בזכות הליך שיקום – עבודות שירות לנאשם שהיכה את אשתו במקל

ביהמ"ש השלום בירושלים גזר עונש 8 חודשי עבודות שירות בלבד על נאשם שהורשע בעבירות אלימות חמורות כפי בת זוגו, זאת לאור ההליך הטיפולי שעבר. "אלמלא הליך השיקום היה מקום להטיל עליו עונש מאסר משמעותי"
נעמה כהן |
אילוסטרציה

תשעה חודשי עבודות שירות, גזר שופט בית משפט השלום בירושלים, דוד שאול גבאי ריכטר, על תושב ירושלים שהורשע על פי הודאתו ביצוע עבירה של תקיפה חבלנית כלפי בת-זוגו. השופט ריכטר הורה לו לשלם גם חמשת אלפים שקלים קנס, והתחייבות בסך 3,000 שקלים שלא לעבור כל עבירת אלימות במשפחה לרבות איומים למשך שנתיים.

מכתב האישום המתוקן עלה, כי הנאשם ואשתו היו נשואים כ-12 שנה ולהם 3 ילדים קטינים. על רקע ויכוח בין השניים, בקשר ללימודיו של בנם זרק הנאשם צלחת ושבר אותה על הרצפה. המתלוננת שאלה אותו לפשר מעשיו, הנאשם בתגובה יצא מהבית וחזר כשבידו מקל ובאמצעותו החל להכות אותה עד שהוא נשבר.

בהמשך, כך לפי הרשעתו, לקח אגרטל מסלון הבית והתכוון להשליך אותו עליה ובמהלך שהתגוננה פגע האגרטל בידיו של הנאשם. בעקבות כך, הנאשם נכנס למקלחת והביא עמו כבל מאריך, באמצעותו הכה בגבה של אשתו, אשר ניסתה להפסיק את מסכת ההכאה באמצעות תפיסת הכבל. כתוצאה מתקיפת הנאשם, נפלה המתלוננת על הרצפה, אז משך הנאשם בשערות ראשה, תפס את פיה, הכניס לתוכו אצבעותיו ומשך בשפתיה.

האישה זעקה לבנה הקטין לעזרה וביקשה ממנו שיביא לה את הטלפון על מנת להזעיק עזרה. בתגובה לקח הנאשם את הטלפון הנייד של הבן, השליך אותו על הרצפה ושבר אותו. למשמע זעקות המתלוננת, נכנס אחיו של הנאשם לבית, והמתלוננת ביקשה ממנו שיפנה אותה לקבלת טיפול רפואי, נוכח הכאבים שחשה כתוצאה מהתקיפה ויצאה מהבית לרחוב.

אז, כך מפורט עוד בהכרעת הדין, יצא הנאשם אחריה, תפס בגבה ובעוד אחיו מנסה למנוע מהנאשם להמשיך בתקיפה, אמר הנאשם לאחיו: "זאתי רוצה ללכת לקופת חולים והיא רוצה להתלונן". בהמשך, היא נכנסה לבית ורק לאחר הגעת בני משפחתה למקום, פונתה לקבלת טיפול רפואי.

השופט ריכטר, כתב בגזר הדין, כי מדיניות הענישה בעבירות כגון אלו היא מגוונת, אך "מצוות בית המשפט העליון היא להעביר מסר מרתיע למי שפוגעים בבני משפחתם תוך ניצול דלת אמות הבית לעשות כן, מבלי שאיש יידע על כך". על-כן, כך לפי השופט, לרוב תיקים מסוג זה מסתיימים במאסר ממש.

"בתחילה", פירט השופט, "לא נטל הנאשם אחריות למעשים, אך לאורך ההליך הפלילי ובעקבות התהליך הטיפולי הארוך שעבר, שינה גישתו ונטל בסופו של דבר אחריות מלאה למעשים. הדבר משתקף בהמלצת שירות המבחן. התמונה בתחילת התיק הייתה שונה מאוד מהתמונה בסיומו, וזאת אציין לחיוב. לחובת הנאשם הפרת התנאים וכן עברו הפלילי בעבירות אלימות לרבות עבירות אלימות במשפחה, סה"כ 13 הרשעות קודמות, האחרונה שבהן משנת 2012".

השופט ריכטר הוסיף: "אלמלא תהליך השיקום של הנאשם, היה מקום להטיל על הנאשם עונש עד לשליש האחרון של המתחם – דהיינו תקופת מאסר משמעותית מאחורי סורג ובריח. אלא שבשל תהליך השיקום של הנאשם, ונוכח עקרון ההלימה, יש להטיל על הנאשם עונש משמעותי של מאסר בעבודות שירות לתקופה ניכרת".
____________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט דוד שאול גבאי ריכטר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות