כתב אישום נגד יגאל רמב"ם על התקהלות אסורה – הוביל תהלוכות ללא אישור משטרה

הפעיל החברתי עומד לדין בביהמ"ש השלום בירושלים על ארגון 2 צעדות ברחבי הבירה במהלך חודש דצמבר, שכללו מאות מפגינים בניגוד להוראות. רמב"ם: "כתב אישום מופרך ומגוחך שצבוע כולו בצבעי רדיפה פוליטית והשתקה"
רונן לוי |
המחאה נגד רה"מ, ארכיון (למצולמים אין קשר לנאמר בידיעה). צילום: פלאש 90

לבית משפט השלום בירושלים, הוגש כתב אישום נגד הפעיל החברתי יגאל רמב"ם בגין התקהלות אסורה. על פי כתב האישום רמב"ם הוביל שתי תהלוכות בעיר ירושלים מבלי שביקש לכך אישור מקדים מהמשטרה. יגאל רמב"ם מסר בתגובה: ״אני מודה למשטרת ישראל על הכבוד שהיא רוכשת לי על ארגון והובלת צעדות, אך מדובר בכתב אישום מופרך ומגוחך, שכל כולו צבוע בצבעי רדיפה פוליטית והשתקה. אני וחברי למפלגה הדמוקרטית, נמשיך להיאבק ברחובות ובמסדרונות הכנסת״.

על פי כתב האישום, קיום תהלוכה מחייב אישור מקדים של המשטרה, לצורך תיאום מסלול הצעידה, תיאום חסימת כבישים, אבטחת הצועדים ושמירה על הסדר הציבורי. אבטחת תהלוכה מחייבת כוחות משטרה גדולים, בהתאם למספר המשתתפים בתהלוכה, צירי התנועה בהם יעברו, והזמן בו היא מתקיימת. בכתב האישום, הפרקליטות הסתמכה על כך שלפני 30 שנה, פורסמה ברשומות הודעת מפקד מחוז ירושלים במשטרה, בהתאם לסעיף 84 לפקודת המשטרה [נוסח חדש] תשכ״א-1961 (להלן: הפקודה) לפיה כל תהלוכה במחוז ירושלים מחייבת אישור מוקדם של המשטרה. ההודעה נותרה בתוקף ולא שונתה או בוטלה מאז אותו מועד.

במוצאי שבת, 19.12.2020, בסמוך לשעה 19:00 התקיימה תהלוכה מחאה בלתי חוקית של מפגינים נגד ראש הממשלה, שלא קיבלה אישור מוקדם מהמשטרה, אשר יצאה מגשר המיתרים בכניסה לירושלים והגיעה עד לכיכר צרפת, בסמוך לבית ראש הממשלה בירושלים. התהלוכה מנתה מאות מפגינים, נושאי שלטים ומיצגים שונים, כשהמפגינים קוראים קריאות ומשתמשים בצופרים. המפגינים צעדו על הכביש, כשהם חוסמים צירי תנועה מרכזיים, עד הגעתם לכיכר צרפת בשעה 20:00 או בסמוך לכך.

בכתב האישום מצוין כי רמב"ם הוביל את התהלוכה, לפחות בקטע שמרחוב לורך ועד לרחוב בן יהודה. הנאשם הלך בקדמת התהלוכה, כשפניו מופנים אל הצועדים. הוא החזיק בידו מגפון, וקרא לעבר הצועדים מעת לעת, הוראות שונות על פי צורך ־ להתקדם, לעצור, ליישר את הכרזה הגדולה שנשאו הצועדים בראש התהלוכה, כמו גם קריאות שונות הקשורות למחאה.

במהלך הצעידה, נטען כי השוטר ליאור בן שלום, פנה אל מספר מפגינים שנראו ממובילי התהלוכה, ביניהם רמב"ם, ביקש מהם לעצור, והזהיר אותם כי הם משתתפים בתהלוכה לא חוקית. כאשר ניגש השוטר ליאור לנאשם ואמר לו כי הוא מוביל תהלוכה בלתי חוקית, השיב לו הנאשם: ׳אני?!׳ ונעלם בין ההמון. כחמישה ימים לאחר מכן, נחקר רמב"ם בתחנת מוריה אודות מעורבותו בארגון התהלוכה. במהלך החקירה הוסבר לו כי תהלוכה שלא קיבלה אישור משטרתי, היא תהלוכה לא חוקית. הנאשם הוזהר שלא לארגן בעתיד תהלוכות לא חוקיות, ולא להשתתף בהן.

בכתב האישום צוין כי שבועיים לאחר מכן, במוצאי שבת, התקיימה תהלוכת מחאה נוספת, בלתי חוקית, של מפגינים אשר יצאה, גם היא, מגשר המיתרים בכניסה לירושלים והגיעה לכיכר צרפת, בסמוך לבית ראש הממשלה בירושלים. המפגינים לחסום את ציר התנועה ליד גשר המיתרים בכניסה לעיר ובסמוך לכך יצאה התהלוכה הנוספת לדרך, באופן בלתי חוקי, וללא אישור מוקדם מהמשטרה.

התהלוכה הנוספת מנתה גם היא מאות מפגינים, נושאי שלטים ומיצגים שונים, כאשר המפגינים קוראים קריאות ומשתמשים בצופרים. המפגינים צעדו הן על הכביש והן על פסי הרכבת הקלה, וחסמו צירים וצמתים מרכזיים לדקות ארוכות לתנועת כל כלי רכב הרכבת הקלה, כלי רכב נוספים, ואף אמבולנסים בנסיעות חירום ־ עד הגעתם לכיכר צרפת.

הפרקליטות ציינה כי חרף האזהרות המוקדמות שקיבל, השתתף רמב"ם בתהלוכה הנוספת, ואף היה בין מוביליה. הנאשם הוביל את התהלוכה לפחות בקטע שמרחוב יפו ועד צומת ממילא אגרון דוד המלך. גם הפעם הלך הנאשם בקדמת התהלוכה, כשפניו מופנים אל הצועדים.

הנאשם, נטען, קרא לעבר הצועדים קריאות וסיסמאות שונות, וכן הורה להם הוראות שונות, לפי הצורך – לעצור, להתקדם, להתיישר או לעמוד מאחורי הכרזה הגדולה שנשאו הצועדים בראש התהלוכה. "במעשיו המתוארים לעיל השתתף הנאשם בתהלוכה בלתי חוקית, בה התקהלו אנשים רבים נוספים, כאשר ישנו יסוד סביר לחשש כי המתקהלים יעשו מעשה שיפר את השלום, או שעצם התקהלותם תעורר אנשים אחרים להפר את השלום", נכתב בכתב האישום.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות