התעמרות בעבודה בעיריית י-ם: סגנית היועמ"ש תפוצה

העובדת הבכירה טענה בתביעה כי נלקחו ממנה סמכויותיה והיא הודחה מתפקידה בצורה משפילה, אף שברשות טענו כי היא זו שאינה מבצעת את עבודתה כראוי. ביהמ"ש קיבל חלקית את גרסתה: "לחדול מיד ממידורה"
רונן לוי |
פעל להקצות מבנה לעמותה. עיריית ירושלים. צילום: Deror
עיריית ירושלים. צילום: Deror

שופט בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, כאמל אבו קאעוד, קיבל בחלקה תביעה של יועצת משפטית בעיריית ירושלים על העסקה פוגענית והתעמרות בעבודה והורה לעירייה לשלם לתובעת 150 אלף שקלים פיצויים וכן הוצאות משפט ושכ"ט עורך דין בסך 25 אלף שקלים. השופט דחה את טענת התובעת לאפליה. "לתובעת נגרם סבל נפשי בעקבות המהלכים הכוחניים בהם נקטה העירייה כלפיה, ושגרת יומה בעבודה נפגעה", נכתב בפסק הדין.

התובעת, סגנית היועמ"ש לתכנון ובניה בעיריית ירושלים, עתרה למתן סעדים הצהרתיים וצווי עשה בדבר חוסר חוקיות ובטלות החלטות וצעדיי עיריית ירושלים לריקון תפקידה מתוכן, השבת מלוא סמכויותיה ולפיצוי בגין העסקה פוגענית, התנכלות תעסוקתית, התעמרות במקום העבודה ועגמת נפש.

לטענת התובעת, ממחצית שנת 2016 ,החל היועץ המשפטי לעירייה, עו"ד אלי מלכה לפגוע בתובעת ובסמכויותיה, בצורה חד צדדית, שרירותית, פסולה, בלתי חוקית ומתמשכת, באופן שמרוקן את תפקידה מכל תוכן ומונע ממנה לבצעו.

כך, טענה, לקראת סוף חודש יוני 2016 ,ללא כל הודעה מוקדמת, היא התבשרה בעל פה כי כל צוות העובדים שבניהולה נלקח ממנה וכי מכל תפקידיה ותחומי אחריותה יוותר לה תפקיד אחד בלבד והוא היועצת המשפטית לוועדה המקומית לתכנון ולבניה וכי השינוי חל באופן מידי. למעשה, כך נטען, התובעת שנשאה בתפקיד ניהולי חשוב ביותר בלשכה המשפטית של העירייה "מצאה עצמה ברגע אחד מודחת מתפקידה בצורה שרירותית ומשפילה".

לטענת העירייה, באגף היועמ"ש חל שינוי ארגוני מהותי – פרי עבודה מאומצת של כלל הגורמים המקצועיים בעירייה ובליווי יועצים ארגוניים מקצועיים חיצוניים, אשר נועד לשפר את השירות לתושב מחד גיסא ומאידך גיסא להתמודד עם ביקורות בקשר להתנהלותו של האגף, בין היתר, דוח מבקר המדינה ביחס למחלקת התכנון והבניה – המחלקה עליה אמונה התובעת.

עוד הוסיפו בעירייה כי התובעת היא שהחליטה למדר את היועמ"ש עו"ד מלכה מפעילותה המקצועית ואינה מכתבת אותו בהתכתבויות בתחום התכנון ובניה, מסרבת לבצע את תוכניות העבודה כפי שהתבקשה, מסרבת להתייצב לפגישות ולמעשה אינה מבצעת כאמור את עבודתה ואת תפקידה.

ההרכב בראשות השופט אבו קאעוד, קיבל באופן חלקי את התביעה וקבע כי למעשה, בניגוד לחוזה העבודה שבין הצדדים, "העירייה פגעה במעמדה של התובעת ובמהות תפקידה, שלא כדין, השפילה את התובעת בפני עמיתיה וגורמים נוספים בעירייה, כל זאת, לא כל הצדקה עניינית".

"שוכנענו", נכתב בפסק הדין, "כי לתובעת נגרם סבל נפשי בעקבות המהלכים הכוחניים בהם נקטה העירייה כלפיה, ושגרת יומה בעבודה נפגעה. כפי שהתובעת העידה, היא 'מתהלכת עם הראש למטה', מתחמקת מעיניהם של עמיתיה לעבודה, ומסתובבת כאילו אות קלון מונחת על ראשה. הפגיעה קשה מנשוא, במיוחד בשים לב לוותק של התובעת באגף הייעוץ המשפטי של העירייה, לתפקיד הרם שהגיעה אליו ולרוחב סמכויותיה, שניטלו ממנה באבחה ללא הצדקה עניינית, מבלי שהתקיים הליך תקין, בחוסר תום לב ובחוסר סבירות".

השופטים הוסיפו כי "על העירייה לחדול לאלתר ממידורה של התובעת מפעילות אגף הייעוץ המשפטי בתחום התכנון והבניה. בכלל זה, העירייה תערב את התובעת בתהליכים ובפרויקטים במחלקת התכנון והבניה באגף הייעוץ המשפטי, תעדכן את התובעת באופן שוטף ותעביר לעיונה חוות דעת משפטיות שמתקבלות בתחום זה, וכך גם תעביר לעיונה תביעות משפטיות המוגשות על ידי העירייה או נגדה, ותזמין אותה לפגישות בתחום זה כפי שהיה נהוג, עד לחודש יוני 2016".

_______________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט כאמל אבו קאעוד

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות