בעקבות ייצוגית: צומת ספרים תתרום במאות אלפי שקלים

לקוחה טענה כי מבצע של הרשת שהציע "80% הנחה על הספר השני" היה מטעה והעניק את ההטבה רק למוצר אחד, הזול מבין הספרים שנרכשו. לאחר שהחברה תיקנה את הפרסום אישר ביהמ"ש פשרה בתביעה
גילי סיוון-כהן |
צומת ספרים. צילום: פלאש 90

שופטת בית משפט המחוזי מרכז בלוד, מיכל נד"ב, אישרה הסדר פשרה בבקשת אישור תובענה ייצוגית שהוגשה נגד צומת ספרים. על פי ההסדר, החברה תתרום ספרים במאות אלפי שקלים לגופים שונים. "הסדר הפשרה בענייננו יש בו כדי לענות על מטרות החוק והוא ראוי סביר והוגן", נכתב בפסק הדין.

בתביעה הייצוגית שהוגשה, טענה לקוחה, כי לפני מספר שנים רכשה התובעת ספרים בסניף צומת ספרים בקרית ביאליק, שם פורסם קיום מבצע "80% הנחה על הספר השני".

התובעת הבינה בהסתמך על השלט, כי כשתרכוש שני ספרים מבין אלה המשתתפים במבצע, תקבל הנחה של 80% על הספר השני. התובעת רכשה שני זוגות של ספרים שמחיר כל זוג ספרים זהה – כך רכשה שני ספרים במחיר 78 שקלים כל אחד ו-2 ספרים במחיר 68 שקלים כל אחד.

לטענת התובעת, היה על הנתבעת ליתן הנחה של 80% על כל אחד מזוגות הספרים, היינו הנחה על הספר שמחירו 78 שקלים והנחה על הספר שמחירו 68 שקלים. חלף זאת, ההנחה חושבה בגין שני הספרים שמחירם 68 שקלים כל אחד. כך שבמקום לשלם 175.20 שקלים בגין רכישת הספרים, שילמה התובעת 183.20 שקלים.

על פי הבקשה, הסתבר למבקשת כי במקרים בהם ממומשים מבצעי הטבה על מוצר נוסף יותר מפעם אחת, דהיינו כשלקוח רוכש יותר מצמד ספרים אחד, ברירת המחדל בקופות הנתבעת היא לבחור את המוצרים הזולים ביותר ולהעניק ההטבה בגינם. זאת למרות שברור כי הלקוח מצפה לקבלת ההטבה המקסימלית. כך נמנעת הנתבעת מלתת הנחות למוצרים יקרים יותר ונותנת אותן לזולים ביותר מבין כל המוצרים שרכש הלקות.

בעקבות אישור התובענה כייצוגית שינתה את תנאי 'מבצעי הטבה על מוצר נוסף' והבהירה בנוסח להלן:" הנוסח "הזול מביניהם" הוחלף בנוסח "הזול מביניהם במימוש בודד של המבצע. אם ממומש המבצע יותר מפעם אחת, ההנחה תינתן על הפריטים הזולים ביותר מכלל הפריטים הנרכשים". ההפרש בין ההנחה המקסימלית (כשיטת התובעת המייצגת) לבין ההנחה בפועל אותה העניקה הנתבעת לחברי הקבוצה, הוא בסך של כ-890 אלף שקלים.

נוכח חלוף הזמן, אופי הטובין שנרכשו (ספרים, משחקים וצעצועים), והתחייבות הנתבעת כי לא ניתן כעת לזהות באופן פרטני כל אחד מחברי הקבוצה, באמצעים סבירים (ואם ניתן לעשות זאת, המשאבים והעלויות הכרוכים בזיהוי כל אחד מחברי הקבוצה ובפיצוי פרטני לכל אחד מהם, עולים על הפיצוי הפרטני עצמו), היו סבורים הצדדים כי בנסיבות העניין ראוי לחלק את סכום הפשרה בדרך של הטבה לציבור כולו.

לפיכך, הוסכם בין הצדדים, כי סכום הפשרה יעמוד על 720 אלף שקלים ויחולק כתרומת ספרים. צומת ספרים, לא תתרום לגוף כלשהו אשר יש לו זיקה כלשהי אליה, שהחברה התכוונה לתרום לו ללא קשר להסכם זה.

כל תרומה תוצג כ"פיצוי לציבור במסגרת תובענה ייצוגית". צומת ספרים תתרום לגופים ציבוריים שונים כדלקמן: בתי ספר, גני ילדים, מועדוני קשישים, בתי חולים, עמותות וגופי תמיכה (לרבות עירוניים) לילדים נזקקים, ולנשים ולילדים בסיכון. הצדדים יוכלו, בהסכמה, לבקש מבית המשפט להוסיף עמותות ומוסדות סיוע לנזקקים ולחולים לקבלת תרומות. הטובין שייתרמו יותאמו לאוכלוסייה הנזקקת. סכום הפשרה יחושב לפי מחיר הספר לצרכן הנקוב על כריכת הספר עצמו כפי שנקבע על ידי הוצאת הספרים.

"אני סבורה כי הסדר הפשרה בענייננו יש בו כדי לענות על מטרות החוק והוא ראוי סביר והוגן", נכתב בפסק הדין שאישר את הפשרה. "סכום הפשרה המהווה כ-80% מסכום ההנחה המקסימלית לשיטת התובעת, קרי מסכום פסק הדין ככל שהייתה התובענה מתקבלת במלואה, מוחזר לציבור באמצעות התרומה המוסכמת. תשלום מקדם פשרה של 80% בשלב שלאחר בקשת האישור הוא ראוי וסביר".

השופטת הוסיפה: "אמנם הפיצוי אינו ניתן לקבוצה ואולם בנסיבות העניין אני מקבלת את טענת הצדדים כי נוכח חלוף הזמן ואופי הטובין לא ניתן לזהות כעת את חברי הקבוצה באופן פרטני, ואיתור הקבוצה אכן בעייתי וסביר שעלותו גבוהה. ההסדר מביא לאכיפת הדין ומגשים את תכליות חוק תובענות ייצוגיות".

__________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת מיכל נד"ב

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות