"שימוש באמצעים טכנולוגיים לשמירה על טוהר הבחינה עלול להוביל לפגיעה ממשית בפרטיות הנבחנים"

על רקע מגבלות הקורונה ותלונות שהתקבלו מסטודנטים, גיבשה הרשות להגנת הפרטיות מסמך המלצות בנוגע לאופן יישום דיני הגנת הפרטיות על בחינות מרחוק: "החלופה היעילה היא דחיית מועד הבחינה"
%d7%93%d7%a0%d7%94-%d7%9c%d7%95%d7%95%d7%99%d7%a0%d7%a1%d7%a7%d7%99 |
סטודנט לימודים בחינה אוניברסיטה
סטודנט בבחינה. אילוסטרציה evanto

נושא הבחינות המבוצעות מרחוק והאמצעים לשמירה על טוהר הבחינות, שבהן נוקטים המוסדות האקדמיים, מצוי בעת האחרונה על סדר יומה של הרשות להגנת הפרטיות, זאת לאחר שבעקבות השימוש הנפוץ בטכנולוגיות אלו על ידי מוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ, התקבלו תלונות רבות מצד סטודנטים המתייחסות לפרקטיקה זו.

ברשות גיבשו מסמך המלצות בנוגע לאופן יישום דיני הגנת הפרטיות על בחינות מרחוק, תוך שמירה על טוהר הבחינות, על רמה אקדמית נאותה ועל החופש האקדמי של המוסדות להשכלה גבוהה.

עם תחילתה של תקופת המבחנים במוסדות האקדמיים ובעקבות הגבלת קיומן של בחינות פרונטליות בנוכחות פיזית של סטודנטים, כחלק מההגבלות אשר הוטלו במסגרת ההתמודדות עם נגיף הקורונה, נדרשו מוסדות להשכלה גבוהה בישראל למצוא חלופות לקיומן של בחינות פרונטליות, ובחלק מהמקרים החלופה שנבחרה היא קיום בחינות מרחוק באופן מקוון. לצד היתרונות הגלומים בבחינות מרחוק קיימים גם חסרונות לשיטה זו.

מצד אחד, קיים חשש לפגיעה בפרטיות הנבחנים, אך יחד עם זאת, קיים גם חשש לפגיעה בטוהר הבחינה, כאשר במקרים רבים אותן מערכות מקוונות המאפשרות קיומן של בחינות מרחוק כוללות גם אמצעים דיגיטליים אשר מטרתם לשמור על טוהר הבחינה.

במסגרת המסמך, מבהירה הרשות כי על המוסדות חלה חובה ליידע את הנבחנים מראש על מתכונת הבחינה ומשמעויותיה, וכן לאפשר לסטודנטים שירצו בכך להיבחן במתכונת חלופית, כאשר גם דחיית מועד הבחינה לזמן שבו ניתן יהיה לקיימה באופן פרונטלי, תחשב חלופה יעילה. בנוסף, הרשות ממליצה למוסדות לנקוט באמצעים אשר יפחיתו את סיכוני הפרטיות, כגון מחיקת הקלטות הבחינה במועד בו אין בהם עוד צורך, ביצוע תסקיר השפעה על פרטיות, אבטחת מידע, דגשים בעת שימוש במיקור חוץ ועוד.

הרשות מבהירה במסמך כי שימוש באמצעים טכנולוגיים לשמירה על טוהר הבחינה עלול להוביל לפגיעה ממשית בפרטיות הנבחנים, שכן אמצעים אלה הינם בעלי פוטנציאל לאיסוף מידע אישי, כגון שם הנבחן, צילום תעודת זהות, כתובת IP, התנהגות הנבחן, מידע אודות סביבת הבחינה (מיקום, צילום סביבת הבחינה, הקלטת רעשים וכד'), מידע ביומטרי אודותיו כגון צילומי וידאו, תנועות ידיים, הבעות פנים ועוד.

בנוסף, מצילומי הווידאו של הנבחן וסביבתו, ניתן ללמוד רבות על אודותיו, לרבות מצבו הבריאותי, אמונתו, מוצאו, ובמקרים מסוימים גם דעות פוליטיות ונטייה מינית.

מלבד מידע אשר נאסף באופן גלוי, גם מתיעוד מהלך המבחן ניתן ללמוד רבות אודות כישורי הנבחן, כגון כמה זמן הוקדש לקריאת שאלה ומתן תשובה לשאלות מסוימות, לקויות למידה ועוד.

סיכון משמעותי נוסף לפרטיות הנבחן מתעורר במקרים שבהם נעשה שימוש בטכנולוגיות המאפשרות גישה למידע המצוי במחשבו של הנבחן, שכן במחשב אישי מאוחסן מידע אישי הכולל, בין היתר, תכתובות, תמונות, מסמכים אישיים ורשימת אנשי קשר. שימוש אסור במידע זה או דליפתו, עלולים לגרום לגילוי מידע אישי רב אודותיו.

במסמך שמפרסמת הרשות, ישנה התייחסות לחלופות ולשיקולים בעת בחירת מתכונת הבחינה, ובין היתר, ממליצה הרשות למוסדות להשכלה גבוהה כי "בהעדר אפשרות לקיים בחינה פרונטלית, על המוסד האקדמי לשקול בין היתר האם קיימת חלופה לעצם קיום הבחינה, מבלי לקיימה במתכונת של בחינה מרחוק הכוללת אמצעים טכנולוגיים לשמירה על טוהר הבחינה".

עוד על פי העמדה, "ככל שבנסיבות העניין המוסד האקדמי הגיע למסקנה, כי לא ניתן להבטיח שמירה על רמה אקדמית נאותה באמצעות חלופות אחרות מלבד קיום הבחינה מרחוק, תוך שימוש באמצעי לשמירה על טוהר הבחינה, יש לבחור את האמצעי המידתי ביותר לצורך זה, באופן שלא ימנע בפועל מהנבחן להיבחן, ושפגיעתו בפרטיותו תהיה מינימלית".

מומלץ גם שכל מוסד אקדמי ינסח ויפרסם במסגרת מדיניות הפרטיות, הסדרה בנושא יישום אמצעים טכנולוגיים לשמירה על טוהר בחינות מרחוק, וזאת לאחר התייעצות עם כל הגורמים הנוגעים בדבר, כולל ממונה הגנת הפרטיות של המוסד, אם ישנו כזה, ממונה אבטחת המידע, היועץ המשפטי, ונציגי הסטודנטים.

בהתאם לחוק הגנת הפרטיות, כך אומרים ברשות, יש לקבל את הסכמת הסטודנטים הנבחנים לאיסוף מידע על אודותיהם או להצביע על מקור חוקי אחר שיאפשר למוסד האקדמי לעשות כן. "בשל פערי הכוחות בין הנבחן למוסד האקדמי", נטען, "ככל שהמוסד מקבל החלטה על שימוש באמצעים טכנולוגיים לשמירה על טוהר הבחינה, עליו להתריע בפני הנבחן, מראש, על כוונתו לעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים אלו, מוקדם ככל הניתן, באופן שיאפשר לו לסרב להיבחן במתכונת זאת מבלי שייפגע".

עוד מציעים ברשות כי על המוסד לאפשר לנבחן חלופות אחרות, במידת האפשר ובכפוף גם למגבלות המוטלות בעטיו של משבר הקורונה, ומכל מקום להבטיח כי הסירוב לא יפגע בזכויותיו של הנבחן או בהערכתו האקדמית. "דחיית מועד הבחינה עד למועד שבו ניתן יהיה לקיימה באופן פרונטלי תחשב חלופה יעילה", נכתב בעמדה, "גם אם הדבר כרוך בשינוי תכנית הלימודים של אותו סטודנט, ובלבד שלא ייגבה בעטיה שכר לימוד נוסף".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות