המגיפה הכלכלית: עליה של 41% במספר הבקשות לפש"ר

נתוני פשיטת הרגל נחשפים: מאז התפרצה מחלת הקורונה בישראל ועד לחודש נובמבר הוגשו כ-19 אלף בקשות לפתיחת הליכי חדלות פירעון של יחידים. בתקופה המקבילה אשתקד הוגשו 13,441 בקשות בלבד
מעיין לביא |
ביקש בדיקה. שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן. צילום: ריבקין פנטון, פלאש 90

האפוטרופוס הכללי, הממונה על חדלות פירעון במשרד המשפטים מפרסם הבוקר (ב') את הנתונים הנוגעים להליכי פשיטת הרגל וחדלות הפירעון לשנות 2019: מעל 16 אלף בקשות לפתיחת הליכי פש"ר, 1,179 בקשות פירוק לחברות, 137 נכסי מקרקעין ו-12.4 מיליון שקל הושבו ליורשים. על פי הדוח, קוצרו זמני הטיפול בהנפקת צווים ברשם לענייני ירושה והופקדו כ-13 אלף ייפוי כוח מתמשכים. אף שעיקר הדוח נוגע לשנת העבודה הקודמת, הרי שהוא מתייחס גם להשלכות הכלכליות של מגיפת הקורונה והשפעתה על הליכי חדלות הפירעון בישראל.

על פי הדוח, "שנת 2019 התאפיינה במעבר לשירות מקוון, אשר הואץ עם התפרצות נגיף הקורונה בשנת 2020 והתפרש גם בתחומי הפעילות שטרם עברו למתן שירות מקוון. בזכות המהפכה הדיגיטלית בשירותים הניתנים התאפשר מתן שירות מרחוק גם בתקופת הקורונה". הדוח כולל סקירה כללית של פעילות האגף במכלולים השונים – האפוטרופוס הכללי, הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי והרשם לענייני ירושה, ומלווה בנתונים סטטיסטיים רבים על היקפי הפעילות בתחומים אלו במדינת ישראל.

באשר להליכי חדלות פירעון, על פי משרד המשפטים, עיקר מאמצי האגף בשנה זו הושקעו בתחום הממונה על חדלות הפירעון, שהביאו את הארגון לרמת המוכנות הנדרשת לקראת כניסתו לתוקף של חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי בספטמבר 2019. החוק יצר רפורמה מקיפה בתחום חדלות הפירעון בכלל ובכל הנוגע להליכי חדלות פירעון של חייב יחיד בפרט, לרבות שינוי ברשויות האמונות על יישום הדין בתחום.

במהלך שנת 2019 הוגשו כ-16 אלף בקשות לפתיחת הליכי פשיטת רגל (צו כינוס או צו לפתיחת הליכים), מדובר בירידה של כ 17% במספר הבקשות לצו כינוס לעומת שנת 2018, בה הוגשו כ-20 אלף בקשות. החל מינואר 20, עם תחילת התפרצות הקורונה, ועד נובמבר 2020, הוגשו כ-19 אלף בקשות לפתיחת הליכי חדלות פירעון של יחידים.

מתוך בקשות אלו, 4,283 הועבר לטיפול רשות האכיפה והגבייה (חובות של מתחת ל-150 אלף שקל). מהשוואת החודשים לתקופה המקבילה אשתקד, עולה כי נרשמה עלייה של 41% במספר הבקשות לפתיחת הליכי חדלות פירעון, (13,441 בתקופה המקבילה).

בשנת 2019 ניתנו על ידי בתי המשפט והממונה על הליכי חדלות פירעון כ-13 אלף צווי כינוס וצווי פתיחת הליכים, נתון המציין ירידה של כ 36% לעומת שנת 2018, בה ניתנו כ-20 אלף צווי כינוס. בשנה זו ניתנו בכלל מחוזות הכונס הרשמי 7,633 צווי הפטר, וזאת בהשוואה ל-7,325 צווי הפטר שניתנו בשנת 2018. נתון זה מהווה ירידה של כ-4% במספר צווי ההפטר לעומת שנת 2018.

במהלך שנת 2019 נסגרו בכלל מחוזות הכונס הרשמי כ-16 אלף תיקי פשיטת רגל או חדלות פירעון של יחידים, זאת לעומת 12 אלף תיקי פשיטת רגל בשנת 2018. מדובר בעלייה של כ-39% במספר תיקי יחידים שנסגרו לעומת שנת 2018.

בתחום פירוק החברות – במהלך שנת 2019 הוגשו 1,179 בקשות פירוק וחדלות פירעון של תאגידים, ירידה של 2%במספר בקשות הפירוק לעומת שנת 2018 (לא כולל בקשות על-פי סעיף 350 לחוק החברות בעניין הקפאת הליכים והסדרים). במהלך שנה זו נפתחו בכלל מחוזות הממונה 25 תיקים של בקשות לפי סעיף 350 לחוק החברות (הקפאות הליכים והסדרים), וזאת בהשוואה ל-38 תיקים בשנת 2018.

על פי הדוח, במהלך שנת העבודה 2019 הוגשו לממונה תביעות חוב בסך של 30 מיליארד שקלים. מתוך סכום זה, סך של 19.5 מיליארד שקל הוגשו בהליך פשיטת רגל וחדלות פירעון של יחדים, וסך של מעל 10 מיליארד שקלים הוגשו בהליך פירוק חברה וחדלות פירעון של תאגידים. בתקופה שבין ינואר לנובמבר 2020 הוגשו לממונה תביעות חוב בסכום של כ-26 מיליארד שקל, מתוכם כ-15 מיליארד שקל בהליכי פש"ר ליחידים והיתר בהליכי פירוק לחברות ותאגידים.

12.4 מיליון שקל ליורשים

דוח שרד המשפטים מתייחס גם לתחום של גילוי נכסים עזובים על האפוטרופוס הכללי. ב-31 בדצמבר 19 היו בניהול האפוטרופוס הכללי מעל 16 אלף תיקי ניהול רכוש פעילים, מתוכם מעל 11 אלף תיקי כספים ו- 4,732 תיקי נדל"ן, הכוללים 851 דירות ובתי עסק. האפוטרופוס הכללי מנהל כספים עזובים עבור הזכאים להם בהיקף של 2.022 מיליארד שקל. על פי הדוח, כתוצאה מפעילות יזומה השיב האפוטרופוס הכללי לזכאים או ליורשים 137 נכסי מקרקעין וכספים בשווי כ-12.4 מיליון שקל.

באשר ליחידת החילוט, שהוקמה באפוטרופוס הכללי על רקע המאבק המתגבר בפשיעה הכלכלית ובהון השחור, בשנת 2019 נפתחו במסגרתה 3,024 תיקי חילוט. תיקים אלו כוללים נדל"ן, כספים ומיטלטלין בחילוט זמני או קבוע; בשנת 2019 התקבולים בקרנות החילוט מכוח החוק לאיסור הלבנת הון הסתכמו בסך של בכ-66 מיליון שקל. התקבולים מכוח פקודת הסמים המסוכנים הסתכמו בסכום של כ-19 מיליון שקל.

3,126 חסרי אמצעים זכו לתמיכות מהאפוטרופוס

על פי משרד המשפטים, במהלך שנת 2019חולקו כספי תמיכות מתקציב המדינה לכ-3,126 חסרי אמצעים שמונה להם אפוטרופוס. התמיכה הסתכמה בסכום כולל של כ-20 מיליון שקל. תמיכות מדינה אלו מממנות את שכר הטרחה לתאגיד אפוטרופוסיות או לאפוטרופוס מקצועי שמונה ומאפשרות לאדם לעשות שימוש בכספי הקצבאות שהוא מקבל מביטוח לאומי לצרכיו.

ייפוי כח מתמשך – תחום ייפוי כוח מתמשך מהווה חלופה לאפוטרופסות, צבר תאוצה גדולה ומהירה והפעילות במסגרתו הורחבה באופן משמעותי. גם כמות המסמכים הנוספים גדלה- במרשם ההפקדות שמנהל האפוטרופוס הכללי, אושרו בשנת 2019 – 13,181  ייפוי כוח מתמשכים ומתוכם  352 נכנסו לתוקף. בנוסף, אושרו 184 מסמכי הנחיות מקדימות למינוי אפוטרופוס ו-270 מסמכי הבעת רצון.

במהלך השנה הוגשו אל הרשמים לענייני ירושה ברחבי הארץ כ-51 אלף בקשות שונות, זאת בהשוואה לשנת 2018 שבה הוגשו כ-42 אלף בקשות. בשנת 2019 ניתנו על ידי הרשמים לענייני ירושה כ-43 אלף צווים והחלטות, בהשוואה לשנת 2018 שבמהלכה ניתנו כ-38 אלף צווים והחלטות.

הכנ"רית: "כניסת הרפורמה – אתגר משמעותי"

שר המשפטים, אבי ניסנקורן: "הדוח משקף את המשך פעולות האגף על כלל מחלקותיו, בעשייה להנגשת הפעילות לציבור הרחב, תוך עמידה ביעדים שהוצבו וקביעת רפורמות להרחבת הידע המקצועי של האגף. נוסף להרחבת הידע המקצועי, ניכרת עבודתו של האגף בשנה האחרונה בקידום מהלכים משמעותיים לצמצום הבירוקרטיה ושיפור השירות לציבור. אני מבקש להודות לכלל עובדי האגף ומנהליו על העשייה היום היומית החשובה ועל ההתייעלות והחתירה המתמדת לשיפור השירות הניתן לכלל הציבור בישראל".

עו"ד סיגל יעקבי, האפוטרופסה הכללית והממונה על הליכי חדלות הפירעון במשרד המשפטים: "כניסת הרפורמה בהליכי חדלות פירעון לתוקף דרשה היערכות משמעותית והייתה אתגר משמעותי. בשנים האחרונות הצבנו לעצמנו כיעד מרכזי את שיפור השירות לאזרח הנזקק לשירותינו, תוך פיתוח כלים מתאימים שיאפשרו לציבור לקבל שירות מיטבי, מהיר, זמין ונגיש לכולם. בשנה האחרונה השלמנו פתיחה של מוקדי שירות בכלל תחומי הפעילות שלנו והרחבנו את השירותים המקוונים. נמשיך לפעול לקיצור זמני הטיפול ושיפור השירות גם בעתיד".

עו"ד שמחון: "אין חינוך כלכלי"

עו"ד יוסף שמחון

עו"ד יוסף שמחון, המתמחה בחדלות פירעון, מסר בתגובה לנתונים: "יש להצטער על היעדר מסגרות לחינוך כלכלי, אשר אמורות לשנות את הרגלי הצריכה וניהול התקציב של החייבים. תרבות ראוותנית בצירוף צריכה רגשית, אשר מוגברת בימי חרדה ואי וודאות, מביאות משפחות רבות למצב של חדלות פירעון".

____________________________________________________

עו”ד יוסף שמחון

 

שתף את הכתבה ב:
רוצים להשאר מעודכנים בכל מה שחם בעולם המשפט?
הורידו את אפליקציית אוביטר:

אפליקציית אוביטר לאנדרואיד https://bit.ly/31H6hrk

אפליקצית אוביטר לאייפון https://apple.co/31GhGHV

לדף הפייסבוק שלנו https://bit.ly/32LKr5E

להצטרפות לאחת מקבוצות הוואטסאפ שלנו https://obiter.co.il/ask-lawyer

אתר החדשות המשפטיות obiter.co.il עושה כל מאמץ לאתר זכויות על תמונות וסרטונים המתפרסמים בו. אולם לעיתים התמונות והסרטונים מופצים ברחבי הרשת ולא מתאפשרת הגעה למקור החומר הויזאולי, לכן בהתאם לסעיף 27א' לחוק זכויות היוצרים כל אדם הרואה עצמו נפגע עקב בעלות על זכויות היוצרים של תמונה או סרטון מוזמן לפנות להנהלת האתר office@obiter.co.il

צרו איתנו קשר בנוגע לכתבה:

    נגישות