החל מיום ממחר? מחירון קבוע לערעור אזרחי צפוי להיכנס לתוקף

שר המשפטים היוצא, אבי ניסנקורן הודיע כי מחיר הגשת הערעור האזרחי לביהמ"ש יתייקר החל מתחילת שנת 2021: ערעור כללי לעליון יעמוד על 35 אלף שקלים. יו"ר לשכת עוה"ד, עו"ד אביחי חימי: "פגיעה בזכות הגישה לערכאות, פריווילגיה למתי מעט"
גילי סיוון-כהן |
אבי חימי אבי ניסנקורן שר המשפטים לשכת עורכי הדין
יו"ר הלשכה עם השר המשפטים לשעבר, אבי ניסנקורן.

מחיר הגשת הערעור האזרחי לבית המשפט 'מתייקר' החל מהשבוע הבא, תחילת שנת 2021, כך עולה מהתקנה שפרסם שר המשפטים היוצא אבי ניסנקורן. מהתקנה שתיכנס לתוקף ביום שישי הקרוב, יחד עם כלל תקנות סדר הדין האזרחי החדשות עולה שכל מי שירצה לערער לעליון על פסק דין אזרחי, יאלץ להפקיד ערובה בגובה 35 אלף שקלים, כאשר ערעור לעליון על פסק דין של בית משפט מנהלי יעלה 30 אלף שקלים. בלשכת עורכי הדין מתנגדים לתקנה וטוענים כי היא "פוגעת בזכות הגישה לבתי המשפט".

מדובר תקנה שפורסמה בהליך מקוצר מאוד, כאשר היא פורסמה לציבור לפני שלושה ימים, על מנת שיעירו עליה הערות לפני שהיא נכנסות לתוקף, בניגוד לתקנות אחרות שבמשך שבועות יכולים היו להעיר עליהם, הפעם הסתפקו במשרד המשפט רק בשלושה ימים לקבל הערות, עד יום רביעי בחצות, זאת לפני שההתפטרות של השר ניסנקורן תיכנס לתוקף, דבר שיאפשר לו עדיין לחתום עליה.

כל אדם שמגיש ערעור על פסק דין או על החלטה אזרחית, נדרש להפקיד סכום ערובה על מנת להבטיח את תשלום ההוצאות, זאת באם בית המשפט יפסוק נגדו ויטיל עליו תשלום הוצאות. את גובה ההפקדה היה נקבע על ידי רשם בית המשפט או המזכירות, שעשו זאת באופן פרטני בכל תיק. התקנה החדשה, אמורה להבטיח אחידות במחיר כספי הערובה.

כך למשל ערעור "כללי" לעליון יעלה 35 אלף שקלים, ערעור לעליון בעתירה מנהלית יאלץ את מגיש הערעור לשלם 30 אלף שקלים, ערעור לעליון בתביעת נזקי גוף או תאונת דרכים המערער יאלץ להפקיד 20 אלף שקלים וערעור לעליון לפי חוק חדלות פירעון או פשיטת רגל 5,000 שקלים. ערעור למחוזי בפני הרכב יעלה 20 אלף שקלים ומול שופט אחד ההפקדה תעמוד על 15 אלף שקלים. ערעור בעניין משמורת או מזונות קטינים ההפקדה תהיה בסך 7,500 שקלים.

שלח מכתב חריף. ראש לשכת עורכי הדין בישראל, עורך הדין אבי חימי

כאמור התקנה גם מתחשבת במספר אוכלוסיות, בכל הקשור לאלימות במשפחה או בחוק למניעת הטרדה מאיימת, לא יצטרכו להפקיד ערבות בערעור למחוזי וכך גם בערעור לפי חוק נכי המלחמה בנאצים. אנשים שמיוצגים על ידי הלשכה לסיוע משפטי של משרד המשפטים – שמייצגת בעלי דין מעוטי יכולת בהליכים אזרחיים – יצטרכו להפקיד שליש מהסכום הקבוע לאותו הליך ובכל מקרה לא יותר מ-5,000 שקלים.

בעקבות ההודעה, יו"ר לשכת עורכי הדין, אבי חימי, וחבר המועצה הארצית של הלשכה, עו"ד ערן גולן, פנו במכתב דחוף לניסנקורן וביקשו לעצור את התקנה החדשה. לדבריהם, "הסכומים המצוינים בטיוטת התקנות מלמדים על התעלמות מהמצב הכלכלי הקשה השורר במדינה, שילך ויחמיר בחודשים הקרובים. בעת הנוכחית משמעה הפיכת מערכת המשפט למערכת שבה זכות הערעור הופכת להיות פריביליגיה של מתי מעט".

לשכת עורכי הדין בראשות היו"ר עו"ד אבי חימי, ספגה השבוע מכה, כאשר פנתה לבג"צ ביחד עם התנועה למשילות ודמוקרטיה כדי למנוע את כניסת התקנות סדר הדין האזרחי החדשות לתוקף, אולם שופטי העליון דחו את העתירות ומתחו ביקורת על לשכת עורכי הדין, שהיתה מעורבת בגיבוש אותן תקנות וכעת החליטה להיאבק בהן. עו"ד חימי, מקווה שעם התקנות על ה'מחירון' החדש יהיה לו קצת יותר הצלחה ופנה לשר ניסנקורן לדחות את החתימה על התקנה החדשה, ולהקים ועדה ציבורית בשיתוף נציגי הלשכה שתדון בגובה הערובה, ובעצם הצורך בהפקדת ערובה.

לאתר עו"ד אבי חימי

______________________________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%90%d7%91%d7%99-%d7%97%d7%99%d7%9e%d7%99

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות