המדינה הגישה את תגובתה לבג"ץ: "תקנות סדר דין אזרחי החדשות יקלו על גישה לערכאות"

במסגרת עתירה של לשכה עוה"ד שדרשה להורות על ביטולן של התקנות החדשות, אומרים בפרקליטות כי אלו נועדו להשיג שוויון בין מתדיינים ולהבטיח גידה קלה יותר לערכאות: "הרפורמה שמה במרכז את האזרח במטרה לתת לו שירותי איכותי ויעיל"
גילי סיוון-כהן |
ביהמ"ש העליון, ארכיון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

הפרקליטות הגישה לבג"ץ במסגרת העתירה, בה התבקש בית המשפט להורות על ביטולן של תקנות סדר הדין האזרחי החדשות או להביא את התקנות בפני ועדת חוקה חוק ומשפט לצורך כניסתן לתוקף. על פי התגובה, התקנות החדשות נועדו להבטיח גישה קלה יותר לערכאות ולהשיג שוויון בין מתדיינים.

התקנות נחתמו בחודש ספטמבר 2018 ופורסמו ברשומות באוקטובר 2018. החודש, למעלה משנתיים אחר פרסומן של התקנות וכשבועיים ומחצה בלבד לפני כניסתן של התקנות לתוקף הוגשו עתירות לביטול התקנות.

בתגובת המדינה נכתב כי "הדעת מתקשה להלום שגוף דוגמת לשכת עורכי הדין ילווה באופן אינטנסיבי ובמשך שנים הליך מקצועי ומורכב דוגמת גיבוש התקנות החדשות, ושנתיים לאחר התקנת תקנות אלו, וכשבועיים ומחצה בלבד לפני כניסתן של אלו לתוקף, יעלה לפני בית המשפט הנכבד טענות לפיהן לא ניתן כלל להסדיר תקנות אלה, אלא בחקיקה ראשית".

המדינה טענה עוד, כי אין בטענת העותרות בכדי לתת הסבר מספק לשיהוי הניכר בהעלאת הסוגייה במסגרת עתירה לבג"צ, ואת סד הזמנים הדחוק אליו קלעו את בית המשפט.

בתגובת המדינה נכתב כי התקנות החדשות נועדו להבטיח גישה קלה יותר לערכאות ולהשיג שוויון בין מתדיינים. כך למשל, קביעת דרך אחת לפתיחת הליך, כפי שנקבע בתקנות החדשות, צפויה להקל על מימוש זכות הגישה לערכאות עבור כלל הציבור ובמיוחד עבור בעלי דין בלתי מיוצגים, אשר חלקם התקשו לעמוד בכללי פתיחת ההליך בהתאם לסדרי הדין הקודמים, לאור מורכבותם.

בנוסף, הרפורמה שמה במרכז את האזרח מקבל השירות, במטרה לתת לו שירות איכותי, יעיל ומהיר יותר. "אין כל ספק", נכתב, "כי יש בתקנות החדשות שינוי משמעותי של הפרוצדורה הנוהגת בהליכים האזרחיים בבתי המשפט, שהרי זו מטרתן- להביא לשינוי מצב שלדעת העותרים הוא מחויב המציאות. ככל שינוי, בוודאי בסדר גודל כזה, מלווה הדבר בחשש שחלקו נובע משמרנות, מהעדפת המוכר ומהרצון להימנע מאי הוודאות. זאת, עד כדי התעלמות מהצורך המובהק בשינוי וממאזן היתרון והרווח הגלום בו. אולם אנו סבורים כי במעלה הדרך לא תהיה עוד מחלוקת על אודות תרומתן של התקנות לשינוי אופיו של ההליך השיפוטי, לטובת הציבור".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות