למרות משבר הקורונה – הישראלים ממשיכים לרכוש דירות

משרד האוצר מפרסם את נתוני עסקאות הנדל"ן בחודש אוקטובר האחרון ולפיהם חל זינוק של 20% ברכישת דירות בהשוואה לאוקטובר אשתקד, אולם ירידה של 19% בהשוואה לחודש הקודם
מעיין לביא |
בנייה, ארכיון. צילום: פלאש 90

אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר מפרסם את סקירת ענף הנדל"ן למגורים לחודש אוקטובר 2020. על פי הנתונים בחודש אוקטובר נרכשו 7.7 אלף דירות (כולל דירות בסבסוד ממשלתי) ומדובר בעליה של 20% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. יחד עם זאת נרשמה ירידה של 19% בהשוואה לחודש הקודם, בין היתר על רקע חג הסוכות שחל באוקטובר. הירידה מוסברת גם בהקדמה משמעותית של עסקאות מחודש אוקטובר לספטמבר על רקע כניסת המשק לסגר באמצע ספטמבר.

על פי נתוני האוצר, בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי, הסתכם מספר העסקאות באוקטובר ב-6.7 אלף, עליה של 33% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 21% בהשוואה לחודש הקודם.

במשרד האוצר מסבירים כי כאשר בוחנים את הערים המובילות בסך העסקאות בשוק החופשי בחודש אוקטובר, בולטת העובדה לפיה הערים המדורגות גבוה בדרוג זה ביחס לגודלן היחסי (מבחינת מספר התושבים) הן ערים המאופיינות ברמות מחירים נמוכות מהממוצע הארצי.

באשר למכירות הקבלנים, בחודש זה הסתכמו מכירות אלו ב-3,000 דירות, מתוכן אלף בסבסוד ממשלתי. בהשוואה לאוקטובר אשתקד נרשמה עליה של 11% בסך מכירות הקבלנים, כאשר מכירות אלו בשוק החופשי רשמו גידול חד עוד יותר, של 49%. עם זאת, בהשוואה לספטמבר ירדו מכירות הקבלנים בשיעור של 177%, ומכירות הקבלנים בשוק החופשי ירדו ב-22%.

על פי הנתונים, רכישות המשקיעים בחודש אוקטובר הסתכמו ב-1.4 אלף דירות, גידול חריג של 83% בהשוואה לאוקטובר אשתקד, זאת, על רקע הורדת מס הרכישה על משקיעים בסוף יולי האחרון. בהשוואה לחודש ספטמבר האחרון ירדו רכישות המשקיעים ב-22%. משקל המשקיעים בסך העסקאות עמד על 18%. במחצית הערים הבולטות ברכישות המשקיעים "מתחרים" הם על אותן הדירות הנרכשות על ידי הזוגות הצעירים או משפרי הדיור.

מכירות המשקיעים בחודש אוקטובר הסתכמו ב-15 אלף דירות, עליה חדה, כך על פי משרד האוצר, בהשוואה לאוקטובר אשתקד, אולם ירידה של 20% בהשוואה לחודש הקודם. "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף לרדת גם באוקטובר כאשר במהלך נגרעו ממלאי זה כ-130 דירות.

גם הזוגות הצעירים המשיכו לרכוש נדל"ן בחודש אוקטובר, רכישותיהם הסתכמו ב-3.9 אלף דירות, עליה של 9% בהשוואה לאוקטובר אשתקד וירידה של 16% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי הרכישות בסבסוד ממשלתי נרשם גידול של 31% ברכישות אלו בהשוואה לאוקטובר וירידה של 19% בהשוואה לספטמבר.

ירידה חדה ברכישת דירות במסגרת "מחיר למשתכן". מאז פרוץ מגפת הקורונה ירדו רכישות אלו בשיעור חד של 21% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, זאת, לאחר עליה בשיעור דומה בחודשיים הראשונים השנה לעומת אשתקד.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות