עצרו אותך בחו"ל? חשוב שתדע מה עושים

יו"ר ועדת הסגרה בלשכת עורכי הדין עוהמסמך שיפרט לכל ישראלי מה כדאי לעשות, ובעיקר מה לא לעשות אם עוצרים אותך במרחב הבינלאומי
עו”ד ניר יסלוביץ |
מעצר, ארכיון

על פי נתוני משרד החוץ, בסוף 2019 היו 629 ישראלים עצורים או כלואים בבתי כלא ברחבי העולם, חלקם פשעו וחלקם לא ביצעו כל עבירה. מה כדי לעשות וממה חשוב להימנע אם אתם נעצרים מחוץ לישראל?

עו"ד ניר יסלוביץ, יו"ר ועדת הסגרה ופשיעה בינלאומית בלשכת עורכי הדין, ומי שייצג ישראלים רבים בחו"ל, סוקר את כללי הברזל שעל כל אדם שנעצר בחו"ל "לאמץ", וזאת על מנת למנוע המשך מעצר בלתי מוצדק.

אין ספק שמעצר במדינה זרה אינו דבר קל, לא לעצור ולא לבני משפחתו. מלבד תחושת חוסר האונים קיים חוסר וודאות נרחב וחוסר ידע באשר לזכויות העציר. לכך תוסיפו את מחסום השפה, תחושת בידוד וחוסר הידיעה, במי אתם יכולים לבטוח, ועוד גורמים רבים שרק מקשים על עצם המעצר.

חשוב כי ברגעים הראשונים של המעצר תעמדו על כך, שתימסר הודעה מידית הן למוקד המצב של משרד החוץ (02-5303155), והן לבן משפחה הקרוב לעצור. הדבר האחרון שישראלי צריך לצפות לו כשהוא נעצר בחו"ל זה סיוע משפטי ממוסד מטעם מדינת ישראל. המחלקה הבינלאומית במשרד המשפטים אינה מקבלת על עצמה כל אחריות על שיטות משפטיות בחו"ל. לכן, רוב האנשים במצב כזה הם בודדים וחשופים מאוד. מלבד עורך הדין הישראלי, אין להם אף אחד.

איתור עורך דין
עו"ד ניר יסלוביץ

אסור להסכים להיחקר, מבלי שיש בחדר החקירות מתורגמן לעברית, וכך גם אין לנהל שיחת חולין עם החוקר, באשר כל שיחה תמימה, שנראית כשיחה בלתי רשמית, תתועד לאחר מכן באופן מידי, על ידי החוקר מה שיכול להפליל את הנחקר. לפיכך יש לשמור על זכות השתיקה, עד לקבלת ייעוץ בטרם החקירה, על ידי עורך דין.

אל תקבלו את הצעת רשויות החקירה למנות לעצור עו"ד מקומי שימונה על ידי המדינה, תעדיפו לשכור את שירותיו של עורך דין שנשכר על ידי משפחתו של העצור. יש להעדיף עורף דין מנוסה שידאג בצורה הטובה ביותר לאינטרסים של העצור ולצרכיו המשפטיים וישמור על קשר הדוק עמו.

במקרים רבים, ובשל הבדלי שפה, תרבות ומצב משפטי במדינה, יש להעדיף ולפנות לעורך דין ישראלי המנוסה בטיפול בישראלים שנעצרו בחו"ל או בצווי מעצר בינלאומיים, הסגר, אינטרפול וכדומה. שכירת עו"ד ישראלי תעזור לתחושת חוסר האונים המלווה את העצורים ובני משפחותיהם ואף תסייע להוביל לחוף מבטחים.

עורך דין ישראלי המנוסה בטיפול בעצורים בחו"ל, כמו משרדו של עו"ד ניר יסלוביץ, ידע לייצר גם שיתוף פעולה עם עורך דין מקומי ולהדק את הקשר עם גורמי התביעה והחקירה המקומיים וזאת כדי לקבל תמונה מלאה על החקירה. לא אחת פנייה מיידית של העורך דין הישראלי, לתובע האחראי על ניהול החקירה, מובילה הן לקבלת פרטים חיוניים ומהותיים שיש בהם בכדי לסייע במתן ייעוץ מקצועי ללקוח, והן אף להובלת אפשרות של שחרור מהיר ממעצר.

שילוב של ייצוג מטעם עורך דין ישראלי ומטעמו של עורך דין מקומי יכולים לספק את הייעוץ המשפטי הטוב והמהיר ביותר, בהתבסס על בסיס נתונים וידע רחבים שהשניים מאפשרים.

באשר לחקירה עצמה – עדיף כמובן שזו תתבצע בשפת האם של הנחקר, אפילו אם הוא דובר את השפה המקומית. בין היתרונות בחקירה בשפת האם הוא היכולת של העצור להבין מה שמייחסים לו כמו גם את המינוחים המשפטיים. יתרון נוסף הוא הזמן שניתן לו לחשוב על תשובה לחוקר בזמן שמתרגמים לו את השאלה.

לעולם אל תחתמו על הצהרה המוצגת בפניכם בתחום החקירה מבלי שעורך דין מטעמכם קרא ואישר לכם לחתום עליה. זכרו היטב כי לאחר החתימה לא תהיה לכם כל הזדמנות ל"מקצה שיפורים". בשונה מישראל, בלא מעט מדינות באירופה, יש לחשוד זכות לקבל עותק מהחקירה ויש לעמוד על האפשרות לקבל עותק מהחקירה, מה שיאפשר לחשוד לשנן היטב מה שנאמר בחקירתו הראשונית, על מנת למנוע סתירות מיותרות, בחקירות שיעשו בהמשך הדרך, לעיתים זמן רב לאחר החקירה הראשונה.

בנוגע להתנהלות בחדר החקירות – הקפידו להתנהל באופן מכובד, בסבלנות ובשלוות נפש, שכן במדינות מסוימות, כמו בארצות אירופה, אין זה מועיל לנחקר לתקשר עם החוקרים בצעקות או לדבר בבוטות. דווקא התנהלות אדיבה מצידו של העצור עשויה להוביל לסיום החקירה באופן מהיר וממצה.

_

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות