מה העונש על גידול קנאביס בהיקף תעשייתי?

עונש קל של עבודות שירות נגזר על בני זוג מהצפון שהורשעו בייצור, הכנה והפקה של סמים בהיקף של עשרות קילו. אף שהתביעה טענה כי מדובר בעבירות חמורות הגורמות נזק כבד לחברה, קיבל ביהמ"ש את עמדת הסנגור, עו"ד מיכאל כרמל, שטען כי קיים "קושי ראייתי משמעותי בתיק"
רונן לוי |
שדה קנאביס

שופט בית משפט המחוזי בחיפה, דניאל פיש, הסתפק בעונש של עבודות שרות על בני זוג מהצפון אשר שהורשעו בייצור, הכנה והפקה של סמים, החזקת סם מסוכן שלא לצריכה עצמית, זאת לאחר שגידלו סמים במושב תוך שהם גונבים חשמל. הסנגור של הנאשמת, עו"ד מיכאל כרמל טען כי בתיק קיים קושי ראייתי משמעותי בתיק הקשור בצווי חיפוש שהוצאו ושמירת שרשרת הסם.

על פי האמור בכתב האישום, הנאשמים הם בני זוג המתגוררים בבית שבבעלותה של הנאשמת במושב ובמועד בלתי ידוע ציידה הנאשמת את המחסן בציוד רב, לצורך גידול קנאביס, ללא היתר וללא רישיון לכך. בהמשך, חיברו כבל ראשי של חברת חשמל לכבל פיראטי שהזין לוח צרכן פיראטי ללא מעבר דרך מונה חשמל וללא ידיעת חברת חשמל או אישורה ובאמצעות החיבור גרמו להטיית חשמל למרתף ולחצר ונטלו במרמה חשמל ללא תשלום.

השניים, נטען באישום, גידלו, יצרו והפיקו קנאביס במרתף כאשר הנאשמת בלבד במחסן הגדול החזיקה 289 שתילים במשקל נטו של 34.6 קילו וקנאביס במשקל נטו של 4.5 קילו ושניהם ביחד החזיקו במרתף – 200 שתילים במשקל נטו של 19.15 קילו.

עו"ד מיכאל כרמל

התביעה טענה שעבירות הסמים "גורמות נזק כבד ומצטבר לחברה, בייחוד לבני נוער". נטען שככל שהסמים הופכים זמינים יותר, הסיכון מתגבר. נטען שהפסיקה מצדדת בנקיטת עמדה מחמירה כלפי נאשמים בעבירות הסמים השונות, גם כשמדובר באנשים בעלי עבר נקי. נטען שהערכים החברתיים שנפגעו היו ביטחון הציבור ובריאותו ומניעת התמכרות אנשים לסמים. נטען למתחם ענישה הולם לגבי הנאשם שבין 18 עד 36 חודשי מאסר בפועל ולמתחם ענישה הולם בעניינה של הנאשמת שבין 30 – 54 חודשי מאסר בפועל.

הסניגור של הנאשם הגיש מסמכים רפואיים המתארים את בעיות הבריאות מהן סובל הנאשם ומסמכים נוספים, ובין היתר, הכרזת הנאשם כפושט רגל בדצמבר 2018. עוד טען הסנגור כי מתלושי שכר עולה שהנאשם לא מרוויח שכר גבוה גם כעת.

עו"ד מיכאל כרמל, הסנגור של הנאשמת המרכזית בכתב האישום, חלק על מתחמי הענישה שהוצגו על ידי המדינה. לדבריו, קייםלקושי ראייתי משמעותי בתיק הקשור בצווי חיפוש שהוצאו ושמירת שרשרת הסם. "למרות זאת ולמרות שכתב האישום תוקן בצורה מינורית מבחינתה", אמר עו"ד כרמל בביהמ"ש, "הנאשמת בחרה לקחת אחריות על מעשיה ולהודות ללא הסכם על אודות עונש".

לשיטת עו"ד כרמל, מתחמי הענישה הנכונים מתחילים מ-6 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות ומגיעים עד לשנתיים מאסר בפועל. עוד נטען שהפסיקה שהוגשה על ידי המדינה אינה רלוונטית.

השופט פיש שקיבל את עמדת הסנגור, עו"ד כרמל, הסתפק לבסוף בעונש של עבודות שירות של 9 חודשים לנאשמת המרכזית ושישה חודשי עבודות שירות לבן זוגה. בגזר הדין ציין השופט כי הערכים המוגנים שנפגעו היו ההגנה מפני נזקי השימוש בסמים ושמירה על המרקם החברתי ושלטון החוק.

"במקרה זה", נכתב בגזר הדין, "מדובר – בכל הקשור לנאשמת ופחות מכך בהתאמה לנאשם – בהתארגנות משמעותית וגידול שהינו בבחינה היקף 'תעשייתי' אם כי כפי שהסנגורים טענו, לא ניתן לקבוע את אורך הזמן בו בוצעו העבירות. מכל מקום, לאור היקף הגידול וכמויות הסמים, הפגיעה בערכים המוגנים יכלה להיות משמעותית כאשר במקרה זה לא הוכח כי הסמים הופצו בפועל (אך עניין זה הינו בזכות גורמי האכיפה). הנאשמים היו צריכים להיות ערים לפסול במעשיהם ולהימנע מהם".

לאתר מיכאל כרמל – משפט פלילי

________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט דניאל פיש

_________________________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%9e%d7%99%d7%9b%d7%90%d7%9c-%d7%9b%d7%a8%d7%9e%d7%9c

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות