מסתמנת פניה לביהמ"ש בעקבות החלטת השר אוחנה שלא לחסן את האסירים

השר לביטחון פנים הודיע בשבוע שעבר כי כלואי שב"ס לא יחוסנו נגד נגיף הקורונה ועורר ביקורת רבה. כעת הודיעה העמותה לזכויות האסיר כי היא שוקלת לפנות לבג"ץ נגד החלטתו: "כל יום שעובר גוזר את דינם למוות של כלואים"
מעיין לביא |
דגימות קורונה בשב"ס

העמותה לזכויות האסיר, תגיש עתירה למתן צו על תנאי שיורה לשר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה ולשר הבריאות ולשב"ס, מדוע לא יחסנו באופן מידי את כל אוכלוסיית הכלואים המוחזקים על ידי המדינה כנגד הנגיף קורונה ולחילופין מדוע לא יחסנו את כל אוכלוסיית הכלואים המצויים בקבוצות הסיכון ובלי קשר לעתירה, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), עו"ד עמית מררי, שלחה לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה מכתב לפיו הנחייתו שלא לחסן אסירים ניתנה בחוסר סמכות ולפיכך אינה יכולה לעמוד. "כל יום שעובר גוזר את דינם למוות של כלואים", אומרים בעמותה.

בעתירה שתוגש צוין כי יש להמשיך ולחסן את אוכלוסיית הכלואים, על פי אותם סדרי עדיפויות הנוהגים באוכלוסיית המדינה. בעתירה ביקשו מבית המשפט להורות למשיבים לבצע את הפעולה ההגיונית היחידה שהם יכולים לבצע בעניין זה ולחסן את כל הכלואים ללא דיחוי.

"בשל העובדה כי המדובר בחיי אדם ופיקוח נפש של ממש, וכי כל יום שעובר גוזר את דינם למוות של כלואים שלא קיבלו את החיסון, מבוקש לקבוע דיון במועד הקרוב ביותר האפשרי, כלואים יידבקו בקורונה בזמן שיחלוף עד לדיון בעתירה, וחלקם עשויים בהחלט למות כתוצאה מכך, והכל בגלל החלטה נואלת אכזרית ונפשעת, של השר לבט"פ אוחנה ואוזלת ידם של המשיבים האחרים", נכתב בעתירה.

בינתיים כאמור נשלח מכתב לשר אוחנה, על דעתו של היועמ"ש ועל פי המכתב, זכותם של אסירים ועצורים לקבלת טיפול רפואי מעוגנת בחוק ובפסיקה, ובהתאם לכך – על שירות בתי הסוהר לספק להם שירות רפואי באופן שיבטיח כי זכות זו לא תיפגע כתוצאה מכליאתם. אין בחקיקה כל מקור סמכות המאפשר לפגוע בזכות זו בהנחיה המנוגדת למתווה משרד הבריאות בנושא זה.

עו"ד מררי, ציינה כי האינטרס הציבורי בענישתם של עבריינים מקבל את ביטויו המלא במסגרת גזר הדין שגזר בית המשפט בהליך הפלילי, ואשר משקף את כלל שיקולי הענישה. לבד מהמשמעויות הישירות הנובעות מעצם המאסר, מכוח הגבלת חירותו של האסיר, הרי שאין סמכות "להעניש" את האסיר באמצעות שלילת זכויות נוספות מעבר למתחייב לפי גזר הדין. בענייננו, מניעת מתן החיסונים לאסירים ועצורים הנתונים במשמורת שב"ס, אשר מצויים באוכלוסיית סיכון ושיש לחסנם בהתאם לעמדתו המקצועית של משרד הבריאות, אינה מצויה בגדר סמכותו של השר לביטחון פנים.

"אף מעבר להיעדר הסמכות", כתבה עו"ד מררי, "בהיעדר הבחנה רלוונטית בין אוכלוסיית הכלואים בשב"ס לבין הציבור הכללי, המבוססת על שיקולים בריאותיים בלבד, הרי שממילא אין כל בסיס משפטי להבחנה בינם ובין האוכלוסייה הכללית בכל הנוגע למתן שירותי בריאות. משכך, הנחיה על פיה לא יחוסנו בשלב זה עצורים ואסירים, אשר מבחינת נתוניהם זכאים להתחסן בהתאם להנחיות משרד הבריאות, אינה מתיישבת עם דרישות הדין".

עו"ד מררי הוסיפה: "ענייננו בהנחיות אשר ניתנות על ידי משרד הבריאות, הוא המשרד האחראי על בריאות הציבור, לחיסון אוכלוסיית האסירים המצויים בקבוצות הסיכון כפי שאלו מחוסנים בימים אלה בקהילה. זאת, על מנת למנוע סכנת חיים או פגיעה חמורה בבריאותה של אוכלוסייה המצויה ברמת סיכון גבוהה".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות