משרד המשפטים קורא לציבור: "השתתפו בחקיקה למניעת הטרדה מינית"

על רקע דוחות של משרד מבקר המדינה, יוצא משרד המשפטים בהליך "קחו חלק" שמטרתו לתקן את החקיקה הנוגעת להטרדות מיניות במקום העבודה בשיתוף עם הציבור
דנה לווינסקי |
הטרדות מיניות - מה צריך לדעת?
הטרדה מינית, אילוסטרציה: evanto

22 שנה לאחר חקיקת החוק למניעת הטרדה מינית, הציבור מוזמן לקחת חלק בהליך חשיבה מחדש על מדיניות הרגולציה למניעת הטרדה מינית במקומות העבודה. במסגרת ההליך ייבחנו בין היתר: תופעת ההטרדות המיניות והטיפול בה במגזר הפרטי ובמגזר הציבורי; כיצד ניתן למגר את התופעה ולהעלות את המודעות לה; כיצד נכון לטפל בתלונות על הטרדות מיניות תוך שמירה על סביבת עבודה בטוחה; ומה הם החסמים המונעים מנפגעות ונפגעים להתלונן על הטרדות מיניות במקום העבודה ובמרחב הציבורי.

מדובר בהליך – 'קחו חלק' (HAVE A SAY) – שמטרתו לבחון את הרגולציה הקיימת בחוק למניעת הטרדה מינית, ולשקול קידום תיקוני חקיקה בהתאם לממצאים. מטרת המהלך היא לבחון האם יש לקונות או סוגיות הטעונות שיפור בחוק הקיים ובתקנות שמכוחו, והאם הרגולציה הקיימת מגשימה את המטרה שלשמה נחקק החוק בשעתו – הפיכת המרחב הציבורי ומקומות העבודה בישראל למרחבים בטוחים ומוגנים מהטרדות מיניות.

על פי משרד המשפטים, החוק למניעת הטרדה מינית קובע אילו התנהגויות מהוות הטרדה מינית אסורה ונותן לנפגעות ולנפגעים מגוון מענים משפטיים. על אף חקיקתו לפני כ-22 שנים, גם כיום הטרדות מיניות הן תופעה רחבה ושכיחה. החוק למניעת הטרדה מינית ותקנות חובות מעסיק שהותקנו מכוחו, בשנת 1998, ייחדו חלק נכבד לעולם העבודה, שכן הניסיון מראה כי מקומות העבודה מועדים להיווצרות תופעות של הטרדה מינית והתנכלות ממושכות וחמורות. עובדים נמצאים במקומות העבודה במשך שעות ארוכות, ויחסי המרות שבמקום העבודה בין מנהל לכפיפים הם חלק בלתי נפרד מיחסי העבודה. יחסים אלה יכולים להוביל לניצול יחסי מרות ולתופעות פסולות של הטרדה, התנכלות ואף כפיית יחסים אסורים.

ברקע למהלך נמצאים בין היתר שני דוחות מבקר המדינה: דוח מבקר המדינה בנושא "טיפול הרשויות המקומיות בהטרדות מיניות ובמניעתן" שפורסם במהלך 2019 ועסק בטיפולן של הרשויות המקומיות בהטרדות מיניות ובמניעתן. בנוסף, דוח מבקר המדינה בנושא "יישום החוק למניעת הטרדה מינית" שפורסם בחודש מאי 2020, ממנו עלה כי הטיפול בנושא ההטרדות המיניות במרחב הציבורי טעון בחינה יסודית ויש לבחון דרכים להעלאת מודעות למיגור התופעה ולשיפור הדרכים להגשת תביעות/תלונות על ידיד נפגעות ונפגעים. בנוסף לכך עלה בדו"ח, כי יש לבחון את קשיי המעסיקים והאחראיות למניעת הטרדה מינית במקומות העבודה, ולסייע להם להתמודד עם הטיפול בתופעת ההטרדה המינית במקומות העבודה וביכולת למגרה.

במסגרת מהלך 'קחו חלק', שנעשה לראשונה בישראל, קורא משרד המשפטים לבעלי עניין ולציבור הרחב – משרדי ממשלה, ארגונים ועמותות מהמגזר השלישי, חוקרים ואנשי אקדמיה ולכל המעוניין – "להעביר לידיעתו סוגיות או נקודות הטעונות שיפור בחוק למניעת הטרדה מינית ובתקנות שהותקנו מכוחו".

המשרד מבקש מידע רלוונטי שיחדד את הבעיות ואת הדרוש תיקון בכל הקשור לרגולציה בנושא מניעת הטרדות מיניות. לאחר בחינת כלל המידע וההתייחסויות שיועברו, ייבחרו הסוגיות המשמעותיות והדחופות ביותר בהן יתמקד המהלך הנוכחי, שיתנהל בשקיפות מלאה עם הציבור.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות