פעיל במחאה נגד סלומון טקה ז"ל קרא "לשחוט את דאעש" – נידון ל-46 חודשי מאסר

המפגין, בן 23, הורשע בשלל עבירות, ובהן הצתה, נשיאת נשק והסתה לאלימות. על פי גזר הדין הוא פרסם ברשת החברתית גינויים מכפישים כלפי שוטרים, קרא לפגוע בהם, לזרוק עליהם רימונים ובקבוקי תבערה: "מחאה המערערת את הסדר הציבורי"
גילי סיוון-כהן |
המחאה בעקבות מותו של סלומון טקה (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: פלאש 90

שופט בית משפט המחוזי מרכז, ד"ר עמי קובו, גזר 46 חודשי מאסר בפועל, על נאשם בן 23, שהורשע הסתה לאלימות, הצתה, נשיאת נשק, תקיפת שוטר ועוד, זאת במסגרת המחאה על מותו של סלומון טקה ז"ל.

בין היתר קרא לפגוע בשוטרים, לזרוק עליהם רימונים ובקבוקי תבערה ו"לשחוט אותם כמט דעאש".

על פי כתב האישום, בתקופה המחאה על מותו של סלומון טקה, הנאשם החזיק וניהל חשבון ברשת החברתית פייסבוק, שם פרסם תמונת פרופיל המלווה בכיתוב #FTP בה הוא נראה רעול פנים ומחזיק בידו חפץ שנחזה לאקדח וכתב: "Fuck the police" המלווה בתמונה של אדם אוחז באקדח ומכוון לעבר מושב הנהג בניידת משטרה, כאשר האקדח יורה ישירות לתוך הניידת, לכיוון המקום בו אמור להיות פלג הגוף העליון של נהג הניידת.

בפוסט אחר הוא קרא לחטוף שוטרים ולפגוע בהם ובנשותיהם, ובין היתר קרא הנאשם לזריקת רימונים ובקבוקי תבערה על שוטרים ו"לשחוט אותם כמו דעאש".

הנאשם, כך לפי הרשעתו, יצא לאחר מכן מביתו לעבר העיר פתח תקווה, כשהוא מצויד במטפחת לכיסוי פניו, במצית, בחומר דליק ובאגרופן במטרה להשתתף בהפגנה ולבצע את תוכניתו לפגוע בשוטרים.

הנאשם התקרב לניידת כשהוא אוחז בחומר דליק ובמצית, שפך את החומר הדליק לתוך הניידת והדליק אותו באמצעות המצית.

כתוצאה ממעשיו, אשר אחזה במושבי הניידת וכבתה לאחר מספר שניות. הנאשם חזר יחד עם חלק מהאחרים אל הניידת, הדליק קרטון ואחד האחרים הניחו בתוך הניידת ואחר נוסף הטיח אבן גדולה מספר פעמים בניידת.

כתוצאה ממעשי הנאשם, אש אחזה במושבי הניידת ובדלת הניידת, כאשר בכל אותה עת חלק מהאחרים הלמו ובעטו בחלונות הניידת ויידו בה אבנים ואחד האחרים העביר את האש מחלקה האחורי של הניידת לחלקה הקדמי.

לאחר שהאש כובתה הנאשם התקרב לניידת כשבידו אגרופן והיכה באמצעותו את חלון הניידת ושבר אותו ואז אחד האחרים הצית שוב את הניידת תוך שאחרים עלו על מכסה המנוע של הניידת ובעטו בה.

בהמשך הנאשם הרים אבן והשליך אותה על השמשה הקדמית של הניידת, אשר התנפצה. בהמשך בין היתר הנאשם הדליק בקבוק התבערה והשליכו לעבר השוטרים.

בקבוק התבערה התנפץ על הכביש סמוך מאוד לשוטרים, ותוכנו הבוער התפזר על הכביש וגרם לשריפה.

הסנגור טען כי חברי הקהילה האתיופית סובלים מזה שנים מאלימות בלתי מוצדקת ובלתי מידתית, כאשר משטרה עושה "טרגטינג" ו"פרופיילינג" כלפי אוכלוסייה זו ופרסומים רבים בתקשורת עמדו על כך ועל החשש שהוא מנת חלקם של צעירי הקהילה האתיופית.

כך קרה שנבנו כעס, תסכול ותחושה קשה של חוסר אונים עד שבסופו של יום אירע המקרה המצער בו נורה למוות סלומון טקה ז"ל כתוצאה מירי של שוטר.

עוד הוסיף הסנגור, כי לנאשם יש עבר פלילי של התנכלויות לשוטרים ואף מכך ניתן ללמוד על המניע לעבירה הנוכחית, הוא חי כל הזמן בתחושה של רדיפה ושל אפליה מול השוטרים "שמחפשים אותו".

השופט קובו קבע כי הערכים החברתיים אשר נפגעו הם הגנה שלמות גופם וחייהם של שוטרים ואזרחים והגנה על שלום הציבור כמו גם על תחושת הביטחון של הציבור וכן שמירה על שלטון החוק והסדר הציבורי.

"במקרה הנוכחי", כתב השופט בגזר הדין, "קיימת חומרה רבה בעבירת ההצתה של ניידת משטרה ובהשלכת בקבוק תבערה לעבר שוטרים. בעבירות אלה יש משום התרסה כלפי המשטרה אשר אמונה על אכיפת החוק. ניסיונות הפגיעה בגורמי אכיפת החוק מערערים את הסדר הציבורי, את שלטון החוק ואת תחושת הביטחון של הציבור, ולפיכך מחייבים תגובה עונשית הולמת".

השופט קובו הוסיף: "הסיבות שהביאו את הנאשם לבצע את העבירה קשורות בקושי בהתמודדות מקדמת עם תחושות של אפליה, כעס, קיפוח ותסכול. זאת לצד העדר בשלות אישית, סערת רגשות ודפוסים אלימים, כאשר ברקע לכל מעשיו השפעת המחאה שפרצה בעקבות מותו של סלומון טקה ז"ל. מדובר במסכת ארוכה ומתמשכת של מעשים אשר בכל שלב בהם, היה ביכולתו של הנאשם לחדול ממעשיו, ולקיים מחאה לגיטימית, אך הנאשם בחר להמשיך במעשי האלימות".


לצפייה ודירוג כבוד השופט עמי קובו

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות