ראש עיריית מעלות תרשיחא הפסיד בתביעת לשון הרע – גם ערעורו נדחה

ביהמ"ש דחה את ערעורו של ארקדי פומרנץ שחויב בפיצוי של 7,500 שקל לאחר שנקבע כי פרסם בפייסבוק הכפשות כלפי עובד חינוך שהיה ממתנגדיו במהלך הבחירות לראשות העיר ובין השאר כי מדובר במטריד מינית
מעיין לביא |
ארקדי פומרנץ, ראש עיריית מעלות תרשיחא. צילום: פלאש 90
ארקדי פומרנץ, ראש עיריית מעלות תרשיחא. צילום: פלאש 90

הרכב שופטי בית משפט המחוזי בחיפה, דחה ערעור של ראש עיריית מעלות תרשיחא, ארקדי פומרנץ, שחויב בתשלום פיצויים של 7,500 שקלים, בשל לשון הרע נגד תושב המקום. השופטים נמנעו מלהשית על פומרנץ הוצאות מאחר זאת נוכח מורת הרוח מפני התבטאויותיו הבוטות של התובע.

על פי התביעה, בה נאלץ פומרנץ, לשלם פיצוי בסך 7,500 שקלים לאחר שבית משפט השלום בעכו קבע, שלא עלה בידו להוכיח טענת הגנה ראויה שיש בה כדי לפטרו מאחריות לפרסום לשון הרע, התובע, איש חינוך במקצועו, טען, שפומרנץ, שהוא כיום ראש עיריית מעלות-תרשיחא, הוציא את דיבתו רעה ולכן יש לחייבו בתשלום פיצויים. האירועים נשוא התובענה היא תוצאות הבחירות שנערכו לראשות העירייה ב-2013. כאשר התובע, הינו תומך של מר שלמה בוחבוט, ראש העירייה דאז, ואילו פומרנץ היה באותה עת, חבר מועצת העיר מעלות תרשיחא ומועמד לראשות העיר.

תחילת הפרשה בהתכתבות בפייסבוק משנת 2014. הקבוצה התומכת בפומרנץ פנתה אל התובע בלשון אישה בטענה שמישהי אחרת עושה שימוש בחשבון הפייסבוק שלו. התומכות בפומרנץ התנסחו בצורה מעליבה תוך שימוש, למשל, באמירה: "היא לא מקבלת אף לילה היא מתוסכלת כבר שנים. לא רואים? תראי כמה קמטים". התובע הגיב על-כך, והביע בפייסבוק בהודעה פרטית את העלבון שלו והוסיף, שאם ייעשה פרסום של דברים אלה, תחול האחריות עליהן, כלומר על התומכות בפומרנץ.

כשלוש שנים מאוחר יותר, פרסם פומרנץ, פוסט בפייסבוק אליו צירף צילום תמונת מסך, שתכנו עולה כדי לשון הרע, כדלקמן: "י.ב. איש חינוך? מורה בבית ספר מעלות תרשיחא? בעל משפחה ואב לילדים? גועל נפש! תעבירו לכל תושבי העיר ושתפו כדי שכל הורה ידע מי זה ומי מלמד את ילדינו" בנוסף נכתב בפוסט הנ"ל גם בשפה הרוסית (בתרגום לעברית): "י.ב. מורה בבית ספר? איש משפחה ויש לו ילדים? תתבייש לך! מטריד מינית את האימהות של העיר שלנו, אותם עם ההצעות מלוכלך שלה. אז לא שייך למערכת החינוך".

לפוסט הנ"ל צורפו צילומי מסך של הדברים ששלח המשיב לתומכות הפוליטיות בפומרנץ בשנת 2014, בתגובתו לפוסטים של התומכות בפומרנץ באחד מצילומי המסך הופיע כך: "זה רק אני כותב כאן…. לכי תחפשי לך חיים… אם בעלך לא מספק אותך". בצילום מסך נוסף הופיע: "אם היית לידי הייתי דוחף לך לפה את מה שבעלך לא דחף לך בחיים כדי שתפסיקי לפנטז לגבי זהות הכותב. את עלובה ומסכנה…".

בא כוחו של התובע שלח מכתב התראה למערער ודרש להסיר את הפוסט וכן להתנצל ולשאת בפיצוי כספי, אך הפנייה לא נענתה. המשיב טען, שהפוסט שפרסם המערער מהווה הוצאת הוצאות לשון הרע בוטה וקיצונית, הואיל והפוסט מציג את המשיב כסוטה מין המטריד את האימהות במעלות, שולח לנשים במעלות הודעות בעלות תוכן מיני ומציע להן הצעות מגונות, בשעה שפומרנץ יודע שאין אמת בפרסום, שלא נועד אלא לפגוע בשמו הטוב של התובע ובמקור פרנסתו, וכן "לסתום את פיו" הואיל והוא משתייך למחנה של מר שלמה בוחבוט. נטען בתובענה, שכתוצאה מפרסום הפוסט על ידי המערער הופסקה עבודתו של המשיב בבית הספר וכן בישיבה התיכונית.

כאמור, בית המשפט השלום בעכו קיבל רק חלק קטן מתביעתו של התובע והורה לפומרנץ לשלם לו 7,500 שקלים ולא חייב אותו בהוצאות זאת בשל אמירותיו הבוטות של התובע. כעת הגיש פומרנץ את הערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה שגם הוא נדחה, אומנם תוך הסתייגות מדברי התובע.

"לפי קביעתו של בית-משפט קמא", נכתב בפסק הדין, "אין המערער נהנה מהגנת סעיף 14 של חוק איסור לשון הרע, הואיל ולא היה אמת בפרסום, ולכן הטענה שהיה עניין ציבורי בפרסום, אין בה כדי לסייע בידי המערער, הואיל ושני היסודות חייבים להתקיים באופן מצטבר על-מנת לזכות בהגנה לפי סעיף 14 של החוק הנ"ל, כפי שקובעת פסיקתו של בית-המשפט העליון".

עוד נכתב: "באשר לחובתו הציבורית/מוסרית הנטענת של המערער לפרסם את הפוסט כדי להזהיר את הציבור מפני מסוכנותו של המשיב, הביע בית-משפט קמא, ובצדק, תמיהה על-כך, הכיצד המתין המערער כשלוש שנים ולא פרסם את התכתובת הנ"ל של המשיב כבר בשנת 2014 משנודע לו לראשונה על ההתבטאויות הבוטות של המשיב, אם אמנם סבר המערער שעליו להזהיר את הציבור מפני מסוכנותו של המשיב".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות