ארגון "פתחון לב" עתר נגד זכיית שופרסל במכרז אספקת תלושי מזון: "נהגה בתכסיסנות"

בעתירה שהוגשה לביהמ"ש המחוזי בי-ם נטען כי במכרז, במסגרתו יועברו 700 מיליון שקלים לרשת הקמעונאות נפלו פגמים רבים וכי בחירה בשופרסל תביא "לפגיעה חמורה בתחרות" ו"להשתלטות אגרסיבית על נתח השוק"
דניאל בן חמו |
שופרסל. צילום: פלאש 90

לבית המשפט המחוזי בירושלים, הוגשה עתירה של ארגון "פתחון לב", כנגד משרד הפנים, רשת שופרסל, רשות התחרות והרשות להגנת הפרטיות בנושא ליקויים חמורים שעלו ממכרז אספקת תלושי מזון, במסגרתו יועברו 700 מיליון שקלים לרשת שופרסל – הזוכה.

בעתירה, שהוגשה נטען לליקויים רבים שעולים מהתנהלות משרד הפנים נוכח הכרזתו על זכייתה של רשת שופרסל במכרז. בעתירה צוין כי זכייתה של שופרסל נבעה ממידע שגוי שנמסר במסגרת הצעתה למכרז, כי שופרסל זכתה לאחר שנהגה בתכסיסנות וכי בחירה בהצעת שופרסל תביא לפגיעה חמורה בתחרות, בהגנת הפרטיות ובשוויון בין המציעים במכרז. על יסוד דברים אלו, בית המשפט התבקש על ידי העותרים לבטל את זכיית שופרסל.

במסגרת המכרז נדרשו המציעים להציע נקודות מכירה בהם יכובדו תווי הקניה שבכוונת משרד הפנים לחלק לזכאים. מבדיקה מעמיקה שביצעה "פתחון לב", נתגלה כי עשרות נקודות מכירה אשר שופרסל הציגה במסמכי המכרז כלל לא קיבלו פנייה ממנה וחלקן אף כלל לא קיימות. שופרסל זכתה במכרז הודות למספר הגבוה של נקודות חלוקה אשר העמידה לרשות הנושא – 1,627 במספר. פתחון לב נמצאת במקום השני.

שופרסל למעשה לא קיבלה הסכמה להגיש את רשימת העסקים, בזכותה זכתה במכרז. היא גם לא קיבלה הסכמה מבעלי העסקים לקבל מידע אודות השימוש שנעשה בתווי הקניה בכל אחד מנקודות המכירה. במסגרת העתירה מציינים העותרים את החשיבות הרבה לקבלת ההסכמה, בוודאי משעה שנקודות המכירה הינן מתחרות בפועל ברשת שופרסל.

"במסגרת המכרז ביקשה שופרסל לסטות מכל עקרון מקובל הן בדיני המכרזים, הן בדיני התחרות והן בהגנת הפרטיות וביקשה לבסס הצעה המושתתת על תכסיסנות וחוסר תום לב, על מנת להביא את ועדת המכרזים להכריז עליה כזוכה, לא באזור אחד, אלא בשני האזורים ולמעשה לאפשר לשופרסל להשתלט באופן בלעדי על פרויקט רחב ממדים זה", נכתב בעתירה. עוד צוין, כי על ידי העברת 700 מיליון השקלים אל סניפיה – שופרסל תבטיח השתלטות אגרסיבית על נתח השוק והעשרת קופת החברה – הידועה כרשת השיווק הגדולה במדינה.

בפתחון לב טענו, כי בטרם הגשת העתירה ולאחר הגשת מכתבי ההתראה מצדם, הכריז משרד הפנים על השהיית המכרז עד לתום הבדיקות, אך במהרה הפך את החלטתו והכריז על שופרסל כזוכה היחידה.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות