירו, שנשאר הבעלים והמנהל היחיד של החברה, המשיך בביצוע העבירות עד אפריל 2014, מועד שבו רשות ניירות ערך דרשה להפסיק את פעולות גיוס הכספים.

השופט כבוב כתב בגזר הדין כי עת עסקינן בעבירות ניירות ערך כבמקרה דנן, אין מדובר בפעילות שמתבצעת 'בלהט הרגע'. "במיוחד בנסיבות כבענייננו, בהן מדובר בעבירות הדורשות חשיבה ותכנון רב אשר בוצעו בתשומת לב ובמשך פרק זמן ממושך. הדעת נותנת שנאשמים כאלה מחשבים את מידת הסיכון והסיכוי בטרם קבלת ההחלטה על התוואי והדרך שבה נקטו, כאשר הסיכון של חשיפת מעשיהם והחשש מפני ההליך הפלילי שעלול להינקט כנגדם לרבות הענישה שתוטל במסגרתו, בוודאי מקבלים משקל משמעותי בשיקוליהם".

יצוין, כי בשנת 2018 הורשעה בפרשה זו חברת ט.ב. מתקדמים בכספים בע"מ (בפירוק), בעבירות גניבה, מרמה ועבירות של הצעת ניירות ערך ללא תשקיף, וזאת במסגרת הסדר טיעון. בית המשפט הטיל על החברה קנס בגובה של 70 אלף שקלים תוך שהוא קבע כי יש לתת ביטוי לרצונו של המחוקק להחמיר בענישת תאגידים וכן למגמת ההחמרה בפסיקה, לצד התחשבות בכך שמדובר בחברה בפירוק ושהקנס שישולם ייגרע מכיסם של המשקיעים, קורבנות העבירה.

______________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט חאלד כבוב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות