פרשת קופת חולים מאוחדת: 5.5 שנות מאסר וקנס כבד על יוסי סניור

סניור הורשע בכך שסיפק חשבוניות פיקטיביות בסכום של כ-24 מיליון שקלים לאברהם סיבוני, לשעבר בכיר בקופה, שגלגל את הכספים דרך חשבונות בנקים וצ'יינג'ים בתמורה לעמלות. ביהמ"ש: "הציג מצג כאילו הוא מקיים פעילות עסקית לגיטימית"
אייל חן |
סניף קופת חולים מאוחדת בירושלים. צילום: פלאש 90

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, שרית זמיר, גזרה חמש וחצי שנות מאסר בפועל, קנס בסך 200 אלף שקלים ומאסר על תנאי על יוסי סניור, שהורשע בהוצאת חשבוניות פיקטיביות, הלבנת הון ועבירות נוספות במסגרת פרשת קופת חולים מאוחדת.

כזכור, חקירת פרשת "מאוחדת" נפתחה בעקבות דוח חריף של מבקר המדינה. היא עוסקת במסכת ענפה של עבירות פליליות שנעברו בין השנים 2010-2002 ובה הואשמו בכירים בקופת החולים בגיוס מבוטחים חדשים לקופה בניגוד להוראות הדין ותוך הסתרת המעשים. פעולות השיווק האסור נעשו באמצעות מגייסי מבוטחים ואף בדרך של תשלום כסף למבוטחים חדשים, פעילות שכונתה על ידי בית המשפט "קניית מבוטחים".

בהכרעת הדין שניתנה בנובמבר 2019, לאחר כמאה ישיבות של בית המשפט, הורשעו בפרשה מספר גורמים, הבכיר שבהם היה יהודה עליאש, לשעבר מנהל אגף השיווק בקופ"ח מאוחדת, שהורשע בעבירת מרמה והפרת אמונים בתאגיד, רישום כוזב במסמכי תאגיד וקבלת דבר במרמה.

אברהם סיבוני, בכיר לשעבר במאוחדת, שעמד בראש מערך חברות השיווק שביצעו את הפעילות האסורה, הורשע ברישום כוזב במסמכי תאגיד בסכום של כ-50 מיליון שקלים, הלבנת הון של כ-30 מיליון שקלים, השמטת הכנסות בסך של כ-40 מיליון שקלים והשמטת מע"מ בסכום של כ-6 מיליון שקלים.

מי שפעל על פי הכרעת הדין במשותף עם סיבוני, באופן מתואם ומתוכנן, היה הנאשם יוסי סניור. סניור סיפק לסיבוני חשבוניות פיקטיביות בסכום של כ-24 מיליון שקלים וגלגל את הכספים דרך חשבונות בנקים, צ'קים מזויפים וצ'יינג'ים על מנת לקבלם חזרה במזומן ולהעבירם לידי סיבוני, תוך הכנסת עמלה משמעותית לכיסו.

עוד נקבע, כי סניור "פעל בדרכי מרמה מול הבנק לצורך יצירת מצג כאילו הוא מקיים פעילות עסקית לגיטימית ועל מנת למנוע דיווח לרשות לאיסור הלבנת הון". הוא הורשע בהוצאת חשבוניות פיקטיביות והלבנת הון, וכן בעבירות לפי חוק איסור הלבנת הון ועבירות של שימוש במסמך מזויף וקבלת דבר במרמה. בנוסף הורשע בהשמטת הכנסה בסכום של כ-23 מיליון שקלים ובהשמטת מע"מ בסכום של כ-3 מיליון שקלים.

גזרי הדין בפרשה ניתנו בהדרגה, כל נאשם בנפרד. בגזר הדין שניתן בעניין סניור, קיבל בית המשפט את עמדת התביעה למתחם ענישה של ארבע עד שבע שנות מאסר. בית המשפט ציין כי סניור ביצע שורת מעשים אשר פגעו במשק הציבורי ובהתנהלותו השוטפת והתקינה, גרמו לנזק כלכלי ולפגיעה באמון הציבור, וכי חלקו במערך העברייני המסועף היה דומיננטי ומרכזי. עוד צוין, כי בתי המשפט נוטים לנקוט מדיניות ענישה מחמירה בעבירות מהסוג בהן הורשע, בפרט כאשר מדובר בהיקפים כספיים, ובנאשמים אשר פעלו באופן מתוחכם ושיטתי, וגרפו רווחים לכיסם מאותה פעילות עבריינית. דינו של סיבוני טרם נגזר.
_________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת שרית זמיר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות