פרשת נתיבי ישראל: כתב אישום נגד הח"כ לשעבר גורולובסקי

המדינה עמידה לדין מעורבים נוספים בפרשה, שכונתה במשטרה 618, במסגרתה עלה החשד כי בכירים בחברה הממשלתית קיבלו שוחד מספקים חיצוניים ונותני שירות בתמורה לקידום האינטרסים שלהם
רונן לוי |
ח"כ לשעבר מיכאל גורלובסקי, בעת מעצרו בנובמבר 2015. צילום: פלאש 90

לבית המשפט המחוזי מרכז, הוגש כתב אישום נוסף, בפרשה 618, המכונה "פרשת נתיבי ישראל", במסגרתה נבדק החשד כי בכירים בחברה הממשלתית קיבלו שוחד בתמורה לקידום אינטרסים של קבלנים וספקים. בין העומדים לדין גם מיכאל גורולובסקי, ח"כ לשעבר מהליכוד, שסיפק שירותי תכנון וייעוץ לחברה.

עוד הועמד לדין איגור וגנפלד – מנהל בכיר לשעבר בנתיבי ישראל, ששימש בה סגן ראש אגף. בנוסף הוגש כתב אישום נגד סטניסלב טליסמן, ולדיסלב ליברטובסקי, אלכס אקרמן, ויקטור דוידוב, אשר באמצעות חברות תכנון שבשליטתם נתנו שירותי תכנון וייעוץ לנתיבי ישראל.

"פרשת נתיבי ישראל" הינה פרשת שחיתות סבוכה ורחבת היקף. במהלך חקירת הפרשה, נאספו ראיות לעבירות שבוצעו בחברה הממשלתית נתיבי ישראל (לשעבר מע"צ) וגובשה תשתית ראייתית רחבה להוכחת התנהלות מושחתת ופלילית שהייתה נהוגה בחברה במשך למעלה מעשור, על ידי מנהלים ועובדים בחברה, וכן על ידי ספקים חיצוניים בהם מנהלי פרויקטים, מתכננים, קבלנים ונותני שירות אחרים לחברה. בפרשה נחקרו מאות מעורבים ולמעלה משלושים חשודים, בוצעו האזנות סתר, נתפסו עשרות אלפי מוצגים, ועד כה הוגשו בה למעלה מעשרה כתבי אישום.

כתב האישום שהוגש כעת מייחס לנאשמים, את העבירות הבאות קבלת שוחד, מתן שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, מרמה בכוונה להתחמק ממס ועוד. מכתב האישום עולה כי במשך שנים העבירו החברות המתכננות לוגנפלד, עשרות תשלומי שוחד בסכום מצטבר של מליוני שקלים. כתב האישום עומד על הדרך המתוחכמת שבה שולם השוחד: תחילה, כנגד רישום כוזב של חשבוניות, הועבר לחברת ההנדסה והתכנון של אלכס קורן (שהועמד לדין בנפרד), וממנה לחשבונות בנק בחו"ל אשר בשליטתו של אחיו של וגנפלד.

כתב האישום שהוגש נגד איגור וגנפלד ונגד חברות התכנון ובעליהן, מתאר כיצד פנה וגנפלד לאלכס קורן וביקש להעביר באמצעותו ובאמצעות החברה שבבעלותו סכומי כסף ניכרים, כשוחד מחברות התכנון, שהיו תלויות בו בעבודותיהן מול נתיבי ישראל. בין קורן לוגנפלד, ולאחיו של וגנפלד שהתגורר אז בגרמניה, סוכם מנגנון שהתווה דרך פעולה להעברת הכספים, ומטרתו הייתה להסתיר את הכספים ואת העובדה שבבסיסם עבירה. הוסכם כי חברות התכנון יעבירו את הכספים ישירות לחשבון הבנק של החברה שבבעלותו של קורן וכי קורן יספק להן חשבוניות כוזבות בהן יירשם כי העברות הכספים נעשו עבור שירותי ייעוץ כביכול שנתן קורן לאותן חברות. בהמשך העביר קורן את הכספים לחשבונות בנק בחו"ל שהיו בשליטתו של אחיו של וגנפלד, כאשר אחיו של וגנפלד העביר לקורן חשבוניות פיקטיביות המלמדות כביכול כי התשלום נעשה עבור שירותים שהעניק האח לחברה של קורן – א.א. הנדסה.

באופן המתואר העבירו החברות המתכננות בין השנים 2010 – 2015 לחשבון הבנק של חברת א.א. הנדסה למעלה מ- 4.5 מיליון שקלים כספי שוחד, כאשר בד בבד העבירו קורן וחברת א.א. הנדסה תשלומים לחשבונות בנק בחו"ל שבשליטת אחיו של וגנפלד בסך של למעלה מ-780 אלף אירו, שנרשמו בכזב בספריה של חברת א.א. כהוצאות בגין קבלת שירותי ייעוץ, אף שלא נתקבל עבורם ייעוץ כלל.

האישום השני שבכתב האישום מתאר את פעולות ההסתרה וההלבנה של כספי השוחד שביצע וגנפלד, וביניהן הפקדתם בחשבונות שונים, העברתם במזומן מחו"ל לישראל, ורכישת מקרקעין. האישום השלישי המיוחס למיכאל גורלובסקי ולחברת ד.נ. הנדסה שבשליטתו, מתאר מגוון של פעולות מרמה והסתרה שביצעו כלפי נתיבי ישראל, תוך הצגת מצגי שווא, וזאת על מנת להיכנס ולהיכלל במאגרי הספקים והמומחים השונים של נותני שירותי התכנון לנתיבי ישראל. אישום זה מתאר כיצד המואשמים בו קיבלו במרמה חוזים בשווי מיליוני שקלים ומתאר כיצד קיבלו לחשבון הבנק של חברת ד.נ. הנדסה מיליוני שקלים שהושגו במרמה.

הגשת כתב האישום, נעשתה לאחר השלמתן של פעולות חקירה שנעשו בחו"ל, שבוצעו בסיוען של רשויות חקירה זרות, ולאחר שלסנגורים בתיק ניתנה הזדמנות להתייחס גם לחומרי חקירה אלה במסגרת השלמת שימוע. יחד עם כתב האישום הגישה הפרקליטות לבית המשפט גם בקשה לתפיסה זמנית של רכוש רב הכולל כספים שנתפסו בחשבונות הנאשמים, זכויות בנכסי מקרקעין שלהם, ויתרות לתשלום המגיעות לחלקם מחברת נתיבי ישראל.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות