נלחמים בקנסות – סיוע משפטי למקבלי דו"חות קורונה

אלפי דוחות מחולקים מדי יום בגין הפרות צו הבריאות בשל התפשטות הנגיף. קיבלתם קנס לא צודק ואתם רוצים לערער עליו? פרויקט חדש יסייע לכם לעשות זאת
רונן לוי |
קורונה קנסות ירושלים שוטרות
המשטרה אוכפת את מגבלות קורונה (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה), צילום ארכיון: נתי שוחט, פלאש 90

מאז החלה ההתמודדות עם נגיף הקורונה, הוציאה המדינה הנחיות ברורות ובצדן קנסות שהעשירו את קופתה בחודשים האחרונים במיליונים. ואולם עם כניסתנו לסגר שני מגבירה המשטרה את האכיפה ואת חלוקת הדו"חות, חלקם בצדק וחלקם שלא. פרויקט חדש מבקש לסייע למי שקיבלו דוח ומעוניינים לערער עליו, ומציע סיוע משפטי חינם למאבק בקנסות.

המאבק בקורונה הוליד בישראל 21 סוגי "קנסות קורונה" ששוטר יכול לתת לאזרח או לעסק. בין השאר, מחולקים קנסות על הפרת בידוד, הפרת חובת הדיווח למשרד הבריאות, אי עטית מסכה מחוץ למקום מגורים, יציאה ממקום המגורים למטרה שאינה מותרת, שהייה במקום ציבורי או עסקי ששהותו נאסרה ועוד. יחד עם זאת, מרבית הציבור אינו יודע מה מותר ומה אסור, מה נכלל בהגבלות ומה לא, והבלבול וחוסר הוודאות חוגגים.

בתקופה של משבר כלכלי עמוק וקשה, הקנסות הניתנים על ההפרות השונות הנם גבוהים ופוגעים אף יותר בכיסם של האזרחים. עבור הפרת חובת הבידוד תקבלו קנס של 5,000 שקל. בסכום זהה תיקנסו גם אם תגיעו למקום בידוד בתחבורה ציבורית. אם הפרת חובת דיווח למשרד הבריאות תיקנסו ב-3,000 שקל. סירוב לדרישת שוטר לפיזור התקהלות שווה לדוח בגובה אלף שקל והקנס עבור אי עטית מסיכה מחוץ למקום המגורים הוא 500 שקלים.

הקנס על יציאה ממקום המגורים למטרה שאינה מותרת (במסגרת הסגר) הוא 500 שקל והפרת חובה של מפעיל מקום ציבורי או עסקי שלא להכניס מי שאינו עוטה מסיכה תעלה בקנס של אלף שקל. אם אתם בעלי עסק ולא תליתם מחוץ לעסק שלט לעניין חובת עטית מסיכה במקום תיקנסו ב-1,000 שקל.

על פי הנתונים של המשטרה ממבצע האכיפה שביצעה בראש השנה, עם כניסתנו לסגר, 2,044 בני אדם נקנסו על כך שיצאו ממקום מגוריהם למטרה שאינה מותרת. 629 דוחות ניתנו בגין אי עטית מסיכה ו-37 קיבלו דוחות על הפרת חובת בידוד. בסך הכל מפרוץ המגיפה חולקו למעלה מ227 אלף דוחות לציבור בגין הפרת הנחיות משרד הבריאות. מרביתם, מעל 160 אלף, ניתנו בגין אי עטית מסיכה.

מי שנקנס בשל הפרת צו בריאות העם יכול לערער עליו ולבקש לבטלו או לבקש להישפט. על פי חוק, ניתן להגיש בקשה לביטול הקנס תוך 30 יום מהמועד בו ניתן הדוח המקורי. אך לא ניתן להגיש בקש לביטול הקנס במקביל להגשת בקשה להישפט. רק אם הוחלט לדחות את הבקשה לביטול הקנס, ניתן להגיש בקשה להישפט בתוך 30 ימים מהחלטת התביעה לדחות את הבקשה.

בימים של מצוקה כלכלית, של חוסר ודאות וכשהאופק לא ידוע. לא לכולם יש את היכולת להתמודד עם ביטולי הקנסות בעצמם, אף שלפעמים מדובר בדוח שלא ניתן בצדק. לשם כך הוקם פרויקט חדש המבקש לסייע לכל מי שקיבל דוח בגין הפרת מגבלות הקורונה ומבקש להתמודד עמו משפטית.

"הפכו אותנו לעבריינים", אומרים מובילי הפרויקט. "אנחנו מפחדים לצאת מהבית, כי אין לנו מושג מה מותר ומה אסור. אנשים מפחדים ששוטר יתן להם קנס סתם, מתוך שיקול דעת לקוי שלו, או מתוך הוראות מפוקפקות מלמעלה. חייבים להתאגד יחד ולעצור את הטירוף הזה". הפרויקט מציע "להילחם בנגיף הקנסות" ולסייע משפטית לכל אזרח שנקנס ולהגן על זכויותיו.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות