עו"ד פלסטינאי נאשם בגניבת כספים מלקוחות בנק לאומי

כתב אישום שהוגש לביהמ"ש המחוזי בירושלים מייחס לעלי שריתח כי החזיק במאגר מידע של בנק לאומי וגנב כספים מ-32 חשבונות בהיקף של 229 אלף שקל. מרבית ניסיונותיו – לא צלחו
מעיין לביא |
ביהמ"ש אישר את הסכם הפשרה. אילוסטרציה shutterstock
אילוסטרציה shutterstock

לבית המשפט המחוזי בירושלים, הוגש כתב אישום נגד עורך דין פלסטינאי, עלי שריתח, בגין מאות עבירות של חדירה לחומר מחשב וניסיון לחדירה לחומר מחשב, קבלת דבר מרמה בנסיבות מחמירות, הדחה בחקירה באיומים, הלבנת הון, פגיעה בפרטיות, גניבה ועבירות נוספות.

על פי כתב האישום, במהלך תקופה מסוימת החזיק הנאשם במאגר מידע שהכיל מידע אישי הנוגע למאות לקוחות בנק לאומי. מידע אישי זה כלל, בין היתר, את הנתונים הבאים – מספרי תעודות זהות וחשבונות בנק, שם משתמש, פרטי כרטיסי אשראי, מספר טלפון נייד, וצילום תעודת הזהות של בעל החשבון.

במהלך החודשים יולי – אוקטובר השנה, פעל הנאשם במאות הזדמנויות במטרה לחדור לחשבונות של לקוחות הבנק דרך אתר האינטרנט של הבנק בלי שניתנה לו הרשאה לכך, במטרה לגנוב מחשבונות אלה כסף, בין בעצמו ובין באמצעות אחרים. כדי לחדור לחשבונות של לקוחות הבנק, השתלט הנאשם מרחוק על קווי הטלפון הסלולריים של לקוחות הבנק בחברת "פרטנר", לצורך קבלת קוד אימות מהבנק במסרון כחלק מתהליך החלפת הסיסמה, ולאחר מכן שינה או ניסה לשנות את סיסמאות הכניסה לחשבונות של לקוחות הבנק דרך אתר האינטרנט של הבנק.

במטרה להעביר את המנוי ומספר הטלפון של בעל החשבון אל כרטיס "סים" שהיה בידיו של הנאשם. הנאשם פנה לחברת הסלולר "פרטנר" בה מנוי בעל החשבון, תוך שהוא מציג עצמו בכזב כבעל המנוי או כבעל סמכות לפעול במנוי, מסר פרטים מזהים שאינם שלו, וביקש להעביר את המנוי של בעל החשבון לכרטיס "סים" אחר אותו החזיק. בעקבות המצג הכוזב, העביר נציג השירות של חברת הסלולר את המנוי של בעל החשבון לכרטיס ה"סים" שהיה בידי הנאשם, זאת בהתאם לפרטים שמסר להם הנאשם. כתוצאה מהעברת המנוי לכרטיס ה"סים" שבידיו של הנאשם, נחסם בעל החשבון משימוש במנוי הטלפון שבבעלותו.

במקרים רבים, ניסיונות אלה של הנאשם לחדור לחשבונות של לקוחות הבנק צלחו. ב-77 הזדמנויות הצליח הנאשם לחדור לחשבונות הבנק, אז ניסה הנאשם לגנוב סכום כולל של כ-6.5 מיליון שקלים מ-32 חשבונות לקוחות הבנק. לבסוף, הצליח הנאשם לגנוב משלושה חשבונות של לקוחות הבנק סכום של 229 אלף שקלים.

חשוב להבהיר כי לא הייתה כל דליפת מידע ממערכות בנק לאומי, וכי הנתונים שהיו בידי הנאשם הושגו ממקורות אחרים.
באמצעות המאגר שהיה בידי העבריין הוא פעל מול חברת התקשורת, פרטנר, ונייד לעצמו קווי סלולר של אזרחים ובאמצעות פרטים אלה ניסה להתחבר לחשבונות של לקוחות לאומי ואזרחים נוספים שאינם לקוחות הבנק. הבנק, באמצעות מערכות ההגנה והניטור שלו, זיהה את הפעילויות החשודות, מנע כל נזק ללקוחותיו ועדכן אותם בנושא, תוך החלפת פרטי הזיהוי למניעת שימוש חוזר בפרטים.

לאחר גניבת הכסף, ביצע הנאשם פעולות שונות כדי להסתיר את מקור הכסף, ובין היתר העביר סכום כסף אותו גנב לחשבון הבנק של זוג מכרים של הנאשם והנחה אותם כיצד לפעול כדי להעביר אליו את הכסף במזומן. בהמשך, איים הנאשם על אחד מבני הזוג שאם יפנה למשטרה ויספר על מקור הכסף, ירצח אותו ויפגע במשפחתו. לאחר שהנאשם נעצר לצרכי חקירה, נשלחו אנשים מטעמו לביתו של אותו מכר, אשר איימו עליו באיומי אקדח שאם יפליל את הנאשם, ירצחו אותו ויפגעו במשפחתו. דקות לאחר מכן, אחיו של הנאשם התקשר לבני הזוג ואיים עליהם שאם יפלילו את אחיו, יפגע בהם, והציע להם כסף תמורת שתיקתם במשטרה.

בעקבות שיתוף פעולה עם בנק לאומי, שהעביר את כל המידע שהיה בידיו למשטרת ישראל, התבצעה חקירה סמויה שהובילה למעצרו של הנאשם ושל שותפיו למעשה.

בכתב האישום ייחסה הפרקליטות לנאשם שורה ארוכה של עבירות פגיעה בפרטיות, התחזות כאדם אחר, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ניסיון קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, חדירה לחומר מחשב כדי לעבור עבירה אחרת, ניסיון חדירה לחומר מחשב כדי לעבור עבירה אחרת, גניבה,, ניסיון גניבה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון והדחה בחקירה באיומים. עם כתב האישום הוגשה על ידי הפרקליטות בקשה למעצר הנאשם עד תום ההליכים וכן נוסף על כל עונש שיוחלט בעינו, הגישו בקשה לחלט רכוש מתוך רכושו של הנידון בשווי 86 אלף שקל.

מבנק לאומי נמסר בתגובה: "בעקבות פניה של לאומי למשטרת ישראל, אתמול הוגש כתב אישום כנגד אדם שאסף פרטים אישיים על אנשים שונים (לא רק לקוחות לאומי) בעזרת קשריו העסקיים ולא ממאגרי מידע של לאומי, באמצעותם השתלט על הטלפונים הניידים שלהם ודרכם ניסה לפרוץ לחשבונות הבנק. הודות למערכות ההגנה והגילוי המתקדמות שלאומי מפעיל באופן שוטף, המקרה התגלה תוך זמן קצר ולא נגרם כל נזק ללקוחותינו".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות