תקווה גדעון זכתה בתביעת לשון הרע

זוכת האח הגדול, תקווה גדעון, תקבל פיצוי של 67 אלף שקלים לאחר שניצחה בתביעת לשון הרע שהגישה
נעמה כהן |
תקווה גדעון ב"האח הגדול". צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

תקווה גדעון, זוכת האח הגדול, זכתה פרט למיליון השקלים בעוד 67 אלף שקלים, הפעם מלקוחה שביקרה עם משפחתה במסעדת "קינג ג'ורג'" בעיר חולון, בעת שגדעון שימשה שם כמנהלת המסעדה ובין היתר צעקה לעברה: "מי נתן לכושית לנהל במסעדה?" וזרקה עליה שניצלון, במהלך ויכוח בין הצדדים באשר לטיב השירות במקום.

לפני מספר שנים הגיעה גדעון למסעדה למשמרת בתפקידה כמנהלת, תפקיד אליו קודמה רק חודשיים קודם לכן. על פי התביעה שהגישה, נכנסו הנתבעת ובני משפחתה למסעדה והתיישבו באופן עצמאי באחד השולחנות, היא ביקשה להזמין לבת הצעירה מנת שניצלונים. המלצר הגיש לבת הנתבעת את המנה, כאשר לאחר מספר דקות הנתבעת קראה למלצר וביקשה להחזיר את המנה היות וזאת אינה אכילה לטעמה.

בשלב זה, גדעון ניגשה אל האורחת במסעדה והסבירה לה כי הטעם השונה נובע מפירורי הלחם הכשרים לפסח, כמו כן, הציעה ללקוחה להחליף את המנה. אלא, שהנתבעת סירבה לכך בתוקף ודרשה בתוקפנות שלא לחייב אותה על המנה. לפיכך, התובעת השאירה את המנה על השולחן והבהירה כי במקרה שכזה הנתבעת תחויב במחיר המנה.

האורחת לא ויתרה, קמה לכיוון הבר וביקשה לדבר עם מנהל המסעדה והברמנית אמרה לה שגדעון היא המנהלת. לטענת גדעון, בשלב זה האורחת הרימה את קולה לפני כמאה סועדים שנכחו במסעדה וכן לפני צוות עובדי המסעדה וצעקה "מי נתן לכושית לנהל במסעדה?".

עוד על פי תביעתה של גדעון, לאחר מכן, תוך הליכה במסעדה בחזרה לשולחנה, המשיכה הנתבעת בסדרה של קללות ואמירות גזעניות, בין היתר, "מטומטמת", "אתיופית מסריחה", "כושית" ו-"סתומה". למרות הקללות, ניגשה גדעון לשולחן בניסיון לסיים את המחלוקת. כאשר הגיעה לשולחן גדעון ראתה כי נשארו בצלחת רק שני שניצלונים ולכן הבהירה לה כי לא ניתן לקבל זיכוי על המנה ופנתה לחזור למקומה. כאשר שמעה זו הנתבעת, המשיכה זו בקללות הגזעניות ובשיאם אף זרקה שניצלון על גבה של גדעון.

במקביל לתביעה הגישה גדעון גם במשטרה כנגד הנתבעת. לאחר הגשת התלונה הצדדים ועדים נוספים נחקרו במשטרה על אודות האירוע. לאחר החקירות האמורות, הושג הסדר מותנה בין הנתבעת לבין משטרת ישראל במסגרתו נקבע, בין היתר, כי הנתבעת תפצה את גדעון בסכום של 1,000 שקלים.

להגנתה טענה הלקוחה, כי גדעון סירבה להחליף את המנה, נהגה בתוקפנות ובזלזול, ואף פנתה אליה ואל בני משפחתה בלעג. אך הודתה כי במסגרת האירוע היו חילופי דברים שחרגו ממידת הנימוס, דברים שנאמרו "בעידנא דריתחא" והודתה גם כי זרקה שינצלון על גבה של גדעון. אולם, וזה העיקר היא הכחישה בתוקף כי אמרה אמירות גזעניות כלשהן. עוד היא ציינה כי דווקא גדעון כינתה אותה בגינויים גזעניים כגון: "איזה פריחה מרוקאית" ו- "איזה ערסית מרוקאית" ואף אמרה לה "תזהרי ממני לפני שאזרוק לך משהו על הראש".

השופט גלעד הס, קיבל את גרסתה של גדעון גם בשל העובדה שבן זוגה של הנתבעת, שאף שהגיש תצהיר התומכת בגרסתה, נמנע מלהעיד במשפט. "לא רק עדות זו הייתה חסרה", כתב השופט בפסק הדין." בפני הנתבעת לא הייתה כל מניעה לנסות ולהציג תשתית ראייתית התומכת בגרסתה. כך, עמדה לרשותה האפשרות לזמן עדים אחרים מהמסעדה, עדים אשר ייתמכו בגרסתה. אולם, הנתבעת בחרה להסתפק בעדותה שלה בלבד, עדות אשר כאמור אין בה לבדה כדי לשכנע באמיתות גריסתה",

השופט הס הוסיף: "החברה הישראלית הינה חברה קולטת עלייה, כאשר העלייה מאתיופיה סופגת לצערנו התנהגות גזענית ואמירות גזעניות רבות.. בנסיבות שכאלו על בית המשפט להבהיר בקול ברור, נקי וצלול כי בחברה הישראלית אין מקום להתבטאויות גזעניות וכי כל התבטאות גזענית שכזו תחייב בפיצוי משמעותי, ממשי וגבוה… אבהיר כי אילו לא היה מדובר באם יחידנית דלת אמצעים יחסית, הייתי פוסק סכום פיצוי גבוה בהרבה. כמו כן, ראוי לתת משקל מצומצם לכך שאין פגיעה של ממש בחוסן הנפשי של התובעת, כפי שניתן ללמוד מזכייתה המרשימה בתכנית 'האח הגדול'".

_________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט גלעד הס

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות