למרות התקנות החדשות – ביהמ"ש ויתר על הוצאות בבקשת ערעור

תקנות סדר הדין האזרחי שנכנסו לאחרונה לתוקפן מחייבות השתת הוצאות במקרים בהם נדחות על הסף בקשות מן הסוג הזה זאת כדי למנוע ניצול הליכי משפט, אולם שופט המחוזי בחיפה התחשב במערערים: "תקופת הסתגלות"
דנה לווינסקי |
300 שופטים בשלוש שנים. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

שופט בית משפט המחוזי בחיפה, רון שפירא, החליט בבקשה רשות ערעור שלא לחייב בהוצאות לאוצר המדינה, לאחר שהבקשה למתן רשות לערער נדחתה ללא צורך בתגובת המשיבים "לפנים משורת הדין, ובשים לב לתקופת ההסתגלות והלימוד של התקנות החדשות".

בית המשפט, דחה על הסף, ללא בקשת תשובה, את הבקשה שהגישו המבקשים למתן רשות לערער. בסיכומה של ההחלטה התבקשו המבקשים להתייחס לאפשרות שבית המשפט יורה על חיובם בהוצאות לאוצר המדינה, הגם שלא התבקשה תשובה, וזאת בשים לב להוראת תקנה 5 לתקנות סדר הדין האזרחי החדשות וחובתו של בית המשפט לאזן בין האינטרס של בעלי הדין ובין האינטרס הציבורי.

המבקשים הגישו טיעון לעניין זה וביקשו שלא לחייבם בתשלום הוצאות, מהטעם שלמשיבים לא נגרמו הוצאות, וכן בשים לב לזכות הגישה לערכאות ולשיקולים שעל בית המשפט לשקול בעת חיוב צד בתשלום הוצאות משפט.

"לפנים משורת הדין, ובשים לב לתקופת ההסתגלות והלימוד של התקנות החדשות, לא אחייב את המבקשים בהוצאות לאוצר המדינה, לאחר שבקשה למתן רשות לערער נדחתה ללא צורך בתגובה. עם זאת אני מסב את תשומת לב הצדדים ובאי כוחם כי הוראות תקנה 5 לתקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט-2018 ,מטילה על בית המשפט את החובה לשקול במסגרת החלטות שיפוטיות, בכל עניין ולרבות בסדרי הדין, גם את האינטרס הציבורי. חובתו של בית המשפט לאזן בין האינטרס של בעלי הדין ובין האינטרס הציבורי".

השופט שפירא הוסיף: "חלק מהאינטרס הציבורי הוא גם להפחית בהליכים שלא לצורך, הליכים המנצלים זמן שיפוטי שהוא משאב ציבורי המצוי במחסור. חיוב בהוצאות לאוצר המדינה הוא אחד מהכלים לצמצם את ניצול. המשאב של זמן שיפוטי במקרים בהם סבור בית משפט שלא היה מקום לנקיטת הליך. כל זאת גם במקרה בו לא נגרמה לצד שכנגד הוצאה כספית, ותוך שיקול מכלול הזכויות הנוגעות לעניין והנפגעות, לרבות זכות כלל הציבור לגישה לערכאות, זכות הנפגעת עקב הליכים המוגשים לבית המשפט שלא לצורך".

_____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט רון שפירא

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות