המשטרה הרחיקה מפגין מירושלים; ביהמ"ש: יורחק רק מכביש מס' 1

בית המשפט קיבל בחלקו ערר של מפגין שהורחק על ידי המשטרה מהבירה משום שהוא "מסכן את הציבור". השופט אלכסנדר רון: "אם יורחק מירושלים, כבר לא יוכל לסכן עוברים ושבים בחלקים אחרים בארץ?"
שיירת המחאה לכנסת בכביש 1, לקראת אישור חוק הגבלת ההפגנות. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שופט בית משפט המחוזי בירושלים, אלכסנדר רון, קיבל בחלקו את הערר אותו הגיש רועי פלג, אשר הורחק למשך חודש מירושלים לאחר שנעצר במהלך הפרות הסדר של המחאה. השופט רון שהרחיק את פלג רק מהימצאות בסמוך לכביש מס' 1 בתחומי ירושלים, קבע כי עצם ההרחקה מירושלים, אינה מתכתבת לחלוטין עם הסיכון שפירטה במשטרה, "וכי אם יורחק העורר מירושלים, כבר לא יוכל לסכן עוברים ושבים בחלקים אחרים של כביש מס' 1 ובערים אחרות?!", כתב בהחלטתו.

על פי בקשת הערר, במהלך חודש נובמבר, הורחק פלג מירושלים, על ידי בית המשפט, לאחר שלטענת המשטרה ביצע עבירה במחלף עין חמד. עו"ד גונן בן יצחק, הגיש ערר על ההחלטה ואתמול בדיון שנתקיים, אמר כי, אפשר גם לפי ההיגיון להרחיק אותו מתל-אביב.

"האירוע מתרחש בזמן שהוא עצמו לא נמצא על כביש מס' 1, אלא בשיחה עם מפקד מרחק ציון תת ניצב עופר, ועושה את ההליך המתבקש לקבל אישור לעניין. זה שעוד אנשים עשו מה שעשו, אלה העובדות", אמר עו"ד בן יצחק והוסיף: "אני הייתי עם העורר בשטח בזמן השיחה. בסופו של דבר נותנים הרחקה מאוד רחבה, היא פוגעת בזכותו להפגין בירושלים. זה בסדר גמור בנסיבות האלה, לבוא ולומר שככל שהעורר ישתתף באירוע בלתי חוקי יישא את הדין ולכן אפשר לאזן בין הרצון של המשטרה, ולא לפגוע בחופש המחאה שלו תוך כדי שהמשטרה עומדת על דעתה".

נציג המשטרה טען כי תנ"צ ממ"ר ציון, הציע לפלג מספר צירים חלופיים והוא בחר להגיע דווקא על ציר מס' 1 במטרה להגיע לירושלים. "אני לא רואה שנפלה שגגה בהחלטתו של בית משפט קמא.", אמר נציג המשטרה, רפ"ק ליאור בן שלום. "השבוע תתקבל החלטה בעניינו בפרקליטות, לכן אני מבקש שלא להתערב בהחלטת בית משפט קמא שהיא מאוזנת וראויה. לא מדובר בעבירות רגילות, מדובר בסיכון חיי אדם בנתיב תחבורה. מדובר בעבירות חורגות".

עוד הוסיף נציג המשטרה: "בנוסף אדוני, הוא לא נשמע להוראות השוטרים והתעקש לרדת עם אנשים לכביש מס' 1 ויש לנו סרטונים ויש לנו ראיות. יגישו כתב אישום, אבל בכל זאת רוצים להגיש תוך כדי הרחקה עד לתום ההליכים, לכן מבקש לקבל את ההחלטה ולא להתערב בה".

השופט, רון כאמור קיבל בחלקה את בקשת הערר וציין בהחלטתו כי הרחקת אדם במקום כתב אישום, אינה נקייה מבעיות. "למדתי מבא-כוחה הנכבד של המשיבה", כתב בהחלטתו, "שעל הפרק הרחקה שנועדה להקדים את כתב האישום שיוגש. אך כך פני הדברים כבר מזה כשלושה שבועות וכתב אישום עדיין אין. הרחקה במקום כתב אישום או כשלב לפני כתב אישום יש בה כדי לאתגר את זכויות הפרט ואת זכות ההפגנה וזאת ללא שתובע מוסמך קיבל החלטה שבפניו תשתית ראייתית לביצועה של עבירה קונקרטית. ולטעמי, אין הדברים פשוטים".

השופט רון הוסיף: "יורחק העורר מכל חלקיו של כביש מס' 1 שמצויים בתחומי תחום השיפוט של עיריית ירושלים וזאת, אכן, עד למועד הנקוב בהחלטת בית משפט קמא. למען הסר ספק אבהיר שבשים לב לרגישות לשלום הציבור ולביטחונו יורחק למרחק של 15 מ' מכל נקודה בכביש מס' 1 המצויה בתחום ירושלים… עם כל זאת, הרחקה מירושלים באופן כללי וללא קשר לכביש מס' 1 אינה מתכתבת עם נסיבות ביצוע העבירה, לטענת המשיבה וייתכן שהיא אף אינה מידתית בכל הקשור לזכות ההפגנה".

__________________________________________________________________________________

לצפייה דוירוג כבוד השופט אלכסנדר רון

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות