ביהמ"ש: מענק הקורונה יחולק על פי זמני השהות בבית ההורים

מענק הקורונה – עכשיו גם בביהמ"ש למשפחה: השופט אסף זגורי הורה להורים גרושים לחלק את הסכום שהעניקה המדינה לתושבים באופן יחסי ובהתאם לזמני השהות של הילדים אצלם: "רצוי כי ייקבע הסדר אחיד שיפתור את המחלוקות בסוגייה"
דנה לווינסקי |
אילוסטרציה

שופט בית המשפט לענייני משפחה נצרת, אסף זגורי, קיבל בקשת אב והורה לחלק את מענקי קורונה בין הורים גרושים, על פי "נקודת המוצא", כלומר לפי יחס זמני שהות של הילדים בבתי ההורים.

על פי התביעה, אותה הגיש האב, הוא ביקש לחלוקת מענקי קורונה שקיבלה האם, זאת לאור העובדה שמשמורת הילדים משותפת והסדרי שהות הם ביחס של 43% אצל האב ו-57% אצל האם.

השופט זגורי, קיבל את התביעה ונדרש לפרשנות חוק התוכנית לסיוע כלכלי, נגיף הקורונה החדש – מענק חד פעמי, תוך שקבע כי יש לפעול לפי לשונו של החוק, מקום שהדבר אפשרי, קרי במקום שקיים הסכם או פסק דין שניתן ללמוד ממנו על יחס ההחזקה הכלכלית של הילדים מושא המענקים על ידי ההורים – יש לפעול לפי ההסכם.

"עם זאת", כתב השופט זגורי, "מקום שהדבר אינו אפשרי או מקום שמשבר הקורונה פגע פגיעה שונה בכל אחד מההורים, ייתכן ולא יהיה מנוס מבירור פרטני של קביעת ההורה שיהיה זכאי למענקי הקורונה".

לדברי השופט, "מכיוון שממילא מדובר במענקים מצומצמים בהיקפם ואין כדאיות כלכלית לנהל הליכים משפטיים לא מובאים מקרים רבים להכרעות שיפוטיות. אין בכך לומר כי אין מחלוקות בין ההורים בעניין זה. רצוי כי ייקבע הסדר אחיד כדי להקל על פתרון מחלוקות בין הורים בסוגייה זו ללא צורך בפניה לערכאות".

לגישת בית המשפט, מקום שיש פסק דין או הסכם הקובע חלוקת זמני שהות וחיוב במזונות, הרי שברוב המקרים זו צריכה להיות נקודת המוצא לקביעת היחס של ההחזקה הכלכלית של הילדים על ידי ההורים. לשון החוק לא מצדיקה פרשנות מרחיבה והדבר גם נוטע חוסר וודאות בפרשנות החוק.

בנוסף, ההסכם או פסק הדין ממילא כבר ערך את התחשיבים והאיזונים בין מצבם הכלכלי של ההורים בשים לב לחלוקת זמני שהות. "עם זאת", הוסיף עוד השופט זגורי, "אם אכן הייתה פגיעה דיפרנציאלית במצב הכלכלי של ההורים בעקבות משבר הקורונה, הרי שאז, ראוי לקיים התערבות שיפוטית באופן שהחלוקה לא תיעשה לפי נקודת המוצא".

עוד נכתב: "להבדיל מקצבת ילדים שנהוג לכתוב בפסקי הדין והסכמים שתועבר לאחד ההורים, דין מענקי קורונה שונה, כיוון שמדובר בסכום חד פעמי ששולם על ידי המל"ל לטובת פרנסת התא המשפחתי ולא הוגדר כתשלום עבור הורה זה או אחר דווקא אלא הופקד באופן טכני לחשבון אליו מופקדת קצבת הילדים". במקרה הנוכחי, הפגיעה של משבר הקורונה בשני ההורים דומה ויש לחלק מענקי הקורונה לפי "נקודת המוצא" כלומר לפי יחס זמני שהות של הילדים בבתי ההורים".

עו"ד הילה וינטרוב

"הקורונה יצרה מציאות חדשה"

עו"ד הילה וינטרוב, המתמחה בדיני משפחה, מסרה בעקבות פסק הדין: "אין ספק שהקורונה יצרה מציאות חדשה עבור רובנו הן בפן האישי והן בפן הכלכלי. בנוסף, הקורונה גרמה למחלוקות חדשות בין זוגות גרושים בעקבות מענקי הקורונה. מאחר ומדובר באירוע שאף אחד לא יכל לצפות אותו מראש ולא ניתנה לכך התייחסות ספציפית במסגרת הסכמי גירושין או פסקי דין נוצרה מחלוקת מי אמור לקבל את המענקים.

"מחד, באופן אוטומטי אימהות קיבלו את מענקי הקורונה כפי שקיבלו את הקצבאות מדי חודש. מאידך, לא בכל מקרה זה הדבר הצודק והנכון קל וחומר כשעסקינן בזמני שהות שווים בין ההורים שהרי במקרים רבים שני ההורים נפגעו מבחינה כלכלית. משכך, נוצרו ריבים מי צריך לקבל את המענקים שניתנו והאם ניתן לקזז אותם מתשלום דמי המזונות. בהחלטה צודקת והגיונית קבע בית המשפט כי מענקי הקורונה יחולקו בין הצדדים בהתאם לזמני השהות של כל אחד מהם עם הילדים (למעט במקרי קיצון שבהם מי מהצדדים נפגע בצורה קיצונית בהכנסתו ואז יש לבחון את המקרה) ובכך הסתיימה המחלוקת של הורים גרושים בעניין זה ונוצר הסדר אחיד".

לאתר של עו"ד הילה וינטרוב

_______________________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופט אסף זגורי

_______________________________________________________

https://obiter.co.il/lawyer/%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%94%d7%99%d7%9c%d7%94-%d7%95%d7%99%d7%a0%d7%98%d7%a8%d7%95%d7%91

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות