היועמ"ש לבית המשפט העליון: "למרות שהחלו לחסן אסירים יש לדון בעתירה"

עמדת מנדלבליט היא כי ההנחיה שנתן השר לביטחון פנים לשירות בתי הסוהר לפיה אין לחסן עצורים ואסירים ניתנה בחוסר סמכות ובניגוד לדין ואינה יכולה לעמד. אף שמבצע החיסונים בבתי הכלא החל דורש היועמ"ש לדון בעתירה שהוגשה נגד החלטת השר
גילי סיוון-כהן |
היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט. צילום: פלאש 90
היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט. פלאש 90

למרות שמבצע החיסונים לאסירים בבתי הכלא החל, היועץ המשפטי לממשלה, הגיש לבג"ץ את תגובתו לעתירות לשכת עורכי הדין, ארגוני חברה אזרחית ואסירים פרטניים, בעניין חיסון אסירים בהתאם לסדרי העדיפויות שנקבעו ע"י גורמי הבריאות.

עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא, כי ההנחיה שנתן השר לביטחון הפנים לשירות בתי הסוהר, לפיה אין לחסן עצורים ואסירים המוחזקים במשמורת שירות בתי הסוהר נגד וירוס הקורונה בטרם יחוסנו הסוהרים, ניתנה בחוסר סמכות ובניגוד לדרישות הדין, ומכאן שאין היא יכולה לעמוד. מדובר בהחלטה הפוגעת בזכותם של אסירים לכבוד, לשוויון ולבריאות, וטמונה בה פגיעה פוטנציאלית גם בזכותם לחיים. כל זאת, ללא כל הסמכה בדין לתת אותה.

יתירה מכך, נטען בתגובה, החלטה זו של השר לביטחון פנים ניתנה בניגוד לעמדתו המקצועית של משרד הבריאות, האמון על קביעת תיעדוף החיסונים, מבלי להישען על תשתית עובדתית או מקצועית כלשהי.

אמנם, שירות בתי הסוהר החל במבצע חיסון האסירים, לאחר שסיים את מבצע חיסון סגל שב"ס במהלך סוף השבוע, כך שהסעדים האופרטיביים המבוקשים בעתירה אכן באו על סיפוקם. ואולם, עתירות אלה, עוררו סוגיה משפטית בעלת חשיבות עקרונית ביחס להיעדר סמכותו של השר לביטחון פנים להתערב בשיקול הדעת של הגורמים המוסמכים בסוגיות דוגמת התיעדוף הבריאותי למתן חיסונים לאסירים.

"נוכח עמדתו של השר", נכתב בעמדת היועמ"ש, "כי הוא מוסמך לעשות כן, מדובר בעניין בעל חשיבות עקרונית שעשוי לחזור על עצמו, אך הוא על פי טבעו קצר מועד, כפי שמוכיח מקרה זה. על כן, עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא, שעל בית המשפט הנכבד לדון בסוגיה העקרונית אותה מעוררות העתירות על מנת להעמיד הלכה על מכונה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות