המגיפה הכלכלית: עלייה באחוזי מספר האיומים בהתאבדות של חייבים

במסגרת דיון מיוחד בכנסת, אמר מנכ"ל רשות האכיפה והגבייה, תומר מוסקוביץ, כי מתחיל המשבר ועד חודש אוקטובר התקבלו 168 דיווחים על איומים באובדנות של חייבים, זאת לעומת 136 מקרים במהלך שנת 2019 כולה
דנה לווינסקי |
ניסיון ההתאבדות הקודם היה לפני 30 שנה. אילוסטרציה shutterstock
400 מקרים בשנה. אילוסטרציה shutterstock

במסגרת ציון היום למניעת אובדנות בכנסת, קיימה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות דיון בנושא התוכנית הלאומית למניעת אובדנות. במהלך הדיון סיפר תומר מוסקוביץ, מנכ"ל רשות האכיפה והגבייה על עלייה משמעותית במספר האיומים בהתאבדות של חייבים מאז פרוץ המשבר.

מזה מספר שנים, כמות האיומים בהתאבדות נמצאת במגמת עלייה, אולם מאז פרוץ המשבר זוהתה עלייה משמעותית: ב-2018 נרשמו 129 מקרים, ב- 2019- 136 מקרים ומתחילת 2020 ועד חודש אוקטובר -168 מקרים.

מוסקוביץ' ציין: "ביקשנו להעביר הדרכות לכל העובדים שבאים במגע עם החייבים, ממאבטח בלשכה, פקידי הקבלה, נציגי פניות הציבור ועוד. ההדרכה תערך 3 שעות ותהיה יעילה וממוקדת לצורך זיהוי וטיפול בפניות בעלות אופי אובדני. זה לא יהפוך אותם לפסיכולוגים או מטפלים אבל ייתן להם כלים להתמודד עם השניות הקריטיות האלה אל מול החייב".

בער"ן, האגודה הישראלית לעזרה ראשונה נפשית, ציינו גם על מגמת עליה במספר הפניות האובדניות על רקע מצוקה כלכלית: "מתחילת המגפה ענינו על למעלה מ-268 אלף פניות. זאת, בהשוואה לכל שנת 2019 שהסתכמה ב- 200 אלף פניות בלבד.

עוד ציינו בער"ן, כי שלוש פעמים ביום מופעל נוהל חירום להצלת חיים. "כ-60 אחוז מהפניות אלינו זה מבוגרים צעירים שמתמודדים עם משבר כלכלי ותעסוקתי שאליו מצטרף משבר נפשי", אמר ד"ר שירי דניאל, מנהלת מקצועית בער"ן.

ממחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שהוצגה בדיון, עלה כי הנתונים הרשמיים מצביעים על כ-400 מקרי התאבדות בישראל בכל שנה. עם זאת, על פי הערכות של משרד הבריאות מדובר בהערכת חסר ומספרם הוא בפועל כ- 500 , זאת בשל תת-דיווח על התאבדות כסיבת המוות. התוכנית הלאומית של ישראל למניעת אובדנות לא יושמה במלואה, למרות שאושרה בהחלטת הממשלה מ-2013.

נציגת משרד העבודה והרווחה, מלי אורגד, אמרה בדיון כי המשרד החל לעסוק בנושא זה בשנים האחרונות. "בנינו מודל עבודה", כך לדבריה, "עם שני ערוצים עיקריים של התערבות : מרכזי סיוע למשפחות שכולות שנותנים מענה למשפחות בנושאים של התאבדויות ותחנות לטיפול זוגי ומשפחתי. ישנם 120 תחנות של תחנות לטיפול זוגי ומשפחתי 8 מרכזי סיוע עיקריים שמפעילים עמותת אל"ה ו'בשביל החיים' ועושים עבודה מאוד חשובה ומשמעותית".

לוועדה גם הגיעה, גלית שטיינר, אם לשבעה מירושלים שאחד מבניה התאבד ואמרה: "אחרי המקרה קיבלנו תמיכה ממרכז הסיוע אלה, התמיכה אפשרה לנו לעמוד על הרגליים. יש לי הרבה הכרת הטוב שהיא באמת לא מובנת מאליה. יכולנו להוציא סכומי עתק אם היינו אמורים להשקיע באופן אישי. אנחנו מרגישים שזה מאוד הקל ושיפר את המצב".

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות