השוכרים הזהירו בפייסבוק מבעל הדירה, האם מדובר בלשון הרע?

בעל הדירה תבע את בני הזוג על הוצאת דיבה בעקבות פוסטים שפרסמו ברשת החברתית בו הזהירו מפניו וטענו כי חרט על מכוניתם, פעל באלימות ואף העלים מס. האם בית המשפט קיבל את תביעתו?
מעיין לביא |

שופטת בית משפט השלום בחיפה, עידית וינברגר, דחתה תביעת לשון הרע שהגיש בעל דירה נגד השוכרים שלו ובמקביל הורתה לבעל הדירה לשלם לשוכרים 6,300 שקלים בגין תביעת נגד שהגישו בגין הפרת חוזה, עוגמת נפש ותקיפת השוכרת. פרט לכך בעל הבית גם ישלם 8,600 שקלים הוצאות ושכר טרחת עו"ד.

הרקע להגשת התביעות, הוא הסכם שכירות שנחתם בין הצדדים, במסגרתו שכרו בני הזוג דירת מגורים בקרית מוצקין, לתקופה של שנה. הדירה עצמה היתה בשיפוצים ולטענת השוכרים, במועד כניסתם לדירה, לא היתה הדירה מוכנה למגורים. בעקבות סכסוך ממושך שהתגלע בין הצדדים, ביחס לליקויים בדירה, דרש בעל הבית מהשוכרים לפנות את הדירה לפני תום תקופת השכירות.

בעל הבית תבע את בני הזוג, בגין לשון הרע, בעקבות שני פוסטים שפרסם השוכר בעמוד הפייסבוק שלו. הפרסום הראשון: "אזהרה!!! חברי לפייס אנא הפיצו. בהמשך לפוסט קודם על בעל הדירה שלנו – אנא הזהרו. שמו מ.י. נכון להיום חתמנו חוזה חדש ואנחנו נסים על נפשנו אבל עם מזכרת של חריטה על האוטו, העלמות מס, עבודה ללא קבלות או חשבונות, קללות ואלימות מילולית, יריקות לפנים, ונכון להיום גם ביקור של בלשי משטרת ישראל לביצוע חיפוש בביתנו עם קבלת טיפ אנונימי – בחשד לסמים. אז – בקרית ביאליק הימנעו מהשכרת דירה מבעלים בשם מ.י.".

בפרסום השני נכתב: "מזכיר לגבי הדירה בקרית ביאליק. אנחנו מסיימים בשעה טובה את החוזה ובורחים מהגזלן, רמאי וגנב שקורה לעצמו בעל דירה. אל תתקרבו לנכס, עצה אישית. תפיצו לחברים שאכפת לכם מהם, לאף אחד לא מגיע ליפול לבור עם הנחש הזה".

השופטת וינברגר, קבעה בפסק הדין כי במקרה הנדון, הנתבע שיתף את חבריו לפייסבוק, צעירים כמותו הנוטים בשלב זה בחייהם לשכור דירות באזור, על מנת להזהיר אותם מפני התנהגותו של בעל הדירה, שאינה הולמת לדעתו התנהגות המצופה מבעל דירה. "בכך", כתבה, "ביקש למנוע מחבריו צער ועוגמת נפש, ואולי אף חסרון כיס, שהוא עצמו חש שנגרמו לו ולזוגתו, במהלך תקופת השכירות".

"מטרתו של הנתבע", הוסיפה השופטת, "בביצוע הפרסום, מתיישבת עם ההגנה הקבועה בסעיף 15(3) משום שהפרסום נעשה לשם הגנה על ענין אישי כשר של הנתבע, ושל חבריו, שאליהם הופנה הפרסום. טענת בעל הדירה בסיכומיו, לפיה הפרסומים הגיעו לאלפי אנשים, אין לה על מה שתסמוך ואני דוחה אותה".

השופטת הוסיפה: "במקרה הנדון, היה לנתבע אינטרס אישי כשר, להזהיר את חבריו בפייסבוק, לבל ישכירו דירה מבעל הדירה. את האינטרס הזה ביקש להשיג באמצעות העלאת הפוסט לעמוד הפייסבוק האישי שלו, שאינו פתוח לכל אלא לחבריו בלבד, אותם הוא מעריך בעשרות. האינטרס הציבורי מחייב, כי שוכר דירה המבקש להתריע מפני בעל דירה מסוים, את חבריו בפייסבוק, העשויים להיות שוכרים פוטנציאליים, לאור נטייתו להפר את התחייבויותיו החוזיות או לאור התנהגות חריגה כמפורט בפרסומים, יוכל לעשות כן, ללא חשש מתביעה, כל עוד מדובר בפרסום שאינו חורג מהסביר בנסיבות העניין, שנעשה בתום הלב".

___________________________________________

לצפייה ודירוג כבוד השופטת עידית וינברגר

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות