נתוני שנת 2020: 80 נשקים נגנבו מצה"ל

בדיון שהתקיים בוועדת החוץ והביטחון הציג ראש מחלקת המבצעים בצה"ל נתונים מדאיגים גם על עלייה של גניבת אמל"ח. החשש הוא כי הנשקים מגיעים לארגוני פשיעה וכי התופעה "מייצרת מאזן אימה מול כוחות השיטור"
מעיין לביא |
במגזר הערבי
תפיסת נשק. צילום ארכיון: משטרת ישראל

תופעות של זליגת אמל"ח מצה"ל, בדרך כלל לארגוני הפשיעה, הפכו להיות דבר שכיח. ועדת החוץ והביטחון, קיימה דיון על התופעה שם הודגש כי נשק שיוצא ממחנות צה"ל מגיע לידיים עברייניות, מייצר מאזן אימה מול כוחות שיטור, גורם לאי אכיפה או חשש לאכיפה מצד המשטרה במקומות בהם האלימות גואה ומייצר מעגל קסמים של אובדן משילות ושליטה.

בדיון, הוצגו נתונים על ידי אלוף משנה מורן עומר, ראש מחלקת מבצעים בצה"ל שאמר כי הנתונים בנושא גניבות אמל"ח מוצגים לרמטכ"ל כל חודש וככלל, יש מגמת ירידה מתמדת בגניבות הנשקים, אך היו גם שני אירועים משמעותיים – גניבה מנשקייה במחנה שדה תימן ב-2017 וגניבה 38 נשקים ממחנה גיבור בשנה החולפת שהעלה את כמות הגניבות ל-80 בכל השנה שעברה.

נתון נוסף שצוין בוועדה היה שב-2017 היו 27 גניבות נשקים מבתים של חיילים, ב-2020 כבר ירדו ל-15 אירועים, זו תוצאה של הפקודה לפיה תומכי לחימה אינם יוצאים עם נשק הביתה וגם לוחמים לא יוצאים לחופשות של מעל שבוע עם נשק.

בצה"ל מדגישים כי רק בחודש שעבר התבצעה ביקורת פתע בנושא ב-52 מחנות, ובסיכום הביקורת הנחה הרמטכ"ל לקיים 30 ביקורות בחודש, כאשר עד כה בוצעו רק 6-8 ביקורות בחודש. הרמטכ"ל גם הנחה שבכל מחנה שייכשל בביקורת והכישלון יהיה באחריות המפקדים, להביא את זה לעיונו לפני דיוני שיבוצים עתידיים של המפקדים.

ח"כ משה (קינלי) טור-פז, ששימש כמג"ד מילואים לשעבר וקצין מילואים עד היום, טען כי התמונה שצה"ל הציג הינה מטרידה. "הוצגה פה ע"י צה"ל התקדמות, למרות שיש עלייה. להגיד 'בלי שתי הגניבות יש ירידה' זה שכמו שכבר נאמר 'בניכוי חרדים וערבים מצבנו מצוין'. זה פשוט לא נכון וזה לא המצב. הנזק הנוסף של הגניבות זה פגיעה במורל הלוחמים. לאנשי מילואים יש תחושה אבסורדית, כשהם בשטח, ורואים מולם איך מתכננים את הגניבות, ולא יכולים לעשות כלום למנוע את זה חוץ מלהוסיף עוד שמירות", אמר ח"כ טור פז.

נושא נוסף שעלה בדיון, הינו שכלי נשק נאספו מכיתות כוננות על ידי צה"ל מאחר והאחסנה לא עמדה בתקן החדש וכך כיתות הכוננות ביישובי הגולן, הושארו ללא אמצעים ראויים. "כיתות הכוננות זו לבנת היסוד לכל אירוע חירום. הושקעו בהן הרבה מאוד זמן ומשאבים להביא אותן לרמת המוכנות שלהן כיום, ממש למלחמה. כיתת כוננות בלי נשק זה לסרס אותה ולהביא לפירוקה ואני מתנגד לזה בכל תוקף. כל הנשקיות אצלנו ממוגנות, ואם צה"ל החליט שצריך יותר מיגון, נמגן, אבל תנו לו זמן לגייס את הכסף ולבצע, ולא תיקחו ישר את הנשקים", אמר חיים רוקח, ראש המועצה האזורית גולן.

רוקח הוסיף: "לחלק מהאנשים השאירו את הנשק, אבל בבתיהם, וביקשו לאחסן בממ"ד – ואם זה חדר הילדים? ואם מישהו נוסע לחופשה, מה יעשה עם הנשק? הרי בנשקיות של הצבא היו יותר גניבות מבנשקיות של יישובי רמת הגולן".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות