בעל שליטה חויב בחוב החברה לרשויות המס

באופן חריג אישר בית המשפט המחוזי בב"ש לגבות חוב מס של חברה בהיקף של למעלה מ-5 מיליון שקלים באופן אישי מבעל השליטה בה לאחר שעלה החשד כי הבריח את נכסיה: "משך סכומי כסף נכבדים שהוסתרו מפקיד השומה"
דניאל בן חמו |
היכל המשפט באר שבע
היכל המשפט בבאר שבע. צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל את עמדת המדינה ואישר באופן חריג גביית חוב מס בסכום של למעלה מ-5 מיליון מבעל שליטה של חברה באופן אישי, בגין חוב מס שנוצר לחברה כתוצאה מאי תשלום היטל העסקת עובדים זרים, זאת עקב הברחת נכסיה ע"י בעל השליטה. בעל השליטה טען בפני רשויות המס, כי הכספים שהעביר מהחברה לחשבונו הפרטי נועדו להבטיח תביעות עתידיות של עובדים זרים. בית המשפט קבע, כי מדובר בהברחת נכסים פסולה, שמאפשרת במקרה זה את גביית חוב המס של החברה מבעל שליטה, בשל התנהלותו בחוסר תום לב.

המדובר בחברת א.מ.י.מ. ביצוע עבודות וקבלנות ומתכת בע"מ, אשר עסקה באספקת כוח אדם לענף התעשייה והעסיקה מאות עובדים. בעל המניות והשליטה היחיד בחברה, יחזקאל מזרחי, משך מהחברה במשך שנים מיליוני שקלים, מבלי לשלם מס לרשויות המס ובכספים אלו רכש נכסי נדל"ן פרטיים שנרשמו על שמו.

לפני כ- 3 שנים, כך טענו ברשות המסים, העבירה החברה את פעילותה לחברה אחרת ולא שילמה את חוב המס בסכום כולל של כ-15 מיליון שקלים, אותו היא חייבת. פקיד השומה סיווג את משיכת הכספים כדיבידנד וקבע, כי בנסיבות העניין, ניתן לגבות את חוב המס הסופי של החברה מבעל השליטה, בשל פעולותיו המהוות הברחת נכסים מהחברה.

מזרחי הגיש השגה על כך לבית המשפט וטען, כי מדובר בכספי החברה שנועדו להבטיח זכויות עובדים זרים בתביעות שיגישו נגד החברה ונגדו בסיום יחסי העבודה ושכספים יוחזרו לחברה עם סיום ההליכים המשפטיים לטענתו.

בית המשפט המחוזי בבאר שבע, קיבל את עמדת המדינה ודחה את כל טענותיו של מזרחי. כך נקבע, כי יש לחייב אותו באופן אישי בתשלום של כ- 5.2 מיליון שקלים, בגין חוב המס של החברה. כמו כן, חייב בית המשפט את המערער בהוצאות משפט בסכום של 50 אלף שקלים.

"לא מדובר", נכתב בהחלטת ביהמ"ש, "בענייננו בהעברת נכסים פורמאלית ותמת לב, שנעשתה בין החייבת לבין המערער בעל השליטה, אשר דווחה לפקיד השומה כדין ושהמס בגינה שולם בזמן אמת, אלא במשיכות סכומי כסף נכבדים שהוסתרו מפקיד השומה באמצעות רישומים חשבונאיים. זאת ועוד, החייבת ובעל השליטה בה לא שמרו על עיקרון האישיות המשפטית הנפרדת, וסכומי הכסף הועברו לבעל השליטה מבלי ששולם המס בגין העברות אלו, ועל פי הנטען כדי להבטיח חבויות החלות על החייבת כלפי עובדיה בסיום יחסי עובד מעביד".

עוד נכתב: "במצב דברים זה, של העדר הקפדה על עיקרון האישיות המשפטית הנפרדת, וכאשר נעשה שימוש לרעה באישיות המשפטית של החברה לשם הימנעות מתשלום המס, אני סבורה שיש בידי החייבת והמערער כאחד לצפות את האפשרות שככל שבאותן שנים שבהן בוצעו המשיכות יהיה לחייבת חוב מס, ידרוש פקיד השומה לגבות את חוב המס מבעל השליטה שאליו הועברו נכסים כאמור".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות