חברת התרופות אסטרהזניקה נגד איכילוב: "הפר הסכם לחיסוני שפעת"

לביהמ"ש המחוזי בת"א הוגשה תביעה, בהיקף של 10 מיליון שקל, נגד ביה"ח ופרופסור נדיר ארבר. החברה טוענת כי איכילוב הפרה את ההתחייבויות מולה בנוגע לחיסוני השפעת ועל כן עליו להשיב את היחידות שהוזמנו ולהעביר את יתרת התשלום
גילי סיוון-כהן |
צילום: פלאש 90

לבית המשפט המחוזי בתל אביב, הוגשה תביעה על ידי חברת אסטרהזניקה ישראל נגד בית החולים איכילוב ופרופסור נדיר ארבר, בסכום של כ-10 מיליון שקלים.

החברה מבקשת מבית המשפט, לאכוף על בית החולים לקיים את התחייבויותיהם בכתב לאסוף את מלוא יחידות חיסוני השפעת שהוזמנו על ידם ולהעביר את יתרת התשלום בגינם לאסטרהזניקה.

על פי התביעה, בחודש אוגוסט 2020, פנה ממלא מקום מנכ״ל בית החולים למנכ״ל חברת התרופות העולמית, בבקשה דחופה לרכישת חיסוני שפעת להורדת שיעורי התמותה והתחלואה בישראל, שעלו משמעותית עקב נגיף הקורונה.

אסטרהזניקה נענתה לפנייה הדחופה של בית החולים, ובהתאם להנחיות בית החולים, התקשרה עם פי סי מדיקל בתחילת חודש ספטמבר בהסכם בכתב, לפיו פי סי מדיקל התחייבה לרכוש את מלוא כמות החיסונים שיגיעו לישראל בתחילת חודש דצמבר 2020, עד לכמות של 100 אלף יחידות חיסון.

גם בית החולים התחייב מפורשות, באמצעות פרופ׳ ארבר, כי מלוא כמות החיסונים שתובא לישראל לפי סי מדיקל תימשך על ידי בית החולים. אסטרהזניקה הסתמכה על התחייבויות אלה.

בדיעבד התברר לאסטרהזניקה, כי בניגוד למצגים שהוצגו בפניה, פי סי מדיקל ובית החולים התקשרו ביניהם במיזם עסקי לחיסון מפני שפעת.

יחד עם זאת, בהתאם להוראות כתב ההתחייבות, אסטרהזניקה פעלה לייבוא החיסונים לישראל, ואף נקטה במאמצים משמעותיים כדי להקדים את מועד הגעתם.

בפועל, מלוא כמות החיסונים שהוזמנה על ידי הנתבעות הגיעה לישראל עוד בתחילת חודש נובמבר 2020, לפני המועד שבו התחייבה אסטרהזניקה להביאם.

הנתבעים, כך נטען, אף משכו חלק קטן מכמות החיסונים שהגיעה לישראל, באמצעות בית החולים.

אלא שלמרבה הפתעתה של אסטרהזניקה, פי סי מדיקל נמנעה מלמשוך את יתרת כמות החיסונים שהגיעה לישראל, ואף הודיעה כי איננה מעוניינת לקבלם, תוך הפרה גסה ויסודית של התחייבויותיה בכתב ההתחייבות.

גם בית החולים התנער מהתחייבותו המפורשת למשוך את מלוא כמות החיסונים.

"התנהגות זו מצד הנתבעים", נכתב בתביעה, "מהווה הפרה בוטה של התחייבויותיהם בכתב למשוך את מלוא כמות החיסונים שיובאה לישראל, על פי בקשתם. אסטרהזניקה הסתמכה על מצגים חד-משמעיים וברורים אלה מצד הנתבעות, ואלמלא התחייבויות מפורשות אלה, היא לא הייתה מייבאת את החיסונים לישראל עבור הנתבעות".

"אי משיכת החיסונים", נכתב עוד, "גורמת לאסטרהזניקה לנזקים משמעותיים, שכן חיסונים לשפעת הם מוצר עונתי בעל חיי מדף קצרים. מעבר לעלות החיסונים עצמם, אי משיכת החיסונים אף גורמת לאסטרהזניקה נזקים נוספים בשל הצורך לאחסן את החיסונים ולהשמידם".

לתביעה מצורף המכתב אותו כתב פרופסור רוני גמזו, בתשובה לחברת אסטרהזניקה בו הוא מציין כי בית החולים איכילוב או תאגיד הבריאות ליד המרכז הרפואי ת״א, לא התקשרו עם החברה באיזשהו הסכם לרכישת החיסונים. "כידוע לך, לא קיים הסכם של בית החולים ו/או של תאגיד הבריאות לרכש חיסונים ,לא מכם ולא מחברת פי סי מדיקל. אם וככל שקיים הסכם לרכישת חיסונים הוא נערך. ככל שידוע לי. ביניכם לפי סי מדיסל ובית החולים ו/או תאגיד הבריאות אינם צד להסכם זה", כתב פרופסור גמזו בתשובה לחברת אסטרהזניקה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות