המדינה הגישה ערעור על עונשו של שוטר שרצח את אשתו

בבקשה שהוגשה לביהמ"ש העליון בדרישה להחמיר בענושו של מסרשה וואסה, שהורשע ברצח אשתו אנגביץ' וואסה ונידון ל-29 שנות מאסר נטען כי במקרה זה יש להשית על הנאשם את העונש המקסימלי הקבוע בחוק על עבירת רצח: "מאסר עולם צריך להיות נקודת המוצא"
גילי סיוון-כהן |
פס הפרדה משטרתי בזירת רצח
ארכיון

לבית המשפט העליון הוגשה, הודעת ערעור על גזר דין, בעניינו של שוטר לשעבר, מסרשה וואסה, שהורשע ברצח אשתו אנגביץ' וואסה ז"ל, ונידון לעונש מאסר של 29 שנות מאסר בפועל. לעמדת המדינה, יש להעמיד את עונשו של הנאשם על מאסר עולם בלתי קצוב, שהוא העונש המקסימלי הקבוע בחוק בצד עבירת הרצח. "בהתחשב במידת האשם של הנאשם", נכתב בגזר הדין, "והצורך להעביר מסר חד משמעי ומרתיע ביחס לביצוע מעשי המתה בכוונה בכלל, ומעשים שמהותם רצח בנות זוג בפרט, וכן ליתן גמול הולם למעשים אלו, השיקולים שעניינם נסיבותיו האישיות של הנאשם, או חרטתו, נסוגים בעת גזירת העונש".

כעולה מהכרעת הדין, באוקטובר 2018, השוטר מסרשה וואסה, במהלך ויכוח עם אשתו על רקע סירובה להישמע לדרישותיו בדבר האופן בו הוא סבר שהיא צריכה להתנהג, ולאחר שהיכה אותה בשלוש הזדמנויות שונות, לקח את אקדחו האישי מחדר השינה, וירה בראשה מטווח קצר, עת ישבה על כיסא בסלון ביתם ובכתה.

בית המשפט המחוזי מרכז הרשיע את הנאשם, לאחר ניהול הוכחות, בעבירת רצח, המדובר בעבירה בנוסחה לאחר הרפורמה בעבירות ההמתה (תיקון 137 לחוק העונשין), ואשר העונש הקבוע בצידה הוא עונש מאסר עולם שהוא עונש מקסימום. זאת, להבדיל מהעבירה של רצח בנסיבות מחמירות שהעונש הקבוע בצידה הוא עונש מאסר עולם חובה. בשל הרשעת הנאשם בעבירת הרצח ה"בסיסית", גזר עליו בית המשפט עונש של 29 שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי ופיצוי למשפחת המנוחה בסך של 258,000 שקלים.

בהודעת הערעור, אשר נסוב סביב השאלה העקרונית של מדיניות הענישה במקרים החמורים של עבירת הרצח ה"בסיסית" הקבועה בחוק העונשין לאחר תיקונו, ובפרט בסוגית הטלת עונש מאסר העולם בגין עבירה זו, במקרים המתאימים. לעמדת המדינה, יש להעמיד את עונשו של הנאשם, אשר נקבע שירה באשתו מתוך רצון להמיתה, על עונש המקסימום הקבוע לצד עבירת הרצח – עונש מאסר עולם בלתי קצוב.

"במקרים החמורים של עבירת הרצח הבסיסית", נכתב בערעור, "בהם בוצע המעשה ביסוד נפשי של כוונה, עונש מאסר העולם צריך להיות נקודת המוצא בגזירת הדין, ולבית המשפט מסור שיקול דעת להפחית ממנו, אך זאת רק במקרים המתאימים, בהם מידת אשמו של מבצע העבירה פחותה. זהו אינו המקרה שבפנינו… אם במקרה כגון זה אין מקום להטיל על הרוצח את עונש מאסר העולם הקבוע בצד עבירת הרצח הבסיסית – אימתי יהיה?".

"מדובר במעשה שנעשה בכוונה", נכתב עוד בבקשה שהוגשה לביהמ"ש העליון, "והוא מעשה אלים באופן קיצוני – ירי מטווח קצר לראשה של המנוחה… בהתחשב במידת האשם של הנאשם והצורך להעביר מסר חד משמעי ומרתיע ביחס לביצוע מעשי המתה בכוונה בכלל, ומעשים שמהותם רצח בנות זוג בפרט, וכן ליתן גמול הולם למעשים אלו, השיקולים שעניינם נסיבותיו האישיות של הנאשם, או חרטתו, נסוגים בעת גזירת העונש".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות