התקבלה העתירה נגד עיריית עפולה – אירועים ללא הפרדה מגדרית

בית המשפט המחוזי שבנצרת עלית קיבל היום את עתירת שדולת הנשים נגד עיריית עפולה ומרכזים לקהילה והתחדשות שכונות בעפולה ופסק לטובת העותרות שלא לאפשר את קיומו של האירוע המוזיקלי בהפרדה מגדרית שתוכנן להתקיים ביום רביעי הקרוב.

בית המשפט המחוזי קיבל את העתירה נגד עיריית עפולה שלא לאפשר קיום אירוע מוזיקלי בהפרדה מגדרית בעיר.

מיכל גרא מרגליות, מנכ"לית שדולת הנשים: "עשינו היום עוד צעד משמעותי כדי להבטיח את מעמדן וזכותן של נשים להיות נוכחות ושוות בכל מרחב ציבורי. נשים במרחב הציבורי.  לא ייתכן שבמרחב הציבורי ובמימון ציבורי אבא לא יוכל ללכת עם הבת שלו למתנפחים ואמא תופרד בכניסה לפארק ציבורי מהבנים שלה, כפי שהיה אמור להיות באירוע בעפולה. לכן עתרנו נגד עיריית עפולה.לא משכנו את העתירה מכיוון שהעירייה סירבה להודיע מפורשות שלא תהיה הכוונה בפועל להפרדה מגדרית באמצעות הצבת מחיצות על ידי ההפקה או צד שלישי המעורב באירוע, או הצבת שלטים המורים על הפרדה, או הפעלת מערכת כריזה בעניין והכוונת קהל על ידי צדדים שלישיים.

"השבוע התראיינה בגל"צ שרת המשפטים לשעבר ויו"ר הימין המאוחד, איילת שקד, ואמרה שהפרדה אינה הדרה. אלא שהפרדה היא מופע מרכזי מאוד של הדרה. זאת דרך אפקטיבית לחלק משאבים ציבוריים בצורה לא שוויונית, להנציח ולחזק סטריאוטיפים והסללה מגדרית ולדחוק לשוליים השפעה של נשים."

בית המשפט המחוזי שבנצרת עלית קיבל היום את עתירת שדולת הנשים נגד עיריית עפולה ומרכזים לקהילה והתחדשות שכונות בעפולה ופסק לטובת העותרות שלא לאפשר את קיומו של האירוע המוזיקלי בהפרדה מגדרית שתוכנן להתקיים ביום רביעי הקרוב.

לשון הפסיקה: "אני אוסר על ביצוע הפרדה מגדרית על רקע של מין, גזע או כל  מגדר אחר במהלך האירוע. כל אחד מבאי האירוע יהיה רשאי לפי שיקול דעתו לשהות בכל מקום באירוע, ונאסר בזאת על מי מן הסדרנים או המאבטחים, או כל גורם מארגן אחר
באירוע, לבצע פעולה כלשהי של הפרדה על רקע מגדרי. כן אני מורה למאבטחי וסדרני המשיבות למנוע כל נסיון שנועד לבצע הפרדה מגדרית, לסכל כל נסיון להציב שלטים המורים על הפרדה כאמור או מחסומים או אמצעי כריזה וכיו"ב, ולערב את משטרת
ישראל הנוכחת במקום בכל מקרה שגורם כלשהוא ינסה לבצע הפרדה כאמור. אין באמור לעיל כדי למנוע מכל אדם בקהל החפץ מרצונו החופשי לשהות במקום מסוים באזור האירוע, כדי לשהות בו".

 width=

"המשיבות תודענה עד מחר בשעה  16.00למארגני/מפיקי האירוע ולספק השירותים שהוזכר בפרוטוקול הישיבה וכן לאומן המופיע, את תוכנו של פסק דין זה ואת האיסור לפיו לפעול בשטח האירוע לצורך הפרדה מגדרית. כן תפעלנה המשיבות להסרת התנאי המגדרי מכל הפרסומים באותם אמצעי פרסום שננקטו על ידן לפרסום האירוע".

"אני מורה למשטרת ישראל שנציגיה יהיו נוכחים באבטחת האירוע, לסייע לכל מי הפונה אליה בטענה או תלונה כי מתבצעת הפרדה מגדרית, למנוע הפרדה שכזו ולהרחיק ממקום האירוע כל אדם העוסק בהפרדה מגדרית בשעת האירוע"

כשנודע לנו בשדולת הנשים כיב פרסומים של האירוע כתוב שחור על גבי לבן "האירוע מיועד למשפחות בהפרדה מלאה" ומתנוססים עליו בגאווה שמות בכירים בעירייה: ראש העיר אבי אלקבץ  וסגן ראש העיר צורי כהן. פנינו במכתב רשמי לראש העיר והדגשנו כי מעורבות העירייה באירוע בהפרדה בין גברים ונשים מנוגדת להחלטת ממשלה בנושא. "הפקת מופע מעין זה בפארק עירוני מרכזי, מרחב ציבורי השייך לכל תושבי העיר, ללא נשים על הבמה ובהפרדה מגדרית, פוגעת בערך השוויון ומפלה נשים", ודרשנו לבטל את המופע במתכונתו הנוכחית המדירה.

משלא נעננו על ידי עיריית עפולה החלטנו בשדולת הנשים, יחד עם עו"ד חגי קלעי להגיש עתירה מנהלית דחופה נגד עיריית עפולה ונגד "מרכזים לקהילה ולהתחדשות שכונות בעפולה" על מנת שלא לאפשר את קיום האירוע המפלה, כפי שהוא אמור להתקיים במתכונתו הנוכחית- ביום רביעי הקרוב, 14.8.

ב-2014 אומץ כהחלטת ממשלה דו"ח מקיף על המאבק בהדרת נשים, שקבע כי "משרד ממשלתי או רשות ציבורית אחרת אינם רשאים לארגן אירוע ציבורי שבמהלכו יינקטו צעדים שמטרתם להביא להפרדה בין גברים לנשים".

בבסיס העתירה עומד העקרון כי הפרדה על בסיס מין בשטח בבעלות ציבורית עומדת בניגוד להוראות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ופוגעת פגיעה אסורה בזכות לשוויון ובזכות לכבוד, עומדת בניגוד לפקודת העיריות, עומדת בניגוד לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, התשס"א-2000 (להלן: חוק איסור הפליה) ועומדת בניגוד לכללי המשפט המנהלי.

בעקבות עתירת שדולת הנשים הגיבה עיריית עפולה כי "העירייה קיבלה את עמדת היועמ"ש, "ולפיכך הורתה להסירמהפרסומים לאירוע את נושא ההפרדה המגדרית".

 width=

שדולת הנשים בירכה על העובדה כי העתירה דחפה את העירייה להביע רצון לפעול ללא הפרדה מגדרית. רצון שלא נגלה לעינינו עד לתשובה הרשמית של העירייה לבית המשפט כי עוד באותו הבוקר התקבל במשרדנו מכתב בו  הוסבר באריכות למה לעירייה יש זכות לקיים הפרדה מגדרית.

מאחר שנוסח ההודעה שהועבר היה עמום מאוד, והשאיר פתח רחב ביותר להפרדה מגדרית, לרבות בדרך של הצבת מחיצות על ידי ההפקה או צד שלישי המעורב באירוע, הצבת שלטים המורים על הפרדה, הפעלת מערכת כריזה בעניין, והכוונת קהל על ידי צדדים שלישיים, שלחו העותרות הערות לנוסח המוצע, על מנת למנוע מצב שבו עמימות הניסוח תביא להפרדה בעצימת עיניים.

כיוון  שצווים לא יתווספו עד היום  ולאחר הבהרנו  שלא די להסיר את ההפרדה מהפרסומים, אלא לוודא שלא תהייה הכוונה להפרדה, כמו מחיצות ושילוט. לא מחקנו את עתירתנו  וביום ראשון יתקיים הדיון בעתירה בבית המשפט המחוזי שבנצרת עלית שהכריע היום בסוגיה הקריטית וקבע- לא תתאפשר כל הפליה על רקע מין והפרדה מגדרית במרחב הציבורי- באירוע ציבורי בעפולה.

עו"ד חגי קלעי, עו"ד גלי זינגר ועו"ד מרים זלקינד המייצגים את העותרות: "המרחב הציבורי צריך להיות פתוח לכל, ללא הפרדה. אין לקבל את ניסיונה של עיריית עפולה להצהיר על מחויבות לשיוויון ולהתנער מהפרדה על בסיס מין, ובאותה נשימה לקרוץ שתאפשר אכיפה של ההפרדה על ידי גורמים פרטיים".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות