היועמ"ש לכ"ץ: "טרם קיבלתי את פרטי התוכנית הכלכלית החדשה"

מנדלבליט טוען כי אף ששר האוצר מבקש להוציא לפועל את התוכנית "להזנקת הכלכלה בגדול", הוא טרם העביר לידיו את פרטיה, כדי שזה יוכל לבחון אם אין מדובר בכלכלת בחירות
גילי סיוון-כהן |
היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט. צילום: פלאש 90
היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט. פלאש 90

העימות בין היועמ"ש ד"ר אביחי מנדלבליט לשר האוצר ישראל כ"ץ, באשר לתוכנית סיוע כלכלית חדשה "להזנקת הכלכלה בגדול", שכוללת הגדלת מענקים למובטלים, הגדלת פיצויים לעסקים וצעדים נוספים, עולה שלב כאשר היועמ"ש מנדלבליט, שטען כי ככל הנראה התוכנית לא תאושר מחשש לכלכלת בחירות, ציין בכתב לשר האוצר כ"ץ כי עדיין לא הועברו אליו פרטי התוכנית.

כזכור, היועמ"ש מנדלבליט הודיע לשר כ"ץ כי יש להבטיח שההחלטות והיוזמות שתציג הממשלה במסגרת התכנית הכלכלית שהציג כ"ץ, ככל שיוחלט לקדמה, תתקבלנה בתיאום מוקדם עם גורמי המקצוע והייעוץ המשפטי, כמקובל, במטרה להבטיח שמירה על הוראות הדין, תוך הקפדה על הריסון והאיפוק הנדרשים בתקופת בחירות.

כעת היועמ"ש תיזכר את השר כ"ץ כי הוא עדיין לא קיבל ממנו את רוב פרטי התוכנית על מנת לאשרה. "על אף חלוף חודש ימים מאז מועד משלוח המכתב האמור, עד למועד זה טרם הוצגו לפני גורמי המקצוע והייעוץ המשפטי לממשלה מרבית פרטי התכנית. זאת, בשעה שביחס ליוזמות ממשלתיות אחרות, ובפרט כאלו הקשורות לטיפול במשבר שנוצר כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה ולמגוון רחב של נושאים אחרים, מתקיים שיח שכזה, כעניין שבשגרה", כתב מנדלבליט לכ"ץ.

היועמ"ש גם הדגיש כי "עובדי מערך הייעוץ המשפטי לממשלה, ערוכים בכל עת על מנת להידרש אל הדברים מיד כשיוצגו לפניהם ולסייע בקידומם. מובן, כי אין אמירה קטגורית לפיה לא ניתן מבחינה משפטית לקדם כל תכנית כלכלית בתקופת בחירות. כל זאת, בכפוף לכללים הידועים שפירטתי במכתבי שבסימוכין, ובראשם, האיפוק והריסון הנדרשים, בין היתר, על מנת שהממשלה היוצאת לא תקבל החלטות שתקשנה על הממשלה החדשה, שתכהן מכוח אמון הכנסת הבאה, לממש את מדיניותה לפי רצון הבוחר. כמו כן, יש להיזהר מפני שימוש לא ראוי בכוח השלטוני ובמשאבי המדינה לתעמולה או להשגת יתרון לא הוגן למפלגה או למועמד מסוים".

שר האוצר, ישראל כ"ץ. צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

היועמ"ש מנדלבליט ציין גם במכתבו כי שתי ההצעות היחידות מתוך התוכנית הכלכלית שהציג כ"ץ שהגיעו עד כה לשולחנו, נבחנו בצורה מקצועית ויעילה, בהמשך לעבודה ממושכת של כלל הגורמים הרלוונטיים במדינה ולגביהן נקבע, כי הצעת חוק הביטוח הלאומי, מענק חד־ פעמי חלף הגדלת קצבאות הנכות לשנת 2020, אין מניעה משפטית לקדם את תזכיר החוק.

עם זאת, "חלופת הפשרה, אשר הוצעה בשיחות בעל-פה לקיצור תקופת ההסדר המוצע משישה חודשים לשלושה חודשים, היא החלופה העדיפה מבחינה משפטית. "כפי שהובהר", כותב מנדלבליט, "החלטה לפיה המענקים ישולמו למשך שישה חודשים תעצים את הקושי להגן על ההסדר ככל שזה ייתקף מבחינה משפטית, אך ככל שזו תהיה ההחלטה – אין מניעה משפטית בכך".

כן הוסיף היועמ"ש כי: "טיוטת תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), לאחר שנמצא כי אין מניעה משפטית מלקדם את הטיוטה בתקופת בחירות, הופץ תזכיר להערות הציבור ונותר עוד שבוע להעברתן. לאחר קבלת ההערות וגיבוש המתווה, ניתן יהיה להשלים את הבחינה גם ביחס להתקנת התקנות".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות