נדחה בטרומית: הסדרת הליך הפונדקאות מחוץ לישראל

מליאת הכנסת דחתה את הצעת חוק הסכמים לנשיאת עוברים שמטרתה להסדיר את ההליך בחו"ל ולהרחיב את הזכאות גם לזוגות חד מיניים ולאבות יחידנים ואת מעגל האימהות הנושאות את הילוד
מעיין לביא |
אילוסטרציה

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק הסכמים לנשיאת עוברים (אישור הסכם ומעמד היילוד) של חבר הכנסת ניצן הורוביץ והצעות דומות של חברי הכנסת איתן גינזבורג ומיקי לוי. בהצעה של ח"כ הורוביץ תמכו 37 והתנגדו 45, בהצעה של ח"כ גינזבורג תמכו 39 והתנגדו 43 ובהצעה של ח"כ לוי תמכו 35 והתנגדו 45.

לאחר הצגת הצעת החוק, אמר ח"כ גינזבורג: "חלקכם לא מבינים מה היינו צריכים לעבור כדי להיות הורים. כי המדינה אומרת לי לבן זוגי, לחבריי, אתם לא תביאו כאן ילדים. נעביר אתכם דרך חתחתים עם הלוואות, השקעות של מאות אלפי שקלים, אתם לא שווים, לכם לא מגיע. והזכות הבסיסית הזו של להיות הורים, המדינה אומרת תעשו את זה רחוק, לא כאן. האם זה הוגן? האם זה סביר? ברור שהתשובה היא לא".

סגן שר הבריאות יואב קיש השיב והתייחס להצעת החוק לביטול חזקת הגיל הרך שעלת להצבעה דקות ספורות לפני ההצבעה על חוק הפונדקאות ונדחתה. סגן השר קיש פנה לח"כ גינזבורג ואמר: "אתה אמרת שבעצם המניעה של ההצבעה על ההצעה הזו מונעת מימך להיות אבא. אני פגשתי את יריב, שהוא הומו שחתם הסכם הורות משותפת עם אישה, והוא הסתכסך איתה והיא זרקה את ההסכם לפח והוא לא רואה את הילד שלו. ובגלל חזקת הגיל הרך שאתה הצבעת נגד לפני שנייה, הוא לא רואה את הילד שלו. זה לא מפריע לך? כאן אתה לא סופר את האבא? איזו חבורת צבועים, הצבעתם נגד הזכות הבסיסית של אבא להיות אבא".

ההצעה של ח"כ הורוביץ מבקשת להרחיב את מעגל הזכאים לביצוע פונדקאות גם לאב מיועד יחיד ובני זוג חד מיניים, ואת מעגל האימהות הנושאות כך שבת דודו של הורה מיועד תוכל להיות אם נושאת. מוצע לאפשר להורה יחיד לקבל תרומת ביציות להליך פונדקאות, ולהגביל את סכום התשלומים שניתן לאשר לאם נושאת ל-160 אלף. עוד מוצע למנות עובד סוציאלי מלווה לאם נושאת, ולקבוע איסור הפליה.

ההצעות של חברי הכנסת גינזבורג ולוי מבקשות להסדיר את הליכי הפונדקאות המבוצעים מחוץ לישראל, ולחייב ביצועם רק באמצעות חברות תיווך שקיבלו הכרה ובמרפאות מוכרות מסוימות, לקבוע עונש של שנת מאסר על ביצוע פונדקאות ללא חברת תיווך וכן לקבוע השתתפות של המדינה בסכום של עד 200 אלף שקל בהליך פונדקאות מחוץ לישראל.

עוד מוצע לאפשר גם לגבר יחיד להתקשר עם אם נושאת בהסכם נשיאת עוברים. מוצע גם לאפשר את הזכאות להתקשרות בהסכם נשיאת עוברים רק למי שאין לו יותר מילד אחד גנטי. מוצע להרחיב את מעגל האימהות הנושאות הפוטנציאליות, אך להגביל את גיל האם הנושאת ל-38 שנים, ואת מספר הניסיונות להשתלת הביציות המופרות לשלוש. עוד מוצע להגביל את התשלומים לאם הנושאת ל-160 אלף ש"ח לכל היותר ולפטור תשלומים אלה ממס הכנסה. מוצע גם כי תסקיר עובד סוציאלי לא יהיה תנאי הכרחי למתן צו ההורות, ודרישתו תישאר לשיקול דעת בית המשפט.

"הצעת חוק זו", נכתב בדבר ההסבר, "נועדה להרחיב באופן שוויוני את מעגל הזכאים לביצוע פונדקאות, להרחיב את מעגל האימהות הנושאות ולהסדיר את האפשרות לביצוע פונדקאות מחוץ לישראל רק באמצעות חברות תיווך שיוכרו על ידי שרי הבריאות והמשפטים וכן הקמת וועדה מייעצת שתפקידה לייעץ לשרים בנוגע לחברות התיווך ולאשר מרפאות מחוץ לישראל אשר במסגרתן נעשה הליך פונדקאות לתושבי ישראל, והכל במטרה להגן על זכויות הצדדים להסכם, על שלומם, בריאותם ועל טובת הילד שייוולד".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות