האב והבן הורשעו בעבירות נשק, מי הגיע להעיד לטובתם?

גם 4 עדי אופי, אישי ציבור מהמגזר הערבי, שהגיעו לביהמ"ש כדי להעיד לטובת המורשעים לא גרמו לשופט להתחשב בהם במתן העונש והם נידונו לתקופות מאסר ממושכות: "נשתכח מלבם הצורף להילחם מלחמת חורמה בתופעת עבירות הנשק"
אייל חן |

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, אמיר טובי, גזר ארבע שנות מאסר לאב ו-20 חודשי מאסר לבנו לאחר שהורשעו בעבירות ניסיון עסקה בנשק, קשירת קשר לביצוע פשע ועוד. השופט טובי ציין בגזר הדין את העובדה שמטעם ההגנה התייצבו ארבעה עדי אופי, אישי ציבור מהמגזר הערבי, שהעידו לטובת הנאשם המרכזי וציינו את אופיו, יושרו, הגינותו ומסירותו לחברה ולמשפחתו . "בלהט דברי השבח בזכותו של הנאשם, נשתכח מלבם של אותם אנשי ציבור הצורך והדוחק החיוני להילחם מלחמת חורמה בתופעת העבירות בנשק הגובה מחיר כבד מנשוא".

השניים הורשעו בכך שקשרו קשר עם תושב השטחים המכונה פראס לביצוע עסקת נשק במסגרתה ירכשו ממנו שלושה אקדחים מסוג FN ושתי מחסניות המתאימות לנשק עוזי, וזאת באמצעות הנאשם 3 אשר ידאג להובלתם לישראל ולקבלת התמורה עבורם והעברתה לפראס. בהמשך, קשרו קשר לסחור באקדחים, במחסניות ובנשק העוזי, באופן שבו האב ימכור אותם לאחרים באמצעות בנו במחיר של 33 אלף שקלים עבור כל אקדח וסך של 43 אלף שקלים עבור נשק העוזי והמחסניות. בסופו של דבר המשטרה עצרה אותם ותפסה את הנשקים לפני שנמכרו בישראל.

השופט טובי גזר על האב 4 שנות מאסר ועל הבן 20 חודשים וקבע כי הערכים החברתיים שנפגעו מביצוע העבירות בהן הורשעו הנאשמים הם קדושת החיים ושלמות גופו וביטחונו של אדם, כמו גם שלומו וביטחונו של הציבור בכללותו, וכן שלטון החוק.

"איני רואה צורך לחזור ולהידרש לחומרה הגלומה בעבירות בהן הורשעו הנאשמים", כתב השופט, "ולמדיניות הענישה המחמירה בה נוקט בית המשפט ביחס לעבירות בנשק. לגבי נסיבות ביצוע העבירות בשני האישומים, ראיתי ליתן את הדעת לשיטתיות, שבה פעל האב, שעה שניסה לסחור בנשקים… היקף הנשקים בהם מדובר וטיבם, מלמדים עד כמה שקוע הנאשם בעולם העברייני. רק אדם המקושר לעולם זה ומצוי ברזיו ושביליו הנסתרים והמפותלים, יכול להיות בעל גישה לנשקים בהיקף שכזה… לא מדובר בעבירה שהיא בבחינת מעידה רגעית שנעשתה תוך שיקול דעת שגוי, אלא בתכנית עבריינית מתוכננת היטב ומוקפדת, שהיו כרוכים בה מחשבה והתארגנות לא מבוטלים".

השופט גם לא קיבל את דברי עדי ההגנה, אנשי ציבור בעבר ובהווה שהגיעו לדבר בשבחו של האב, מוחמד כנעאן, חבר כנסת לשעבר. סמי סרחאן, ראש המועצה המקומית נחף לשעבר, עומר מטר כיהן אף הוא בעבר, למשך שתי קדנציות, כראש המועצה המקומית נחף והנאשם שימש כסגנו וכן קייס עבד אלבאסט, מי שמכהן כיום ראש המועצה המקומית נחף.

"התייצבותם של אותם אנשי ציבור לצדו של הנאשם היתה מאכזבת", כתב השופט טובי, "דווקא משום מעמדם הציבורי. דומה כי בלהט דברי השבח בזכותו של הנאשם, נשתכח מלבם של אותם אנשי ציבור הצורך והדוחק החיוני להילחם מלחמת חורמה בתופעת העבירות בנשק הגובה מחיר כבד מנשוא".

"הגברת השיטור והאכיפה המשטרתית", נכתב עוד בגזר הדין, "כמו גם החמרת הענישה שתוטל על ידי בתי המשפט במקרים המתאימים, לא יביאו לתוצאה הרצויה אם לא יתלוו לאותם מהלכים צעדים נוספים במישור האזרחי, שיבואו מתוך האוכלוסייה הנפגעת עצמה. בראש ובראשונה נדרשת עבודה מעמיקה במישור החינוכי. אך לא פחות חשוב מכך נדרש גינוי חברתי פומבי וחד משמעי, ולא רק ברמה הכללית וברטוריקה של נאומים והצהרות, אלא גינוי אישי – פרסונלי לכל המעורבים במעשים נתעבים אלה של סחר והפצת נשק בלתי חוקי ושימוש בנשק חם כדרך לפתרון סכסוכים".

______________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אמיר טובי

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות