הרשות להגנת הפרטיות: לא לשימוש כפוי ביישומון המגן

קבינט הקורונה עתיד לבחון אפשרות להוספת יישומון המגן במסגרת הדרישות לתו הסגול. חוות דעת מטעם הרשות להגנת הפרטיות טוענת כי התקנת טכנולוגיה אזרחית היא דבר שיש לעשות רק מתוך רצון חופשי
דניאל בן חמו |
אילוסטרציה. חויבו בתשלום למרות שהסירו את האפליקציה

על פי מה שפורסם, קבינט הקורונה, עתיד לבחון אפשרות להוספת יישומון (אפליקציית) המגן או טכנולוגיה אזרחית אחרת, לדרישות התו הסגול, במסגרת היערכות להפסקה אפשרית של ההסתייעות במנגנון השב"כ, ובכך להוביל למנגנון שחל בכפייה הלכה למעשה. הרשות להגנת הפרטיות פרסמה חוות דעת בה היא מתנגדת לשימוש כפוי ביישומון המגן או בכל טכנולוגיית מעקב אחרת בכניסה למקומות ציבוריים.

לקראת דיונים אלו, העבירה הרשות חוות דעת, בה הביעה התנגדותה למתווה של החלה בכפייה, הנוגד את העקרונות שנקבעו בחוק הסמכת השב"כ ואשר יהווה פגיעה לא מידתית בזכות לפרטיות. הרשות הדגישה כי אף דמוקרטיה מערבית אינה עושה שימוש גורף בטכנולוגיה לאיתור מגעים המופעלת בכפיה, וכי ממילא גם לא הוכחה התאמה בין הפעלת כלים אלו לבין הצלחת המאבק בקורונה. לצד זאת, הרשות תומכת בגיבוש מדיניות תמריצים חיוביים רוחבית, שתעודד התקנת יישומונים רלוונטיים.

"ראשית נבהיר, כי כל חיוב של הציבור להתקין יישומון או לעשות שימוש בטכנולוגיה לאיתור מגעים – לרבות במסגרת דרישות התו הסגול – נוגד חזיתית את סעיף 12 א(ב) לחוק הסמכת שירות הביטחון הכללי, הקובע כי "התקנת טכנולוגיה אזרחית והשימוש בה ייעשו רק בהסכמתו מדעת של המשתמש ומתוך רצונו החופשי", ועל כן מחייב תיקון חקיקה ראשית", נכתב בחוות הדעת של הרשות.

עוד נכתב: "עמדת הרשות היא שכפייה של שימוש ביישומון או בטכנולוגיה אחרת לאיתור מגעים או מעקב אחר חולי קורונה, כגון באמצעות חיוב השימוש בהם לצורך כניסה למקום ציבורי, ודאי כזה המספק שירות חיוני, פוגעת באופן בלתי מידתי בזכות לפרטיות. ככל שהתניית הכניסה למקום ציבורי בהתקנת היישומון תעוגן במסגרת דרישות התו הסגול, האפשרות היחידה שתעמוד בפני הפרט המבקש להימנע ממעקב זה תהיה לוותר על הכניסה למקום הציבורי".

ברשות ציינו כי בכך מוטלת מגבלה משמעותית ביותר על יכולת הבחירה שלו האם להתקין ולהשתמש ביישומון, בפרט כאשר המקום הציבורי עשוי להיות כזה המספק שירות חיוני. המשמעות, היא כפייה של התקנת היישומון באופן גורף על כל אוכלוסיית ישראל. לחלופין, תישלל בפועל זכותו של אדם להיכנס למקום ציבורי, לרבות מקום המספק שירות חיוני, באופן שממילא פוגע בשלל זכויות יסוד נוספות.

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות