בקשה לביזיון ביהמ"ש: "חברות מחזור הפסולת מפרות צו"

המשרד להגנת הסביבה פנה לביהמ"ש לאחר שלדבריו חברות מחזור פסולות ממשיכות לפעול בדרום גלילות למרות שנאסר עליהן לעשות כן. לבקשה צורפה חוו"ד של בכיר לשעבר ברשות המסים שאומר: "השארת המצב הקיים יגרום להצפות ולסיכון חיי אדם"
רונן לוי |
אתר פסולת לא חוקי סמוך ללוד, ארכיון. צילום: משטרת ישראל

לבית המשפט השלום בתל אביב, הוגשה בקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט, נגד יוסי פרי והחברות יוסי פרי מחזור פסולת בע"מ וגלילות מחזור פסולת בע"מ. הבקשה הוגשה לאחר שהופר צו בית משפט האוסר על המשיבים לקיים פעילות במתחם הממוקם בדרום גלילות. ד"ר עמיר גבעתי, הידרולוג, בכיר לשעבר ברשות המים: "השארת המצב הקיים תגרום להמשך הצפות חמורות מהאתר לעבר דרך נמיר, לפגיעה בתשתיות ורכוש ולסיכון חיי אדם".

החל משנת 2016 החל פרי להפעיל תחנת הטמנת פסולת במתחם דרום גלילות, במהלך שנת 2017, הגישו פרי וחברת גלילות מחזור פסולת בקשה לקבל רישיון עסק למקום. הבקשה סורבה, בין היתר, בשל פגיעה בסביבה ובערכי טבע, אי התאמה לייעוד הקרקע המאושר וקרבה לשכונת מגורים ובתי ספר. למרות האמור בשנים האחרונות מפעילים המשיבים אתר להטמנת פסולת במתחם הממוקם בדרום גלילות מצפון לשכונת רמת אביב ג'.

במהלך התקופה בה פועל האתר נערם במקום כ-400 אלף טון של פסולת בניגוד לחוק. בנוסף, במהלך השנים ניתנו למשיבים מספר התראות ומספר צווים לשמירת ניקיון, כאשר בצו האחרון נדרשו לפנות את כל פסולת הבניין שהושלכו במתחם עד לסוף חודש יוני האחרון והצווים לא בוצעו עד היום.

במהלך יולי 2020 הוציא המשרד להגנת הסביבה "צו הפסקה מנהלי" למקום, אשר מורה על הפסקת העבודה במתחם, לרבות באמצעות סגירתו. הצו אסר על פרי להמשיך בפעילות, לרבות הכנסה של פסולת מסוג כלשהו לאתר, הטמנתה, הידוקה וכו'. צו זה הוארך על ידי בית המשפט עד למועד ה 28 לינואר 2021.

מהבקשה לביזיון בית המשפט, עלה שצו ההפסקה המנהלי הופר כמעט מרגע קבלתו ותועדו הפרות רבות של הצו בין היתר תועד הכנסת פסולת, שפיכת מכלות עפר וכניסתם של כלי רכב כבדים. מהתיעוד עולה שכבר בחודש הוצאת הצו, המשיבים המשיכו לזהם את הסביבה. הטמנה של פסולת והגבהת פני השטח על ידי הידוקה, כבר הרסו חלק ניכר מהמרקם הטבעי של המקום ומהווים סכנה לחי ולצומח באזור, כמו גם קיים חשש לזיהום הקרקע והמים.

נזק זה, נטען, תועד כבר בשנת 2017 בביקורות רבות שערכו במקום אנשי מקצוע מטעם המשרד להגנת הסביבה. בנוסף, בהמשך לכך שמאות אלפי טונות של פסולת הבניין נשפכו, נערמו והודקו במתחם, נגרם נזק רק לניקוז הטבעי של השטח מה שגרם וגורם לנזק עצום, ולהצפת נתיבי איילון בעקבות גשמי החורף האחרונים.

בחוות דעת של ד"ר עמיר גבעתי, לשעבר מנהל תחום מים עיליים בשירות ההידרולוגי – רשות המים, אשר צורפה לבקשה, צוין: "התהליכים הללו אשר נמשכים כבר משנת 2016 גורמים לזרימת מים לעבר דרך נמיר ולהצפות קשות של הנתיבים… המלצות: לפנות באופן מיידי את סוללת העפר שהצטברה באתר ב- 5 השנים האחרונות. השארת המצב הקיים תגרום להמשך הצפות חמורות מהאתר לעבר דרך נמיר, לפגיעה בתשתיות ורכוש ולסיכון חיי אדם".

בנובמבר 2020 פנה מנכ"ל עיריית תל אביב לעיריית רמת השרון וטען שהצטברות ערימות העפר והפסולת במתחם הפועל באופן בלתי חוקי, יוצרת סכנה ממשית לעורק תחבורה ראשית: "כך בשבועיים האחרונים, נסגרה דרך נמיר לתנועה בשני אירועי גשם שונים, זאת בעקבות יצירת סחף מאסיבי של עפר מהאתר לציר הראשי, אשר סתם את מערכת הניקוז והציף את הכביש…מדובר בסכנה בטיחותית פוטנציאלית בעורק תחבורה ראשי, אשר עלולה חלילה לגרום לאסון".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות