ביהמ"ש קבע: הקרנת 'ג'נין ג'נין' של מוחמד בכרי תיאסר בישראל

בתום מאבק ארוך קבעה שופטת המחוזי מרכז הלית סילש כי העתקים של הסרט העוסק במבצע "חומת מגן" יוחרמו. יוצרי הסרט יפצה את סא"ל במיל' נסים מגנאג'י, שלחם במבצע ותבע על הוצאת לשון הרע, ב-175 אלף שקל
גילי סיוון-כהן |
מוחמד בכרי בבית המשפט העליון, ביקש לפסול את השופט סולברג. צילום: אביר סולטן, פלאש 90

שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, הלית סילש, קבעה אמש כי הקרנתו של הסרט 'ג'נין ג'נין' סרטו של מוחמד בכרי תיאסר בישראל ואף הורתה להחרים את כל עותקי הסרט הקיימים בישראל. בנוסף, השופטת חייבה את במאי הסרט, מוחמד בכרי, לשלם פיצויים בסך 175 שקלים וכן הוצאות משפט בסך 50 אלף שקלים לתובע, סא״ל במיל׳ נסים מגנאג׳י. "הנתבע בחר שלא לערוך בדיקה, ולו מינימלית, ולו ראשונית, של הטענות והעובדות שבאו בראיונות", נכתב בפסק הדין.

מדובר מאבק משפטי ארוך, אותו ניהל סא״ל במיל׳ נסים מגנאג׳י, אשר נלחם בקרב במסגרת מבצע ״חומת מגן״ באפריל 2012. מגנאג'י הגיש את התביעה נגד בכרי בנובמבר 2016. הוא תבע 2.6 מיליון שקלים בטענה לרשלנות ולשון הרע של בכרי כלפיו.

בתביעה ציין מגנאג'י, כי אחרי מבצע חומת מגן יצא בכרי למחנה הפליטים בג'נין עם צוות הסרטה, תיעד משם את אזורי המלחמה ויצר סרט כשהוא "מראיין" פלסטינים. נטען שהסרט הוא דוקומנטרי ועולות בו טענות על פשעי מלחמה ואכזריות נגד אזרחים.

בכרי טען מנגד בכתב ההגנה לרדיפה והשתקה פוליטית באצטלה של תביעה משפטית עניינית. לדבריו, לא עלתה כל טענה בסרט כלפי מגנאג'י, ולא היה ניתן לזהות אותו בו.

השופטת סילש ביקרה קשות את בכרי, וקבעה כי "לא דבק באמת". לדבריה, הוא הציג בסרט אירועים מזוויעים תחת מעטה של "סרט דוקומנטרי" וכן הקדיש את הסרט לזכרו של מחבל חבר גדודי אל אקצה, שהוצג באופן כוזב כ"מפיק הסרט".

"עסקינן", כתבה בהחלטתה, "בנתבע אשר מצא לנכון לייצר סרט המתיימר להיות סרט תיעודי המבוסס על קיבוץ ראיונות של מי שנחזים להיות תושבי מחנה הפליטים ג'נין. הנתבע בחר שלא לערוך בדיקה, ולו מינימלית, ולו ראשונית, של הטענות והעובדות שבאו בראיונות ומצא לנכון לשזור בין הראיונות מגוון תמונות, קטעי וידאו ומוזיקה, אשר יש בהם עצמם, גם במיקום ובדרך שבה הוכנסו לסרט, כדי להמחיש, ובחלק מהמקרים אף להעצים, את האמור באותם ראיונות".

בהתייחסה לתובע, מגנאג'י, הוסיפה השופטת: "ניצב התובע, אדם פרטי, שנקרא על ידי מדינת ישראל לשירות צבאי במהלך מבצע חומת מגן, ומוצא עצמו מוצג בגוף אותו סרט כמי שבוזז את כל ממונו של אדם אחר, מבוגר וחסר ישע. זאת כחלק מהצגה של מציאות אלטרנטיבית כוללת פרי יצירתו של התובע".

________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת הלית סילש

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות