בגלל ליקויי בטיחות בפרויקט נדל"ן – קנס כספי למנהל העבודה

הליקויים נמצאו בעקבות ביקורת של משרד הכלכלה שהתבצעה באתר הבנייה ובעקבות זאת מנהל העבודה הועמד לדין: "העמיד את הפועלים בסכנה של ממש"
אייל חן |
קבלן קבלנים
אתר בנייה, ארכיון

שופטת בית הדין לעבודה, דפנה חסון זכריה, גזרה קנס כספי של 32.5 אלף שקל קנס, על מנהל עבודה באתר בניה בפרוייקט שכלל בניה של תשעה בנייני מגורים ובביקורת שבוצעה במקום נמצאו ליקויי בטיחות רבים. "העמיד את מבצעי העבודה באתר בסכנה ממשית לפגיעה גופנית ואף לאובדן חיים", נכתב בגזר הדין. "בבסיס העבירות שנעברו על ידי הנאשם עמד אינטרס כלכלי – רצון להפחית את העלויות הכרוכות בעבודות הבניין".

על פי כתב האישום, נערכה ביקורת של נציגי משרד הכלכלה באתר בניה, במסגרתה נמצאו ליקויי בטיחות, בניגוד להוראות פקודת הבטיחות בעבודה. בעקבות כך, הוגש כנגד הנאשם כתב אישום בגין העבירות הבאות אי נקיטה בצעדים מתאימים להבטיח שכל עובד ימלא אחר התקנות הנוגעות לעבודתו, אי בדיקת פיגום, אי גידור רצפות מרפסות ומשטחי עבודה ושש עבירות של אי הימצאות של כוננות ההרמה במקום בו היא נמצאת.

המאשימה ביקשה להעמיד את מתחם הענישה על סך של 30% עד 50% מהקנס המירבי הקבוע בדין בגין כל אחת מהעבירות בהן הורשע הנאשם והסך הכולל של העונש המירבי בגין ששת העבירות, הוא, אפוא, לטענת המאשימה, 130.8 אלף שקלים וכי בית הדין יגזור על הנאשם קנס בשיעור של 40% מהקנס המקסימלי, בסך של כ-52 אלף שקלים.

השופטת קבעה כי העבירות בהן הורשע הנאשם מהוות אירוע אחד וכל העבירות נוגעות לאותו תחום ליקויים שהתקיימו באותו אתר בניה בבטיחות עבודת בניה ובין העבירות מתקיים מבחן "הקשר ההדוק", כיוון שהעבירות נוגדות סעיפים הנועדו להגן על שלום העובדים באתר הבניה.

"הגם", כתבה השופטת בהחלטתה, "שהמדובר באירוע אחד, סבורני כי הוא מורכב מששה מעשים שונים… מאחר שדיני הבטיחות בעבודה מיועדים בראש ובראשונה לשמור על שלמות גופם וחייהם של מי שמבצעים את העבודה במקום העבודה, ובשים לב לכך כי מדובר בערך חברתי מן המעלה הראשונה, מוגדרות רבות מן העבירות על דיני הבטיחות בעבודה כעבירות מסוג אחריות קפידה".

השופטת הוסיפה: "במחדלו לפעול בהתאם לדיני הבטיחות בעבודה העמיד הנאשם את מבצעי העבודה באתר בסכנה ממשית לפגיעה גופנית ואף לאובדן חיים. מדובר בעבירה הפוגעת בערך חברתי בסיסי ומוגן, מן המעלה הראשונה. הגם שלמרבה המזל, בפועל לא נפגעו מי מהעובדים באתר, אין בכך כדי לאיין את הפגיעה בערך החברתי המוגן. כמו כן יש ליתן את הדעת על כך שככלל, בבסיס העבירות שנעברו על ידי הנאשם עמד אינטרס כלכלי – רצון להפחית את העלויות הכרוכות בעבודות הבניין".

______________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת דפנה חסון זכריה

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות