שדד סניף בנק דואר – נידון לשנת מאסר

הנאשם, כבן 50, נאשם כי ביחד עם שותפו שדדו סניף דואר בכפר ויתקין באיומי אקדח דמה מפלסטיק. בית המשפט החליט להקל בעונשו בשל הליכי השיקום שהוא עובר והחרטה הכנה שהפגין כלפי נפגעי העבירה
אילוסטרציה

שופט בית משפט המחוזי בלוד, עמי קובו, גזר 14 חודשי מאסר בפועל, על גבר כבן 50 שביחד עם אדם אחר שדד את סניף הדואר בכפר ויתקין. השופט הורה לנאשם לשלם 500 שקלים פיצוי לפקידה וכן חילט את האופנוע אותו קנה במיוחד לשוד.

על-פי עובדות כתב האישום המתוקן, הנאשם החליט ביחד עם חברו, שגם נאשם בתיק אך עדיין לא נגזר דינו, לבצע שוד. השניים, נטען, רכשו קטנוע ובהתאם לסיכום המוקדם ביניהם, הצטיידו באקדח דמה מפלסטיק. בסמוך לשעה ארבע אחר הצהריים, הנאשמים הגיעו לפתח סניף דואר בכפר ויתקין, ובעת שהנאשם המתין מחוץ לסניף הדואר, נכנס הנאשם השני לסניף ודרש מפקידת הדואר, המתלוננת, שתיתן לו כסף בכך שאמר לה: "תני לי את הכסף מהר" ונופף באקדח הדמה.

המתלוננת נתנה לשותף 1,800 שקלים, ולמרות שהוא אמר לה שזה לא מספיק הפקידה השיבה שזה כל הכסף שיש לה והוא עזב את הסניף וביחד עם הנאשם נמלטו, חילקו את הכסף והשליכו את אקדח הדמה.

לנאשם עבר פלילי, הכולל שמונה הרשעות קודמות בין השנים 1991-2010 בגין עבירות מתחום הסמים, רכוש ואלימות בגינן ריצה שלושה עונשי מאסר בפועל, האחרון בשנת 2004. ביחסו לעבירה, הנאשם נטל אחריות מלאה למעשיו בעבירה והביע צער וחרטה כנה. תיאר את ההיכרות מוקדמת עם הנאשם השני, עמו נהג להשתמש בסמים, לדבריו שניהם היו תחת השפעת סמים בעת תכנון העבירה שבוצעה לשם השגת כסף עבור רכישת סמים. שירות המבחן התרשם שהנאשם לוקח אחריות לביצוע העבירה, מכיר בחומרת העבירה ומגלה אמפתיה למתלוננת.

השופט קובו קבע, כי הערכים החברתיים שנפגעו מביצוע העבירה הם בטחון הציבור, לצד הסדר הציבורי וקניינו של אדם. עבירת שוד של סניף דואר טומנת בחובה פוטנציאל פגיעה רב בערכים המוגנים של הגנה על שלום הציבור והגנה על הזכות לביטחון אישי – ובכלל זה הגנה על שלומם ועל תחושת הביטחון של אלה העושים מלאכתם ונותנים שירות לציבור. בעבירת השוד יש אף כדי לזרוע פחד ולפגוע בתחושת הביטחון של הציבור בכללותו.

"במקרה הנוכחי מדובר בפגיעה ברף בינוני", כתב בגזר הדין. "הנאשם הגיע עם הנאשם הנוסף לסניף דואר כשהם מצוידים באקדח דמה, הנאשם המתין מחוץ לסניף עת הנאשם הנוסף נכנס לסניף הדואר ודרש מפקידת הדואר שתיתן לו את הכסף בעודו מנופף באקדח הדמה… מעשה השוד בוצע ללא שימוש באלימות פיזית ולא נעשה שימוש באקדח אמיתי, כך שבפועל לא נוצר סיכון ממשי לפגיעה בחיי אדם או בגופו".

השופט קובו הסביר גם את העונש הקל שהחליט לגזור על הנאשם ואמר: "בית המשפט רשאי לחרוג לקולה ממתחם העונש ההולם משיקולי שיקום. ככלל, הפרמטרים המרכזיים אשר ממצביעים על סיכויי שיקום הם המוטיבציה שהפגין הנאשם להשתקם, הליך של גמילה מהתמכרות שהוא עובר, השתלבות מוצלחת בהליכים טיפוליים שונים, אינדיקציות לשינוי עמוק בהתנהגות ובדרך החשיבה, הבעת חרטה כנה על המעשים והפגנת אמפתיה כלפי נפגעי העבירה. בהקשר זה נקבע בפסיקה כי שילוב בין שינוי מהותי בהתייחסות הרגשית לאירוע העבירה המתבטא בנטילת אחריות, כפרה והבעת אמפתיה לנפגעי העבירה לבין אינדיקציות אובייקטיביות לקיומו של תהליך שיקומי-טיפולי מוצלח וחזרה לדרך הישר, עשויים להצביע על סיכוי של ממש לשיקום".

___________________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט עמי קובו

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות