הכנסת אישרה אמש בקריאה שנייה ושלישית, את הצעת חוק הגנת הצרכן, להקמת מאגר הכולל מספרי טלפון של צרכנים המעוניינים להגביל שיחות טלפון שיווקיות אליהם מהחברות השונות.
צרכן יהיה רשאי לבקש לרשום מספר טלפון במאגר, לשנותו או להסירו, בכל עת.
כמו כן, הוצע לקבוע כי שר הכלכלה והתעשייה יקבע הוראות בנוגע להקמת המאגר ולניהולו, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
בקריאה שלישית תמכו בהצעה 52 חברי כנסת ללא מתנגדים.
על פי הצעת החוק, עוסק או מי מטעמו לא יפנו לצרכן הרשום במאגר בפנייה שיווקית בשיחת טלפון, אלא בחריגים – מקרים, נסיבות וסוגי עסקאות המפורטים בהצעת החוק – אותם מוצע להסמיך את השר לשנות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
חריגים אלה יחולו, למשל, במקרים שבהם צרכן ביקש מעוסק לחזור אליו בשיחה או נתן לעוסק הסכמה לקבל ממנו פניות שיווקיות;
כשמדובר בעוסק הקשור לצרכן בעסקה מתמשכת הפונה לצרכן בתקופת העסקה ולגבי העסקה, והכל בתנאים הקבועים בהצעת החוק.
בדברי ההסבר להצעה נכתב כי תיקון מס' 40 לחוק התקשורת המוכר כ"חוק הספאם", צמצם את יכולתם של גופים שונים להטריד את האזרח באמצעות "שיחות ספאם".
כאשר אדם מקבל שיחת ספאם יש ביכולתו לבקש שיסירו אותו מרשימת התפוצה, אולם הדבר לא מטפל בשורש הבעיה מכיוון שמספר הטלפון נשמר במאגר המידע של החברה וקרוב לוודאי שייסחר בעתיד, מה גם שחברות שונות לא מכבדות את בקשתו של אותו אדם ויש קושי גדול יותר להוכיח את קבלתה של שיחת הטלפון ואת בקשתו של הצרכן להסירו מרשימת התפוצה, וזאת בשונה ממסורנים. כך, אותו אדם ימשיך להיות מוטרד על ידי גופים שיווקיים שוב ושוב.
"בישראל", נכתב עוד בהצעה, "התפתחה פרקטיקה של שיווק אגרסיבי באמצעות שיחות שיווק טלפוניות ועשיית עסקאות בסכומים גבוהים המגיעים לכדי עשרות ומאות אלפי שקלים חדשים. תופעה זו בולטת במיוחד מול אוכלוסיות חלשות, כגון קשישים ועולים חדשים. מטרתה של הצעת חוק זו היא להבטיח כי גופים שונים לא יוכלו להטריד את הצרכן בישראל באמצעות שיחות טלפוניות פרסומיות".