חוזרים לשגרה גם בעבודה: הגבול הדק שבין חיזור להטרדה מינית

מתי חיזור במקום העבודה הוא לגיטימי, ובאיזו נקודה הוא הופך להטרדה מינית. מהו קו הגבול המפריד בין מחמאה ופלרטוט למעשה פלילי
עו"ד מיכל אבני |
זוג רב גירושין

אנחנו מזדעזעים, ובצדק, מפרשיות האונס שעולות, לצערנו, לסדר היום התקשורתי מפעם לפעם. אבל נשים רבות, וגם גברים לפעמים, נאלצים להתמודד עם הטרדות במקום בו הם מבלים חלק ניכר מיומם – מקום העבודה שלהם. אז נכון שאנחנו בתקופה של שגרה מוזרה, בשל התפרצות נגיף הקורונה, ונכון שיש דברים בוערים על סדר היום, אבל חשוב שנאפשר לעובדים ולעובדות מקום עבודה בטוח. מקום שבו לא יחששו מהערות מטרידות של הבוס או מיד מלטפת של הקולגה. איפה עובר הגבול הדק שבין חיזור להטרדה? על כך במאמר הבא.

בשנים האחרונות, עלתה המודעות הציבורית לעבירה של הטרדה מינית, בעיקר לאור ריבוי המקרים של דמויות מוכרות מתחום התקשורת והבידור, אשר הואשמו בעבירה זו. רק לאחרונה חזר השחקן משה איבגי לכותרות לאחר שהפרקליטות הודיעה כי היא מערערת על זיכויו החלקי ועל העונש הקל שהוטל עליו.

החוק בישראל מגדיר הטרדה מינית באופן רחב ולעתים יש קושי להבחין בין התנהגות מינית לגיטימית לבין הטרדה מינית. בעשורים האחרונים התגברה ההבנה שפגיעה מינית אינה רק פגיעה פיזית כמו אונס או מעשים מגונים וכי קיימות פגיעות נוספות שעשויות להתבטא בפגיעה מילולית. החוק למניעת הטרדה מינית נועד להתמודד עם מצב זה. החוק עוסק בהטרדות מיניות שבוצעו במקומות שונים ולא רק במקום העבודה אך הוא מחמיר בעיקר לגבי הטרדה במקום העבודה.

עו"ד מיכל אבני

מהי הטרדה מינית?

כל התנהגות בעלת אופי מיני עלולה להיחשב להטרדה מינית, כאשר הצד אליו מופנית ההתנהגות, אינו מעוניין בה. בין אם מדובר באמירות מיניות, בעל פה או בכתב, שליחת תמונות בעלת אופי מיני ואפילו הצעות חוזרות לדייט.

עבירה של הטרדה מינית מתבססת על שני תנאים: האחד הוא כי מדובר בהתנהגות בעלת אופי מיני והשני הוא כי האדם אליו מופנית ההתנהגות, פשוט אינו מעוניין בה.

חשוב להבין, שלא כל אמירה לא נעימה או כועסת מתכנסת לעבירה של הטרדה מינית, אלא אם היה בה סממן מיני. הדגש בהגדרת העבירה היא בהתייחסות של הצד השני, וזו כמובן התייחסות סובייקטיבית, המשתנה מאדם לאדם ובהתאם לסיטואציה. הדגש בעבירה זו הוא כיצד הנפגע הרגיש ולא מה הייתה כוונת הפוגע. לכן אגב, אם הצד הנפגע הביע באופן מפורש יותר את חוסר העניין ושביעות הרצון כלפי דבריו של הצד הפוגע – אזי קל יותר לקבוע כי מדובר בהטרדה מינית. אין זה הכרח כי הנפגע או הנפגעת יביעו סלידה או דחייה אלא די ברמיזה ממנה ניתן להבין שאין עניין בחיזור.

הקו שבין פלרטוט להטרדה

אחת השאלות הנפוצות שעולות בהקשר של הטרדה מינית, היא היכן עובר הגבול? מהי התנהגות מינית לגיטימית ומתי זו הופכת להתנהגות פלילית, לעבירה של הטרדה מינית? האם פלרטוט יכול להיחשב בנסיבות מסוימות כהטרדה מינית?

פלרטוט וחיזור הם מטבע האדם וכשהצד השני מעוניין בכך הוא חווה זאת בצורה נעימה. אך ללא ספק, בקלות עשוי הפלרטוט להפוך מצורת חיזור נעימה להטרדה מינית והגבול הוא ברור: כשהצד השני לא מעוניין.

ענישה מחמירה

המחוקק רואה בהטרדה מינית כעבירת מין חמורה ובהתאם לכך נקבעה רמת הענישה, אשר יכולה להגיע לכדי חמש שנות מאסר. החוק קובע מדרג של עבירות בהתאם לחומרתן. כך, למשל, הצעות חוזרות בעלות אופי מיני או התייחסות מבזה לאדם ביחס למיניותו – נמצאות במדרג הנמוך, באופן יחסי. הדין על כך הוא שנתיים מאסר.

אם נקבע כי אדם התנכל לאחר על רקע תלונה או תביעה שעניינה הטרדה מינית, העונש יהיה חמור יותר ויעמוד על 3 שנות מאסר בפועל.

מאסר של 4 שנים ניתן בעבירות חמורות יותר וכן מדובר על מקרים בהם הייתה הטרדה מינית ונלוותה לה גם התנכלות. כאשר מדובר בפרסום של תצלום, סרט או הקלטה אשר מתמקדים במיניותו של האדם והדבר נעשה ללא הסכמתו, העונש יהיה עד חמש שנות מאסר.

מה עלי לעשות?

הטרדה מינית היא עבירה פלילית אך היא גם עוולה אזרחית שניתן לתבוע בגינה פיצוי נזיקין. מי שנפגעו מהטרדה מינית במקום העבודה יכולים להגיש תלונה לאחראי על מניעת הטרדה מינית במקום העבודה, להגיש תלונה במשטרה נגד המטריד או המטרידה.

במקביל, יכולים הנפגעים גם להגיש תביעת פיצויים נגד הגורם המטריד בבית הדין לעבודה. בחלק מהמקרים ניתן בתביעת הפיצויים גם לתבוע את המעסיק עצמו.

____________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%9e%d7%99%d7%9b%d7%9c-%d7%90%d7%91%d7%a0%d7%99

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות