18 שנים לאחר הפיגוע במסעדת מקסים: פיצוי של מיליונים למשפחות הנפגעים

ביהמ"ש המחוזי בחיפה פסק פיצוי של 53.5 מיליון שקלים לפצועים ולמשפחות ההרוגים בפיגוע הטרור במסעדת מקסים שהתרחש באוקטובר 2003. את הפיצוי ישלמו מתכנני הפיגוע הרצחני, אף שהתביעה נגד הרש"פ נדחתה
גילי סיוון-כהן |
פיגוע מחבל מתאבד
הפיגוע במסעדת מקסים, אוקטובר 2003. צילום: פלאש 90

שופטת בית משפט המחוזי בחיפה, רבקה פוקס הורתה לאמג'ד עבידי וסאמי ג'רדאת, המחבלים ששלחו את המחבלת למסעדת מקסים, לפצות ב-53.5 מיליון שקלים, את חלק מהפצועים ובני משפחות הנרצחים באירוע טרור שאירע לפני כ-18 שנים במסעדת "מקסים". השופטת גם הורתה להם לשלם כ-12.5 מיליון שקלים שכ"ט עו"ד והוצאות. השופטת פוקס דחתה את התביעה בין היתר נגד הרשות הפלסטינית. "הטלת פיצוי עונשי על המפגעים מגשימה את התכלית העונשית, בגמול על המעשה הנורא, בהעברת מסר של הוקעת הטרור, כמו גם הרתעת הרבים", נכתב בפסק הדין.

על פי תביעת פיצויים שהגישו חלק מהפצועים וחלק מבני משפחות הנרצחים באירוע טרור שאירע בחודש אוקטובר 2003 במסעדת "מקסים" שבמבואות הדרומיים של העיר חיפה, מסעדת מקסים, ידועה במשך שנים כסמל לשותפות ולדו קיום בעיר חיפה, בבעלות משותפת של יהודים וערבים – בה התארחו מבקרים רבים מכל גווני הקשת.

ביום שבת שקדם ליום כיפור, הגיעה המחבלת הינאדי תייסיר ג'ראדאת למסעדת מקסים וכשהיא עומדת במרכזה, פוצצה חגורת נפץ שנשאה על גופה. "כך המיטה", תיארה השופטת, "אסון כבד על עובדי המסעדה ואורחיה, יהודים וערבים כאחד – אסון שהשפיע על הציבור כולו. הפיגוע הנורא, בעיבורה של מסעדה הומת אדם, הביא לפגיעה באנשים תמימים ישרי דרך שבאקראי נקלעו למקום, בעובדים המסורים של המסעדה – ולא פסחה על ילדים קטנים, הורים, סבים וסבתות בזריעת הרס וחורבן, במעשה טרור בו קופחו חייהם של 21 בני אדם ועוד 51 שנפצעו ברמות פציעה שונות, חלקן חמורות וקשות אותן יישאו לאורך כל ימי חייהם".

המחבלת המתאבדת נתבעה באמצעות עיזבונה, ושותפיה לפיגוע, אמג'ד עבידי וסאמי ג'רדאת. עבידי וג'רדאת זומנו למתן עדות בהליך זה כאסירים, לאחר שהורשעו על פי הודאתם בבית משפט צבאי ונידונו לעונשים של 21 מאסרי עולם ועוד מספר שנות מאסר נוספות לכל אחד מהם, בגין חלקם במעשה הנפשע.

התובעים טענו כי גם שהוכח שהפיגוע תוכנן ובוצע ע"י הג'יהאד האסלאמי בג'נין ויש לחייב את הרשות הפלסטינית ואת ארגון שחרור פלסטין, "אש"פ", בפיצוי התובעים; בין בשל רשלנותם, בין בשל הפרת חובה חקוקה על ידם, ובין מכוח סעיף 12 לפקודת הנזיקין על כל חלופותיו.

התובעים השתיתו את תביעתם על חוות דעת של מר יוסי קופרווסר, תא"ל במילואים, שלזכותו 35 שנות עבודה מקצועית, ולו מומחיות בחקר ארגוני הטרור הפלסטיני, שיטות פעולה, מימון, אידיאולוגיה ובמחקר אודות "הרשות הפלסטינית", מנגנוני הביטחון הפלסטיני והחברה הפלסטינית.

רק הרשות הפלסטינית והארגון שחרור פלסטין ניהלו את ההליך, עותרים לדחיית התביעה ומעלים קשיים בנוגע לראיות עליהן מסתמכים התובעים, חלקן מדובר, לשיטתם, בראיות לא קבילות ולמצער ללא משקל ראייתי. בא כוח הנתבעים יצאה נגד חוות הדעת של מר יוסי קופרווסר וטענה כי מדובר בחוות דעת שמסקנותיה סומנו מראש, ואשר נכתבה בהטיה מגמתית של המומחה. כמו כן הדגישה ב"כ הנתבעים כי נספחים שונים שהוגשו וצורפו לחוות הדעת, לא נכתבו ולא נערכו על ידי המומחה, דבר שהתגלה רק בחקירה הנגדית.

ב"כ הנתבעים הפנתה לעדות העד עצמו, אשר לא הכחיש את ההטיה בקריאת מסמכי השלל, אלא שאם נדייק בדבריו, יש לציין כי העד מגדיר את ההטיה כהטיה מושכלת שעולה בקנה אחד עם התמונה השלמה.

בסיכומו של דבר השופטת פוקס דחתה את התביעה נגד הרשות הפלסטינית, וכך גם נגד אש"ף שהתובעים התייחסו אל אש"פ כמקשה אחת עם הרש"פ ועל כן תוצאת ההליך לגבי הרש"פ חלה על אש"פ. .התביעה נגד ארגון הג'יהאד האסלאמי נמחקה, בהעדר אישור מסירה כדין לארגון. וכך גם התביעה נגד עיזבון המחבלת הינאדי תייסיר ג'ארדאת, נמחקה בהעדר אישור מסירה כדין לעיזבון.

גם התביעה נגד ג'מאל מחאג'נה, אזרח ישראל אשר לפי הנטען הסיע את המחבלת מברטעה לחיפה, ואשר הורשע בבית המשפט המחוזי בחיפה בגין מעשים אלה, לא הגיש כתב הגנה, אבל השופטת מחקה אותה נוכח זניחתה ע"י התובעים בסיכומיהם.

נגד שני הנתבעים אמג'ד עבידי וסאמי ג'רדאת, אשר יושבים בכלא הישראלי וקיבלו באמצעות השב"ס את כתבי בי-דין, אך לא הגישו כתב הגנה וזומנו לעדות מטעם התובעים, קיבלה השופטת את התביעה, לא רק משום העדר כתב הגנה, אלא נוכח הראיות שהוגשו ובעיקר הרשעתם בבית המשפט הצבאי בביצוע הפיגוע.

"המפגעים במסעדת מקסים, עבידי וג'רדאת", כך על פי פסק הדין, "ללא כל ספק עונים על המבחן שנקבע בפסיקה בביצוע מעשה חמור מעורר סלידה, הן מבחינת המעשה עצמו והן מבחינת היסוד הנפשי שנלווה לעשייתו – המצדיק השתת פיצוי עונשי, גם בנסיבות בהן נוהל נגדם הליך פלילי בבית המשפט הצבאי בו הורשעו, כשהעונש שנגזר על כל אחד מהם היה 21 מאסרי עולם ועוד שנות מאסר רבות, בגין הפיגוע במסעדת מקסים".

"היסוד הנפשי", נכתב עוד, "שמאפיין את המפגעים ומידת האוטונומיה שהייתה להם בעת ביצוע הפיגוע הקשה והחמור, הם הבסיס להוראת הפיצוי העונשי, בענייננו. עקרונות הפיצוי העונשי מיושמים, אם כן, באופן מובהק במקרה דנן, כשמדובר במפגעים שפעלו בכוונה זדונית מתוכננת, בביצוע פיגוע רב נפגעים בקרב אוכלוסייה אזרחית אקראית שהתקבצה לתומה במסעדה בעיר חיפה, בשליחת המחבלת-המפגעת עם חגורת נפץ שכללה חומר נפץ רב עוצמה ובו כדורי ברזל רבים, שרק העצימו את גודל האסון, ההרס והפגיעה. הטלת פיצוי עונשי על המפגעים מגשימה את התכלית העונשית, בגמול על המעשה הנורא, בהעברת מסר של הוקעת הטרור, כמו גם הרתעת הרבים".

_________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת רבקה פוקס

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות