כך נמנע מפירוק העסק המשפחתי

עסקים משפחתיים הם מאבני היסוד של הכלכלה הישראלית והעולמית וסביר להניח שימשיכו להיות כך עוד זמן רב. כחלק מניהול העסק יש להקפיד על מספר כללים, בעזרתם ניתן יהיה לשרוד עם העסק המשפחתי שנים רבות ואף להעביר אותו בבטחה לדורות הבאים.
%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%95%d7%a8%d7%99-%d7%a0%d7%97%d7%9e%d7%a0%d7%99 |
מונופול

העסק המשפחתי הוא המודל העסקי הנפוץ ביותר – אך לרוב לא מצליח העסק לשרוד את המעבר אל הדור הבא, מהם היסודות עליהם יש לבנות את העסק על מנת שיאריך ימים – מדריך

עורך דין אורי נחמני

צמד המילים "עסקים משפחתיים" מעלה אצל רוב האנשים אסוציאציות על חומוסייה ביתית או מכולת שכונתית. אך עסקים משפחתיים יכולים להיות גם תאגידי ענק עם מאות ואלפי עובדים. כך, למשל, בישראל יש את משפחת שטראוס, קרסו, עופר, ויסוצקי קסטרו ועוד, המחזיקות כל אחת בחברות ענק ומעסיקות אלפי עובדים.

 width=

עסקים משפחתיים היוו מאז ומתמיד רוב במגזר העסקי, על פי מחקרים שונים כ-80% מהעסקים בעולם הם בבעלות משפחתית בצורה כזו או אחרת. כאמור, לעיתים מדובר בעסק משפחתי קטן המורכב רק מבני משפחה ולעיתים בחברה המונה אלפי עובדים אשר מקבלי ההחלטות שלה הם בני המשפחה.

לא כל חברה משפחתית זוכה לאריכות ימים. למעשה, רק כשליש מהעסקים המשפחתיים מועברים מהאב לבן ועוד פחות מאחוז מועברים גם אל הנכדים. אך מהם העקרונות לפיהם מצליחים העסקים המשפחתיים להחזיק מעמד לאורך שנים?

 

כישורים – לכל אחד מבני המשפחה כישורים שונים ובן אינו בהכרח יכול להחליף את אביו. על ההורה המייסד ״לעשות חושבים״ ולהתאים את תפקידו של כל ילד לתפקיד המתאים לכישוריו. פעמים רבות, אחד מבני המשפחה אינו מתאים לאופי העסק ואז על המייסד לתת על כך את הדעת. ככל וינוצלו הכישורים של כל אחד מבני המשפחה כן יקטן הסיכוי לסכסוך אשר יוביל לפירוק העסק.

חתימה על הסכם – בניגוד לסכסוכים עסקיים רגילים הנידונים בבית משפט רגיל, סכסוכים עסקיים משפחתיים נידונים בבית משפט לענייני משפחה. הדבר מקשה על העסק לשרוד משום שבתי המשפט לענייני משפחה אינם מתמחים בעסקים ופעמים רבות שאינם מבינים את הניואנסים הקטנים העלולים לפגוע בעסק. לכן, המייסד צריך להחתים את "יורשיו" על הסכם בו הוא מפרט את אחריותו של כל בן משפחה ובנוסף, עומד על גורל העסק במידה ויפרוץ, חלילה, סכסוך משפחתי.

בני זוג – כאשר אחד מבני המשפחה רוצה לצרף את בן זוגו לעסק, חייב   הדבר להתבצע תוך הסכמה מוחלטת של כל מקבלי ההחלטות בבני המשפחה וזאת על מנת שלא יוצר פתח לאיבה ולחוסר אמון. לא פעם אני נתקל בעסקים משפחתיים  שהכניסו את בן הזוג של אחד השותפים לעסק, והדבר העמיד את העסק כולו בסכנה. חשוב שמייסד העסק, כתנאי לחלוקת המניות או הורשת העסק, יתנה את הדבר בחתימה על הסכם ממון בו ייכתב כי אין לבן הזוג שום זכויות בעסק המשפחתי, על מנת שבמקרה של גירושין, לא ימצאו עצמם בני המשפחה עם שותף חדש ובלתי רצוי.

כלי נוסף ויחסית חדש לעניין זה הינו יפוי כוח מתמשך – האפשרות של ייפוי כוח מתמשך מאפשרת לאדם לקבוע מיופה כוח אשר יקבל החלטות במקומו במקרה של חוסר כשירות משפטית. כאשר מדובר במייסד עסק הרי שאופציה זו קריטית, ומאפשרת למייסד העסק למנוע סכסוכים  במקרה ויאבד כשירות. יכפוי הכוח המתמשך אף מאפשר למייסד לייפות את כוחם של מספר אנשים, שיעבדו בנפרד או במשותף כל אחד בתחום אחר.

 

 width=לסיכום, עסקים משפחתיים הם מאבני היסוד של הכלכלה הישראלית והעולמית וסביר להניח שימשיכו להיות כך עוד זמן רב. כחלק מניהול העסק יש להקפיד על מספר כללים, בעזרתם ניתן יהיה לשרוד עם העסק המשפחתי שנים רבות ואף להעביר אותו בבטחה לדורות הבאים. כל חתימה על הסכם אצל עורך דין לדיני משפחה אשר תסדיר בפירוט את אופן ניהול העסק – תגדיל את סיכוייו של העסק לשרוד משברים ומריבות משפחתיות ותעניק לעומדים בראשו שקט רב.

 

 

עורך דין ומגשר אורי נחמני עוסק בדיני משפחה וירושה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות