סקר: 94% מהישראלים תומכים במעבר ללולים ללא כלובים בתעשיית הביצים

סקר שנערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה, עבור עמותת אנימלס, מגלה תמיכה ציבורית גורפת בהפסקת כליאה של תרנגולות בכלובים: מרבית הצרכנים אמרו כי יעדיפו לרכוש ביצים מלולים ללא כלובים אף אם המחיר יהיה גבוה יותר
רונן לוי |
תבניות ביצים

בעוד ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בתקנות להגדלת מכסות הביצים, סקר שנערך ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה מגלה תמיכה ציבורית גורפת בהפסקת הכליאה של תרנגולות בכלובים: 93% מהציבור סבורים שכליאה של בעלי חיים בכלוב צפוף לכל חייהם זו התעללות, 94% תומכים בכך שלולים שייבנו במסגרת הרפורמה המתוכננת בתעשיית הביצים יהיו לולים ללא כלובים, ו-94% מסכימים שהממשלה צריכה לפעול כדי להפחית את הפגיעה בבעלי החיים במשקים המתועשים.

הציבור הישראלי לטובת בעלי החיים: סקר חדש (סוף אוקטובר 2020) שנערך ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה מצא כי הישראלים מגלים אכפתיות גבוהה כלפי בעלי החיים, ומצפים מנבחרי הציבור לקדם מדיניות המתחשבת ברווחתם. על-פי הסקר, 94% סבורים כי הממשלה צריכה לפעול כדי להפחית את הפגיעה בבעלי החיים במשקים המתועשים.

הסקר, שנערך עבור עמותת אנימלס, בחן את עמדות הציבור בשאלות על החזקת בעלי חיים בכלובים – תרנגולות בתעשיית הביצים, וכן תרנגולים בתעשיית הבשר, על רקע מהלכים בתחום שנדונים בימים אלו במשרדי החקלאות והאוצר ובוועדת הכלכלה של הכנסת. המדגם כלל 509 נשים וגברים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל.

בסקר עלה כי 93% מסכימים עם האמירה "כליאה של בעלי חיים בכלוב צפוף לכל חייהם זו התעללות"; 94% תומכים בכך שבמסגרת הרפורמה המתוכננת לבנייה מחדש של לולים בתעשיית הביצים במימון ציבורי ייבנו לולים ללא כלובים; 89% מאמינים שישראל צריכה לאסור על לולי כלובים, כשרובם (79%) חושבים לא רק שצריך לאסור על לולי כלובים, אלא שישראל צריכה לאפשר רק לולים ללא כלובים עם יציאה לחצר.

התמיכה הגורפת מתבטאת גם בכיס, אפילו בתקופה של חוסר ודאות כלכלית. כנשאלו אם מחירו של קרטון ביצים מלולים ללא כלובים יהיה גבוה ב-2 שקלים ממחירו של קרטון ביצי כלובים, פחות מרבע מהצרכנים (24%) יבחרו לקנות ביצי כלובים. 39% יעדיפו לקנות ביצים מלולים ללא כלובים, ו-33% יעדיפו לקנות ביצים מלולים ללא כלובים שכוללים יציאה לחצר כשמחיר הקרטון גבוה בכ-4.5 שקלים ממחיר קרטון ביצי כלובים. 4% לא רוכשים ביצים כלל.

בימים אלו דנה ועדת הכלכלה של הכנסת בטיוטת תקנות בנושא מכסות הביצים לשנת 2021 אותן מבקש משרד החקלאות לאשר. בטיוטת התקנות מוצע להקצות מכסות נוספות ללולי כלובים, לרבות לולים חדשים, וכן הגדלה רוחבית של המכסות בלולים הישנים. זאת, חרף הודעת משרד החקלאות לפיה אין מחסור בביצים. באנימלס מעריכים כי המשמעות היא דחיסת מאות אלפי תרנגולות נוספות בכלובים, והקצאת המכסות מהווה לדברי העמותה תמריץ כלכלי להתעללות בבעלי חיים.

מזה למעלה מעשור משרד החקלאות מנסה לקדם רפורמה בתעשיית הביצים, לנוכח טענות למפגעים תברואתיים בכלובים הישנים, במסגרתה ייבנו מחדש מרבית הלולים בישראל במימון ציבורי בגובה מאות מיליוני שקלים. עתירה שהגישה עמותת אנימלס לבג"ץ הובילה ב-2009 להוצאת צו ביניים שהורה להקפיא את הרפורמה עד להתקנת תקנות שיקבעו תנאים מינימליים להחזקת התרנגולות מתוקף חוק צער בעלי-חיים. בדיונים שנערכו מאז בכנסת ח"כים התנגדו לתקנות המכשירות לולי כלובים, והתקנות לא אושרו. אולם המשרד ממשיך לקדם בניית לולי כלובים, בין היתר באמצעות תקנות המכסות.

בשנים האחרונות מתגברת מגמה עולמית להפסיק לכלוא בעלי חיים בכלובים במשקים המתועשים. מגמות משפטיות וצרכניות מביאות בהדרגה להפסקת השימוש בכלובים, ובאיחוד האירופי, יותר ממיליון וחצי אזרחים חתמו על יוזמה שקוראת – סוף עידן הכלובים. החתימות הוגשו לנציבות האירופית במטרה לקדם חקיקה בנושא. בקליפורניה, במסצ'וסטס, בוושינגטון, ברוד-איילנד, במישיגן, באורגון, בקולורדו, בשווייץ, בהולנד, בגרמניה, באוסטריה, בבהוטן, בלוקסמבורג ובצ'כיה נאסרו כל סוגי הכלובים או נקבעו תקנים מחמירים יותר מהדירקטיבה האירופית המינימלית.

על פי עמותת אנימלס, בנוסף למגמות החקיקה, יותר מ-1,800 תאגידים החליטו לקחת אחריות ולהוציא ביצי כלובים משרשראות האספקה שלהם, לרבות תאגידים הפועלים בישראל: יצרניות מזון כמו נסטלה ויוניליוור, בתי מלון, חברות קייטרינג ומסעדות. כיום, רוב התרנגולות באיחוד האירופי כבר מוחזקות בלולים ללא כלובים, ובחלק מהמדינות מדובר במעל 80% מהתעשייה. בישראל, לעומת זאת, רק 6% מהתרנגולות מוחזקות בלולים ללא כלובים.

"בכל העולם מתקדמים אל סוף עידן הכלובים", אומרים באנימלס, "וגם הציבור הישראלי מאוחד בדעתו: כליאה של בעלי חיים בכלוב צפוף לכל חייהם זו התעללות. לישראלים אכפת מבעלי החיים, רבים בוחרים להוציא את הבשר והביצים מהצלחת, וגם אלו שעדיין אוכלים מהחי מאמינים שצריך להפחית את הסבל ולכל הפחות לאפשר לתרנגולות לדרוך על קרקע ולהתעופף. אנו מצפים מהממשלה לממש את רצון הציבור, וקוראים לשר החקלאות לפעול בנחישות כדי לשים סוף לכליאת התרנגולות בכלובים בתעשיית הביצים, ולהתעשת ולעצור את כליאת התרנגולים בכלובים גם בתעשיית הבשר".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות