המדריך למעסיק לתקופת החגים

עו"ד אורית בשן |

– עו"ד אורית בשן-

 

תקופת החגים בפתח ועבור ציבור המעסיקים, תקופה זו רצופה בשאלות באשר לחובותיהם כלפי העובדים, כך, למשל:

האם ערבי החג וימי חול המועד נחשבים כימי עבודה רגילים?

האם ניתן לחייב את העובדים לצאת לחופשה מרוכזת בימי חול המועד?

מהם תעריפי ההעסקה בימי החג והאם המעביד מחויב לעובדיו לשי לחג?

ביקשנו מעורכת הדין אורית בשן מומחית לדיני עבודה לייצר עבורנו מדריך ייעודי למעסיקים ועובדים בתקופת החגים:

 

עורכת הדין אורית בשן

  1. ערבי חג – ערב חג הנו יום עבודה. יחד עם זאת זהו יום עבודה קצר יותר. עובד שמשרתו הנה משרה מלאה של 6 ימים בשבוע יעבוד בערב החג 7 שעות. עובד במשרה מלאה שעובד 5 ימים בשבוע יום עבודתו יתקצר ל-8 שעות בערב החג (למעט ערב יום כיפור שהוא 6 שעות). עובד אשר לוקח יום חופש בערב החג – ינוכה לו יום חופשה מלא.
  2. חופשה מרוכזת – ככל שהמעסיק מחליט להוציא את העובדים לחופשה מרוכזת בימי חול המועד או בערב החג, עליו להודיע לעובדים על כך מבעוד מועד. במקרה כזה מותר למעסיק לנכות ימי חופשה בהתאם למספר הימים בהם שהו העובדים בחופשה ובתנאי שהיו לעובדים ימי חופשה צבורים.
  3. חול המועד – ימי חול המועד סוכות וחול המועד פסח הנם ימי עבודה רגילים.
  4. ימי חג – לגבי עובד יהודי (בעל ותק של למעלה משלושה חודשים) ימי החג להם הוא זכאי בתשלום להם הוא זכאי על פי החוק הם: שני ימי ראש השנה, יום הכיפורים, סוכות, שמחת תורה, שני ימי פסח (ראשון ושני), שבועות ויום העצמאות. לגבי עובד שאינו יהודי – הבחירה ניתנה לעובד אם הוא מעוניין לקבל ימי חג לפי מועדי ישראל או לפי מועדי הדת אליה הוא משתייך.
  5. דמי חגים – עובד במשכורת חודשית קבועה יהיה זכאי לקבל את מלוא שכרו הרגיל גם כאשר נעדר ביום חג. עובד בשכר (עובד שעתי/יומי/שבועי) יהיה זכי לתשלום עבור יום החג, למרות שלא עבד, בתנאי שהוא מועסק יותר משלושה חודשים ובתנאי שלא נעדר מעבודתו יום לפני ויום אחרי החג (אלא בהסכמת מעסיקו).
  6. העסקה בחג – חל איסור על העסקת עובד בחג ללא היתר ממשרד הכלכה והתעשייה. עובד שעבד במהלך החג ישולם לו שכר כמו בשבת, היינו: 150% משכרו הרגיל וככל שהועסק בשעות נוספות הוא יהיה זכאי ל-175% בשעתיים הנוספות הראשונות ו-200% על כל שעה נוספת מעבר לשעה השלישית. עובד אשר עבד במהלך החג שלא מבחירתו אלא מתוך כורח,  יהיה זכאי הן לתמורה בגין יום העבודה והן לתוספת 150% לשכרו.
  7. שי לחג – נושא זה מוסדר במקרים רבים בהסכמים קיבוציים או בצווי הרחבה או בנוהג ו/או מנהג במקום עבודה. החוק איננו קובע חובה לתת מתנה לחג לעובדים.

נא תשומת לבכם לכך שהאמור להלן הנו סיכום כללי אשר אינו לוקח בחשבון תחולה של הסכמים קיבוציים/צווי הרחבה/נוהג/מנהג וכיו"ב.
לסיכום הרינו להזכיר שסיכום זה איננו מהווה ייעוץ משפטי ואיננו מתייחס למקרה ספציפי כלשהו.

עו"ד אורית בשן מומחית לדיני עבודה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות